|
|
|
|---|---|
|
Nyligen inhandlat en BMW 540 i från 97. Nu har jag uptäckt att när man kommer upp i högre hastigheter än 120 km/h så verkar det som om motorn missar några cylindrar och inte accelererar någe mera. Hela bilen börjar att ruska. Stänger man av bilen så funkar den helt perfekt tills man nåt samma hastighet igen. Mvh Tobias | |
stefannorr |
Du verkar ha råkat ut för en del problem sen du köpte bilen,tycker frågorna haglar in om diverse problem eller? tysk import..dokumenterad bil? |
stefannorr |
Kanske såg fel...kanske de gällde din gamla bil eller att ja blandat ihop din 540 me ån annan som nyss börjat skriva om en massa problem... |
| Visst bilen är import, full dokumentation till 7600 mil. 2 ägare i Tyskland + 1 i Sverige. Nu har bilen gått 9070 mil, så det är dax för en service. Är det ingen som har ett svar på mina frågor. Kan det ha med tändspolarna att göra, bytte stift i bilen tyckte då att den gick bättre ett tag. ???? | |
|
smurf vet inte vad det kan vara men vet att det snackats en del om nåt "membran" till 530 o 540 som gör att dem går dåligt. testa sök inlägg med typ 540 AND membran och se om du hittar nåt. Lycka till /Steffee |
|
|
membranet var på v8orna i e34an. har ej sett eller hört ngt om att e39orna skulle ha samma problem. |
|
|
Det kan vara membranet även på M62-motorn som ju sitter i E39, dock mindre vanligt. Jag har liknande de problem som smurf beskriver. Börja i den billiga änden; t-stift, bränslefilter, kolla t-stiftsbrunnarna för oljesöl som kan ge överslag.... Men skall du ändå göra service så avvakta verkstadens diagnos och resultatet efter service. Hjälper inte det börjar det bli dyrt: lambdasonder, katalysator etc. Själv lutar jag nu åt temperatur-sensorn för kylvätskan som visar felkod. |
|
|
kan även vara att kamaxelgivaren inte vissar riktigt vad den skall visa.... nästa sak är ruskigt nära att vara en vandringsägen... jaja ni får ta bort den om ni vill... Min mosters karl köpte en import och nu efter ett år så hade han likande symtom. Men han fick dem vid betydligt högre farter. Det visade sig i alla fall att hans kamaxel kedjor/kugghjul och spännare var helt helt helt slut så kamaxel stälde om sig på något vis = motorn inte alls lika varv villig och den började bluddra. Det blev bättre när han slog av den och slog på den igen som du beskriver...... det berodde visst på att kamaxelgivaren började visa rätt värden igen ( i förhållande till vevaxeln) verkstaden sa att den måsre ha gått betydligt mer än vad mätaren visade men jag kom inte ihåg vad den stod på .... ja ja det var bara en annan variant av fel som kan uppstå det behöver ju inte allt vara så .... vill inte skrämmas lycka till med felsökningen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.