AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
819

Hjälp...Vatten läckage i motorn...

erajssm
Jag har nu plockat bort toppen för att kika vad det är kan vara, topplockspackningen ser väldigt hel och fin ut, jag ser ingen spricka i toppen heller, kanske kan vara svårt att se med blotta ögat...någon som har något annat förslag?

Tacksam för svar.

MVh Jonas
er
45
erka
318i Touring -04
Jag fick min topp planad av BMW och då sa de att de inte kunde lova att det inte var några sprickor för det kunde de inte se med blotta ögat utan isåfall skulle de behöva skicka iväg den.
Lite samma med packningen, det kan vara väldigt lite som indikerar på om den är dålig.
Kika efter missfärgningar, svaga ränder mot vatten kanalerna.

ha'de
erka
er
45
erka
318i Touring -04
kanske ska tillägga att min topp behövdes planas 3mm vilket anses som max man kan plana den och min packning såg i mitt tycke fin ut.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
jag hade problem mend min tds , var en spricka som bara öppnade sig vid vissa temparaturer...

så vid en första anblick såg allt ok ut, monterades tillbax med ny packning, fortfarande samma fenomen, vattnet försvann + bubblor i vattenkärlet

gick så lngt att det bara blev värre o värre - nästa gång syntes sprickorna TYDLIGT!!!

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
För att hitta sprickor i toppen kan man ibland behöva röntga den eller kontrollera med Magnaflux (har jag för mig att det heter) dvs. ser utsätter toppen för ett magnetfält och ser hur spån fördelar sig. Detta är inget man kan göra själv, men jag skulle inte tro att det kostar så farligt mycket, iallafall inte jämfört med att byta en topp i onödan.

Kolla upp med något av företagen på Länk om de kan hjälpa dig med det...
erajssm
Tack för alla svar. Idag skall jag åka till "Nordisk Motorservice" (eller Snorre Maskin AB) här i Gävle, de skall "provtrycka" toppen åt mig.

//J
323E21terror
Jag hade vattenläckage i motorn i sommras...trodde först det var vattenpumpen så en ny inskaffades och monterades, men läckan fanns kvar. tills lut konstaterade jag att när jag hade bytt toppen så hade jag glömt ny packning + den viktiga packningspastan vid
termostathuset. Läckan försvann efter detta, men jag fick ligga under bilen åtskilliga gånger för att komma fram till var vattnet exakt kom ifrån.

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.