AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.421

Kamkedja 540 -94

Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Någon som vet om och isåfall när kamkedjan skall bytas? Har trott att kedjan, tillskillnad från en rem, håller gott och väl motorns livslängd.

Hur märker man om kedjan är sliten ?
be
31
bever
523i touring
kedjan skall hålla motorn ut.
Har för mig att man brukar byta vid 20000mil.?
Den brukar börja leva om i god tid före den flyger av.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Med än 20.000 mil tror jag att den ska hålla iallafall, jag såg en gång i tiden en siffra på beräknad livslängd på omkring 35.000 mil. Men i motsats till kamrem så kan en kedja hålla i princip hur länge som helst, beroende på hur man kör och hur man sköter om bilen. Man har normalt inte heller problemet med att den kan gå av närsomhelst utan minsta förvarning, kamkedjor brukar börja rassla när det börjar bli dags att byta dem.

Vad jag vet så är det som sliter på en kamkedja/kamrem (eller kamdrev) är framförallt då den sträcks när man gasar på hastigt så att vevaxeln ökar i varv och kamaxlarna ska accelereras upp i samma varv. Visst slitage uppstår också då man släpper gasen hastigt, men detta är inte lika farligt eftersom kamaxlarna har en rätt liten massa och ventiljfädrarna bromsar in dem ganska effektivt.

Jämfört med en rem så kan man också se på en kedja om den blivit sliten/uttänjd. Remmen blir liksom bara längre, medan man på en kedja kan se delar av slitaget genom att vrida vevaxeln fram och tillbaka och se om det är glapp mellan kedjans länkar och kamaxlarnas drev. Jag har för mig att man ser iallafall ena kammens drev genom oljepåfyllningslocket på 540 (M60).

Men så länge det inte rasslar så tror jag inte att du behöver vara orolig och när det börjar rassla så är det ingen panik heller, även om du kanske bör byta kedjorna relativt snart då.
Mi
47
Mildton
528iA -97
Ett litet inlägg till ovan.
Kamkjedjan säger dom som vet att den ska hålla "länge"´rena stridsvagns prylar.
Kan så vara men det är sträckaren som är boven i dramat gör inte den sitt jobb så gör inte kjedjan det heller.Det stämmer att man kan kolla kjdjan genom på oljefyllnings locket. Och skulle det börja rassla se till att byta den fort för den går av snabbare än man tror tro mig jag vet och det blir inte billigt istället för 7000 för ny kjedja, drev och arb så slutade kalaset på 27000:- för en ny motor. Så ni med V8:or kolla gärna sträckaren när bilen börja få ett par "mil" på nacken. Min hade gått 13000 mil när detta hände kan vara otur kan vara dålig kvalitet på prylarna från början eller så började man få för mycket pengar på banken så det va dags för de att cirkulera.

Mvh Micke
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Oops, min som har gått 12' nu... Kan man missa rasslandet (typ att det låter mer som tickningar)? Kan man kolla kedjan även på en E39:a?
Mi
47
Mildton
528iA -97
Hallå Stente
Ljudet kan man inte missa det björjade låta som en trasig vattenpump för att sedan gå över till ett mer obehagligt rasslande (inte så högt ljud men endå så att det hörs om man står framför bilen med motorhuven stängd) som kom i "omgångar" varje gång den dåliga biten av kjedjan passerade drevet vid oljepåfyllnings locket.Behöver inte nödvändigtvis vara det drevet kan vara något av de tre, men på min lät det vid det förts nämda.

Mvh Micke
Mi
47
Mildton
528iA -97
måste skriva klart innan ...
vet ej men det borde man kunna vad jag vet så har de inte ändrat så mycke på motorns utförande.Men det dom sa till mig va att sträckaren hade blivit bättre till E39:an men man vet aldrig "better safe than sorry".

Mvh Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.