AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.999

Import importent!

Sida 1 av 3
stefannorr
Har nu följt läst o lärt av BMW power(sorry autopower*L*) i snart 2 år.
Vad lär man sig då som man kan dela med sig av!?
Jo!!! Vid import eller köp av import,framför allt,gäller även sv sålda..kolla dokumentationen-historiken...
På en tyskimport..
1. dokumentation...servicebok! är den nyare än bilen? finns verkstaden i s-boken? regelbundet servad? kolla garantirep o tidigare ägare!(kontakta gärna förra ägaren) nyare bil,läs av mätarställning på BMW Sverige innan köp..lmk modul..o gar rep

2.testa bilen! vad finns för garanti..är bilen betald!?

3. Det man ser här o i verkligheten är att en 30 000 mila bil kan se ut som en 10 000 mila bil både på utsidan o insidan..så än en gång KOLLA BILEN INNAN KÖP!

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
...eller låt bli och kör likbil. Köp dig en svensksåld!
ormen
Köp svensksåld och kör "rostig likbil".....

Våga vägra kollektivtrafik!!!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Grodan: Håller inte med. Mitt motto är: Köp den bil du vill ha. Import eller svensksåld spelar ingen roll.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag håller med ormen.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det märks att det finns många importörer här:))
stefannorr
Jag bryr mig ej om ni kör sv såld eller import de ja ville uppmärksamma var fällor o enkla gör de själv saker om man nu importerar...
rost...hmm..ja kör en Luleåsåld BMW 523 ia som bara rullat här = noll rost,har dessutom kollat han på rostskyddsfirma dom hitta noll att anmärka på...o då är dom ändå mer än petiga...rost har även mycke med skötsel av bilen att göra..
Finns många svensksåda bilar som är skruvade också. Kolla historiken på ALLA bilar. Det är bara naivt att tro att en svensksåld är safe. Dessutom är 10000 tyska mil bättre än 10000 svenska.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Tyckte det var en annan ton på försäkringsbolagen när man kollade premier om bilen var svensksåld, och billigare. Helförsäkring 2026 kr/halvår i Aktsam för 523:a skrattar man inte åt.....

Håkan
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Menar du att du betalat 2026:- /halvår för din 523a eller det skiljer 2026:- / halvår mellan en svensksåld och en inporterad ?
För om du betalar 2026:- / halvår för din 523a så hade i varje fall jag skrattat mig lyckligt om jag var som du.

Min 528i Touring
Länk
stefannorr
Flåklypa> Finns många sv sålda bilar som är skruvade...ja kanske en del,men 100 ggr lättare o kolla upp..bes papper rep garantirep m.m..i oför sig om de är en riktig långpendlare så kan han ju dra bak den inför varje besiktning,men då gäller de att han inte får akuta fel m.m o måste lämna in den på BMW verkstad för då noteras mätasrtällning...svårare o kolla p0å tysk,men de ja vill säga är att de ärganska lätt ändå att klolla upp en tysk bil,börja med faurseibrief..hmm..säkert lite stavfel men huvudsaken ni vet va ja menar..sen sista ägaren bara ringa ju...om den är såld hos BMW agentur så är den EJ mätarfifflad...10 000 tyska mil behöver EJ va bättre än 10 000 sv sålda beror på var man kör o bor..tror att bor man i Berlin o köar dagligdags i köer så är nog en sv såld från landsbygden bättre..o rost finns även på importer...men som sagt..skit i sv såld eller import..bara full dok finns..men ja köper bara sv såld*L*
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Flåklypa//

Är 10000 tyska mil bättre än 10000 svenska mil? Yeah right! Vem har sagt det? Är det något du hittat på själv? Om du tycker att man kör i snitt 150 i 10000 mil är bra för bilen så får du leva med den illusionen då!

Klart att det finns skruvade svensksålda bilar, men det är ingenting i jämförelse med de importerade likbilar som finns i Sverige. Notera att verenda en har gått nånstans mellan 11.000 . 13.000 mil. Jag har vänner som håller på med att importera bilar och de erkänner att det är inget idé och åka dit och hämta bilar med ärliga miltal...resten behöver inte jag förklarar, alla vet nog hur det går till.

stefannorr
Jag betalar 4060 kr för helförsäkring i aktsam..bor i Luleå 523 ia 96 sv-såld.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Stefannorr:
Då ska du skratta, jag betalar knappt 10k mer än dig.

Grodan; kanske dags att byta umgängeskrets ?

Min 528i Touring
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det enda skillnaden gällande försäkringen på importbilar och svensksålda är det att, självrisken vid stöld är högre för importbilar, vilket är 10.000:- sen allt annat är precis som de svenskasålda.
ormen
för många år sedan var jag blind nog att bara köpa sv-såld, men sedan blev det import. var som himmel o helvete när man skulle meka med en import jämfört med en sv-såld... och kan nämna att en del av mina sv-sålda bmw, peugeot, opel mm. hade varit smälda o fixade (rätt bra lagade), så det kvittar nog fan, det krockas lika mycket här, är det bra lagat så?... köp den du vill ha, men jag har insett det fina med import. sedan snålar inte "Günter" när det gäller service, som kanske "Sven" gör... o visst har stefaninorr rätt med norrland=saltfritt, men tyvärr stefan, det är billigare att ta sig till Frankfurt från ex. GBG än till Luleå... ang. försäkring så spelade ingen roll när jag försäkrade sist(han kanske ljög), men F.B. snubben sa att de skiljer inte på import o sv-såld längre, samma premie... (LF)
ormen
tillägg: samma självrisk också, enligt min F.B. gubbe som sagt... men där finns många varianter, när det gäller försäkring...
Håller med dig Stefan om att det är enklare att kontrollera dokumentationen på en sv-såld, men många verkar tro att bara för en bil är sv-såld så är den ärlig och dom kollas inte ens upp....naivt.
Håller med dig igen om att bara man har koll på dokumentationen så är det ett bra köp, oavsett sv. eller import. Däremot vidhåller jag att bil med samma ålder och vägsträcka är finare i Tyskland.
Grodan. Jag börjar tro att du är en av dom naiva köparna som bara köper svensksålt.

Här har du en länk om skicket på svenska och tyska bilar. Man lär så länge man lever...Länk
stefannorr
Betalade mer i försäkring för min förra bil,en BMW 320 i limo 97..sv såld (5500 per år)
Den var från södra sverige..köpt i sthlm av första ägaren...bes anmärkningar de året ja ägde den..ojämn bromsverkan..enligt bes mannen fastrostade bromsklosar skivor eler liknande samma med handbromsen..trolig orsak=salt...
En sak som dom missar i länken är kvaliteten på vägarna. Varför tror du man får byta spindelleder och länkarnar stup i kvarten i Sverige? Jo därför att bilarna inte är konstruerade för dom skitvägarna vi har här och det är inte bara dessa delar som tar stryk. Kallstarter nämns inte heller. ~80% av motorns slitage sker när den är kall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.