|
|
|
|---|---|
|
Har precis inhandlat en 540IA 9809 och innan köpet hade jag den inne hos en auk BMW verkstad för att kolla milen via datorn samt om dn varit smälld och allmänt skick mm.Efter konstaterande att allt stämde så slog jag då till. Den enda anmärkning som mecken hade var att det var fel däckdimension tror att det var 16 tum men skulle ha varit 17 eller nåt sånt. Enligt honom var det ingen direkt fara men kunde resultera i att växlingarna skedde ojämt samt att hastighetsmätaren kunde visa fel och i värsta fall kunde lådan slå över til nödläge dvs växla ner till 3,an om jag förstod det rätt. Jag är inte så pigg p att köpa nya däck de de som sitter på är purfärska Hakka 4 kantsdubb. Vad tror ni , borde man byta eller.... | |
|
Om det är "rätt" rullningsomkrets och inte lägre belastningsindex än rekommenderade däck, skall det inte vara någon fara. BMW säljer själva 16"-hjulsatser med vinterdäck till den modellen! (225/55/16) Kolla vad det står för godkända däckdimensioner i din instruktionsbok och/eller på klisterlappen som sitter på dörrstolpen vid förardörren. Rullningsomkretsen kan du själv kolla om du använder omräkningstabellen som ligger under "Diverse", till vänster. <----------- Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Juhas 530i |
Låter som om säljaren försöker att få dig o byta till 17 tums. Det blir svindyrt och är helt onödigt. Jag har 15 tums vinterhjul, 16 tums sommar, omkrätsen på 15 tums är större än på de "större" sommarhjulen. Kör vidare... |
|
Eller så har mecken helt enkelt sett att det är fel dimension som sitter på bilen just nu och vill få bilen att fungera klanderfritt. Däremot så är storleken på fälg inget viktigt i sammanhanget (om inte prismässigt då), bara rullomkretsen ligger inom gränsen. |
|
|
Tackar tackar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.