|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hittade denna Z3 Cupé på Autoscout24... Länk Ringde och frågade varför den är förhållandevis billig och killen som svarade vill ha snabba pengar! Vad tror ni om den? Han vill ha 13 500 € och säljer den på stående fot till den som först langar upp stålar...luktar skumt!! | |
|
Hmmm ja det kan det väl mkt väl handla om ... men kolla upp om den är stulen och med det tyska motsvarigheten till bilregistret så det är han som äger bilen! Annars ser jag inga konstigheter.. i tyskland verkar Z3:an inte vara lika mkt värd och skillnader på 20-30k är inte så himla konstigt där! men man vet ju ej heller skicket på bilen heller! __ Länk |
|
|
Tack för svaret! Sitter och funderar pa om jag skall aka dit och kolla uppläget...maste aka snart i sa fall!! Jag befinner mig just nu i Düsseldorf (jobbar här) och har ringt pa bilen igen. Detfinns en till spekulant som skulle varit där idag kl 11, men kommer pa mandag. Jag har chansen att aka dit och fa köpa den i morgon om jag vill mao. Följande uppgifter gav han: Unfallfrei, sa när som pa en skada pa kofangaren (som ar bytt antar jag...skall kolla) och det finns repor undertill, även stralkastarglaset är bytt. Jag skall fa chassinummret om en timme, undrar om jag kommer att kunna kolla upp det pa helgen... Bilen verkar normalutrustad, men ingenting av det lilla extra...typ Cromeline, M-Sportfahrwerk eller dylikt. Jag fragade om mataren stämmer och det skall den göra och servicebok finns med gjorda servicar.... Vad skulle motsvarande kosta i sverige?? Har svart att hitta sa manga... Far man in en Kite-board i lastutrymmet?? (ca 1.40-1.60)?? Hmm...slits mellan praktiskt, snyggt och roligt (drömbilen!?) Tacksam för tipps!!! |
|
|
Som du beskriver dina behov skulel jag satsa hårt på en Z3 Coupé med 2,8:an.. lagom med motor och desto bättr utrymmen och möjlighet till att ta Kait:en på Takräcke.. sen är du den hippaste KAtiboardarne på Beachen lätt!! DEt var mitt råd efter några glas rödtjut iaf! Men kolla upp bilen på en GDS hall... finns väl sånna i tyskland med eller? Har du lite känsla för bilar så kan du nog se det mesta.. eller så åk till närmaste auktoriserad BME verkstad och be dom göra en kontroll så får du reda på det mesta och då kan de även kontrollera mätaren och eventuella fel och brister!!! Helt klart värt de små slantarna de må ta! Lycka till med köpet annars! __ Länk |
|
|
Tack! Jo, jag har redan pressat säljaren lite genom att begära ytterligare en dags frist (köpet skulle eventuellt genomföras i morgon) för att just kunna testa bilen hos en verkstad...BRA rad!! Skall kolla upp nagra verkstäder (BMW) som jag kan ringa till i morgon. Är det ngn som har ngt tipps? Spännande...är inte van bilköpare direkt... PS. Har kollat chassi-nummret med polisen, men där var det tvärstopp! De ville att jag skulle ta kontakt med den lokala polisen när jag kollat att chassinumret pa plats... skall försöka en andra övertalningssväng i morgon. DS. |
|
| Hur har det gatt? Kollade själv pa den annonsen, verkar onekligen lite skumt men kan ju ocksa vara en riktig fullträff?? | |
|
Hej igen, Jag var i Berlin och gick på Berliner Zoologischer Garten! Men först tittade jag på en Z3 Cupé!!! Först måste jag tacka för de råd, länkar och framförallt Importguiden, mkt bra och gav mkt hjälp på vägen. TACK! I fredags kväll satte jag mig och surfade på bilar och hittade ju annonsen med en svart Z3 Cupé med begie nappa, "fullutrustad" för 13900€... Vad är fel undrade jag instinktivt... Ringde säljaren som talade tyska med brytning och fick reda på att den är helt OK, men att den hade haft närkontakt med ngt räcke i halkan men att det var fixat. Eventuellt kunde det vara "kratzen" (repor) undertill. Jag hade inte jättekoll på priserna för en Cupé, men det föreföll ju aldeles för billigt. Säljaren hade redan en köpare som skulle kolla på bilen under lördagen, men jag skulle återkomma! Det blev en sen kväll efter att ha surfat intensift, pluggat importguide och kollat pengar, försäkring mm. Det är ju mkt som skall till om man skall göra ett snabbt köp...säljaren var väldigt angelägen om att få pengar snabbt!! Redan nu fanns lite oro i magen, men änn var ju inget förlorat mer än tid. Frågan var hur man skulle kunna säkerställa att inte bli lurad... Ringde lördag och den andra köparen hade inte kunnat komma så jag stod på tur. Säljaren prutade på eget initiativ ner bilen till 13 500 (jo, spädde på min skepticism). Lossade ytterligare en salva med frågor, och det visar sig nu att säljaren tidigare bytt ut kofångaren fram och ett strålkastarglas efter smällen. Verkar mao vara en unfallswagen som han reparerat... Funderar under dagen och kollar upp resa till Berlin och surfar efter mer info (se ovan). Är den stulen?? Får chassinummret och lyckas till sist få polisen att kolla upp det hela, och den verkar inte stulen... Verkar luta åt att åka till Berlin. :o) Beslutar mig också för att inte köpa utan att göra en BMW test! Lördagen avslutas med en en ny salva med frågor, berättar att jag vill göra ett test innan köp och får reda på att det inte finns några sommardäck?? Ringer upp säljaren igen på söndagen. Pressar honom lite angående sommardäcken och han går med på att skicka med ett par helt nya sommardäck på orginalfälgar (var fick han dem ifrån?...) och vi beslutar att jag kan komma förbi tidigt på måndag morgon och titta på bilen för att vi skall kunna fixa papper under dagen vid ett eventuellt köp. Sätter mig på tåget söndag kväll och anländer till Berliner Zoo kl 05:00! Säljaren dyker upp 06:30 i Z3'an (jag hinner med frukost m.m.) och vi åker till hans garage för att byta däck. Killen visar sig vara Libanes och arbetar som lackerare, har inte haft bilen länge och äger röda bilhandlarskyltar... Han och hans bror har ett litet garage där ett antal däck och mekargrejjer ligger. Dock ingen tyngre utrustning typ svets, lyft eller likn. Jag går igenom bilen medans de byter däck (Kassa sommardäck,lm-fälg mor vinterdäck på stålfälg) Brorsan skickas iväg för att fixa nya sulor på LM-fälgarna. Bilen ser riktigt fin ut! MEN säljaren saknar koden till stereon. Hittar liten buckla på huven, längst fram i nosen en cm stor buckla som är lackad. Även vänster stolpe (brevid vindrutan) fram är omlackad enl. honom pga att motorhuven trycktes bakåt vid smällen. Han förklarar vad som var trasigt och det verkar vara skador som jag bedömer vara relativt begränsade (borde inte kunna orsakat snett chassi). Ser att vänster backspåegel är "fast limmad" och påpekar detta. Annars ser bilen ut att vara OK! Kollar Vahrzeugs brief och där finns noteringar om en massa förändringar! (vad betyder alla förkortningar??) Framförallt (bara?) andra fälgar och sänkt. Service bok, ägare mil verkar stämma. Ringer BIlprovningen och frågar om råd. De kan inte säga något. Säljaren försäkrar att det är delar som är ägnade åt Z3'an...vad vet jag? Ringer BMW men de har inte tid fören efter tolv och säljaren måste till jobbet då. Vi åker dit ändå på vinst eller förlust. De har inte tid! Efter en del strul (massa strul!!) så tittar en mekaniker på bilen, konstaterar att den ser bra ut och, ja, krockad men inte mycket. Hans bedömning är att bilen inte borde vara sne...och hur skall man nu bedömma detta?? Provkörning!! Pärlan (jo, vid denna tidpunkten är jag lyrisk!) går som ett vallat strykjärn. Sexan morrar gôtt och det är en njutning...den går rakt, abs-en funkar, inga ojämnheter, inget skrap den verkar jättefin (är nu intengn riktig expert, men ändå), MEN säkerhetsbältet funkar inte på förarsidan...backspegeln håller på att trilla ner och kan inte ställas in..."vilka fel har jag ännu inte hittat"?? BMW plockar fram koden till stereon mha nycklar och register (mot betalning). Provspelar, ok! Hur skall jag nu bedömma detta... Jätte skum säljare som inte riktigt far med hela sanningen BIlen verkar inte stulen, Serviceboken verkar stämma enligt alla konstens regler (ringde en av verkstäderna) fullservad! Bilen går bra Den är krockad, men som det verkar minimalt och fullt återställd Backspegel, säkerhetsbälte fungerar inte. Säljaren är i brådska Nya däck, både v+s! Säljaren är lite för angelägen INTE TESTAD, inga mätprotokoll... Modifierad, kan bli problem vid införsel (skulle kosta max 14 000 att återställa sänkning enl BMW) Jag tvekade länge, men valde att inte köpa för att det var lite för stor risk i det hela, magkänslan! Kanske var det ett mistag, men spännande var det iaf...nu efteråt kan jag faktiskt inte säga om det var ett misstag eller inte, bilen var onekligen väldigt fin och VÄLDIGT billig!! |
|
| Underhållande historia :) Tycker ändå du tog rätt beslut ! | |
|
Tror också att du gjorde helt rätt, "magen" ska man aldrig underskatta vid bilköp :-) Lycka till med ditt fortsatta letande // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
Scheckheft |
Hej Magen brukar sällan ha fel ;). Rätt beslut. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
Instämmer med föregående. Felen hade garanterat trillat in på band under de nästkommande månaderna. Om säkerhetsbältet inte funkar på förarsidan så skulle ju det kunna indikera att bilen varit med om något värre än bara lite skrap mot ett räcke... :) Lycka till i ditt fortsatta letande! |
|
| Intressant läsning, verkligen! :) Du fattade rätt beslut. Ska man lägga en hyfsat stor slant på en bil ska allt kännas 100. Men det låter som att du hade ganska roligt under tiden, och du lärde dig säkert ett par saker på kuppen. | |
|
Tack för stödet! Jo, jag har lärt mig en massa...förhandling, is i magen och stärkt min personliga sida...men framförallt, jag har skaffat en massa kunskap om Z3'an... Var och kollade in två Roadster igår faktiskt...en 1.8, men den är lite för slö tycker jag efter att ha provkört...(är 1.9'an piggare?) och en 2.8...men ägaren till denna verkade lite för vild...sjussade mig i 237 km/h på motorväg med sin vita 330d!! Hujeda mig vilket drag det är i den bilen!!! Jag befinner mig i Düsseldorf fram till februaris slut och hoppas på att hitta ögonstenen tills dess (skönt att inte ha brottom!) Vill ha en Cupé :o) !! |
|
|
HEhe.. ja se där! Sa ju att du skulle ha en Coupé ju =D hehe.. Men jag kan bara instämma o övrigt på den bilen! Du gjorde helt rätt! Jag skulle backat av i det köpte långt mkt tidigare när det handlar om över 100k för en bil! Då vill ja inte se se mkt skador och tjafs.. då betalar jag hellre en slant till och får en som är i bättre skick! Men på en månad torde du ju kunna hitta en bil jue och då menar jag inte vad som helst! Tyskland har ju ett bra mkt större utbud än om inte Coupérna växer på träd! Fortsatt lycka till i letandet nu! __ Länk |
|
|
Halloj igen, Jag har noterat (är fortfarande ute efter en Z3 Cupe) att bilen som jag beskrev ovan är ute på annons igen på nätet...denna gång på mobile och för 16.500 isf 13.900... Har chassinummer om ngn vill ha! Länk Själv har jag hittat et annat ex som skall införskaffas inom kort! |
|
|
kommer det nån "recension" av nya fordonet? Intresserad! gärna både köpet och bilen i sig! |
|
|
Jo, det kan man nog tänka sig... Jag skall troligen på onsdag åka och kolla på objektet... Har dock ett problem...vill naturligtvis ta med sommardäcken till sverige, men säljaren säger att de inte går in (ens om man nyttjar pasagerarsätet...) Är det ngn som har en ide?? Funderar på takräcke...(Z3 Cupé) |
|
|
Bussgods? Annars kan du ju montera sommardäcken på bilen och ha vinterdäcken i bilen?? Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Hmm finns väl Eurocargo via Danzas med.. så på nått sätt ska du väl kunna få hem dem ! =) __ Länk /JB |
|
|
Spännande historia! Tycker oxo det var många frågetecken! Du gjorde rätt! Men vad har hänt sen sist?? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.