AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
986

Varför blir motorn varm / kupén kall?

Jo
10
Johan T (gbg)
120dA -05 (E87)
320iC -93 (E36)
Jag har ett problem med min 318i-91 (E36).
Jag tror att det är något med kylsystemet, symptomen är följande:
Vid normal körning håller motorn perfekt arbetstemperatur, men så fort man står stilla på tomgång kryper temperaturen upp. Om man står för länge så går det upp mot rött och man måste slå av motorn. Man kan stå kanske 10 minuter innan motorn blir så varm...
Ett annat symptom som jag tror beror på samma fel är att vid låga varvtal kommer ingen varmluft till kupén, trots att vredet för lufttemperatur står på max. Varvar man upp motorn kommer dock varmluft. Jag gissar på att varmluft börjar komma runt 3000rpm.

Är det någon som vet vad detta kan vara för fel, eller om någon har bra tips på var jag ska börja felsöka?

Kylaren är förresten ganska ny och bytt av förra ägaren, kanske kan man därför utesluta den...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Med största sannolikhet så har du luft i systemet. Sök inlägg och du skall finna många som suttit i samma sits.

Lufta ORDENTLIGT så ska du se att du snart får bukt med problemet.

D-diddy
du kan ha en termostat som inte öppnar, och/eller en vattenpump som pumpar dåligt.
David
Termostaten funkar säkert eftersom du får kylning när kör. Om den är stängd får du snarare högre värme inne i bilen. Dålig cirkulation pga luftficka är mest troligt.

FP
Jo
10
Johan T (gbg)
120dA -05 (E87)
320iC -93 (E36)
Vill bara ge statusrapport på detta problem.
Visst var det luft i kylsystemet. Och inte lite heller. Efter en rejäl avluftning och påfyllning av kylvätska fungerar såväl kupévärme som motorkylning perfekt!
Jo
10
Johan T (gbg)
120dA -05 (E87)
320iC -93 (E36)
Vill bara ge statusrapport på detta problem.
Visst var det luft i kylsystemet. Och inte lite heller. Efter en rejäl avluftning och påfyllning av kylvätska fungerar såväl kupévärme som motorkylning perfekt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Johan T (gbg): Tack för att du rapporterar att det gått bra, det kommer andra få nytta av när de söker.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.