|
|
|
|---|---|
bmw320cab |
Tjaa. Skall efter montera NAVI i min E36-97á och då skall man koppla in hastighetsmätar puls? vart hittar jag den.?måste jag riva hela hastighetsmätaren.? eller någon som vet vilken kabel jag skall leta efter.? färg m.m Vore GRYMT tacksam. |
|
Du skall inte gå in i mätaren, hastighetssignalen används till en mängd enheter i bilen och finns på k-bussen. Osäker på just din bil, men på stereons 17-poliga kontakt kan stift 10 (svart/vit) ev. vara hastighetssignal. Det står lite olika uppgifter på olika ställen om denna. Om det är just pulserna från givaren som du vill åt så brukar det sitta en givare på bakaxeln, eller så tar man pulserna från t.ex vänster ABS-givare som på E39, troligen samma på din. Men det kan vara svårt att tappa av signalen här utan att störa systemet. FP |
|
bmw320cab |
Hmm detta verkar juh vara RIKTIGT jobbigt att montera NAVI. Änna så att man ångrar att man köpte det. Ingen som vet vart man kan hitta info om detta på nätet.? Gärna någon som monterar det i en e36-97á ;) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På E39 så hämtas hastighetssignalen från ABS/ASC modulen. Är det en eftermonteringsnavi du ska montera.?? Mejlar över ett schema på E36-98. ///MVH Hasso Länk |
bmw320cab |
Folke:Osäker på just din bil, men på stereons 17-poliga kontakt kan stift 10 (svart/vit) ev. vara hastighetssignal. Svar: Vore grymt smidigt om man kunde koppla på den där så man slipper rota för mycket i bilen.. :) någon som vet med säkerhet.? Till Hasso: Japp det är en pioneer navi som skall eftermonteras.Vore AS SJYSST om du ville maila över schemat till mig :) Den skall monteras i en E36-97 Cab om det spelar någon roll.? Tack för all hjälp jag kan få annars säljer jag "skiten".. |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det går även att ladda hem schemat härifrån. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Helt klart är ju att info om hastigheten finns i stereons anslutning om den har GALA (hastighetsstyrd volym), vilket den säkert har. Jag kollar om jag kan få fram mera uppgifter. FP |
|
|
Feedback: Stift 10 svartvit på stereon är GALA-signal. Sen återstår om din Pioneer känner igen signalen, men troligen är det inga problem, bara att testa. FP |
|
bmw320cab |
folke: GRYMT tack hoppas det funkar skall ut imorgon och kolla lite och förbereda sig menatalt för "ingreppet" på torsdag. hasso: GRYMT stort tack för sprängskissen.Nu har jag lite mera humm om hur det är. :) Hoppas nu detta går vägen annars blir jag tokig.. har inte lust att lämna in det för montering när det kostar 4000kr. lite saftigt tycker jag..Men å andra sidan kan det gå åt H*****E när man "meckar" själv ;) |
När man väl har fått ihop grejernaoch allt är färdigt, så behövar man ev kalibriera in hastighet/vägsträcka, men det står förhoppningsvis i manualen, vet att en polare som monterade en Navi hade lite bekymmer med detta innan han kom på vad som var felet, när det inte stämde. ///MVH Hasso Länk |
bmw320cab |
Hasso: Jo jag läset manualen igår.. ett jädra meck massa inställningar m.m så vi får se hur det går.. :) Skall inviga den med en tripp upp till Sthlm till helgen dvs om jag får ihop det.. hehe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.