AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
716

Z3: Diskantbygge i A-stolpen?Hej

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag har idag mina diskanter lite halvdant monterade, skulle vilja göra något åt detta. Enklast är ju att flytta in dom i dörren där urkopplade org sitter idag. Alternativet är A-stolpen, jag undrar kort om någon här har sina diskanter där och i så fall om det kanske finns någon bild på detta. Hur är det bakom klädseln, är det jättetight så att man måste bygga mer eller mindre hela diskanten "utanpå"?
antagligen dumt förslag. Men kanske kan man använda detta för att ha diskanter i Länk

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Japp, det var det =)
Mr Hamann
Mina Focaldiskanter sitter där orginalen satt. Visst man fick riva dörrsidorna, men det blir snyggt och cleant och ett jävla bra ljud! ;)

// Mr Hamann
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Ställer mej faktiskt lite tveksam till om det ändå inte blir bättre om man får upp ljudbilden lite. Blir till att riva en a-stolpe och se hur byggmöjligheterna ser ut, man vill ju inte bygga ut dom för mycket. Mr Hamann, la du nya kablar ut i dörren eller kör du på befintliga genom kabelgenomföringen i dörröppningen?

Ska tilläggas att jag kör utan det totalt meningslösa taksystemet, ljud kommer framifrån, om det inte är bio. =)
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Tja.
Det är trångt där bakom men det går! Personligen så har jag mina Rockford diskanter monterade i A-stolpen. Det är bara att rycka rakt ut så släpper plasten från stolpen. Men du får räkna med att det kommer att bygga rätt mycket utåt så ju grundare diskanter desto snyggare montering. Sen till det sorgliga vill du ha frontljud som låter bra, även när man inte justerar pedalerna så är det bara att plocka fram sågen och ge sig på dörrklädseln tyvärr.. Hade lite problem med det men så här i efterhand så skulle jag ha sparat en månads jobb & en del pengar om jag hade insett det från början. Från början så byggde jag utanpåliggande lådor på dörrsidorna. Jättebra idé om det hade varit en större bil... Lycka till!

Z MMM Coupe
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Anders, du kan inte grejja fram en bild på dina A-stolpar?

Jag kommer att byta mitt kit till ett UR6S eller ett Ultimate Iridium 6.2. Går i tankar om att ösa i ett Genesis 5-channel och köra hela rasket aktivt, dvs fulla inställningsmöjligheter på alla högtalare.

6:orna ska in i befintliga kickpanerna, ska bygga om och styva upp dessa så det överhuvudtaget går att få i 6:or. Det ju varit ganska nice med ett 3-vägskit men mid:en finns det helt enkelt inte plats för, jag vägrar att modda dörren. Två nya plastpaneler till 6:orna och två nya A-stolps-klädslar offrar jag mer än gärna, dom går ju att ersätta för en billig peng.
An
779
Anders Olsson
Tyvärr..
Den står inlåst i ett garage 5 mil från där jag bor så det finns inga bilder. En personlig reflektion: Om man lägger ut en massa pengar på element i en bil som Z MMM Coupe. Så känns kostnaden för att renovera dörrsidorna hos en tapetserare som en droppe i havet i jämförelse mot skillnad i Ljudbild. Möjligen att det funkar för Ipren mannen att köra kickpaneler riktade mot fötterna. Hade man fått dit kickpaneler som var riktade mot öronen så hade jag köpt det. Men eftersom det är en liten och bullrig bil så var det den enda lösningen att offra dörrsidan. Efter lite arbete med tummstocken så fungerar det utan tidskomp till och med. Lycka till :o)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Har du testat att köra ordentligt bafflat med 6:a i kickarna? Funderar på att bygga "riktiga", aningen riktade, kickar där det sitter org.galler idag. Det är ju trots allt bara en platta och med trevliga expandergänger kan man få en sådan platta att sitta som berget i karossen (men visst, det blir ju ingen jättebra låda då det spelas rakt ut i skärmen). Nu åker nog 10:an på skroten (=behöver en del bas fram i bilen och det är precis vad jag inte har nu med 5:or fram och en stor mullrande pjäs bak), har hittat en intressant lösning som fungerat för ett flertal med Z3 Coupé:

Länk

Alternativt kan man ju sätta diskanten bredvid i kickarna, ja riktade såklart, för att få ihop ljudet som det ska vara, och även det kan fungera utan tidskomp. Hade det inte varit för den förbenade, beroendeframkallande, navin som sitter i bilen hade jag kört med en P99:a för länge sedan.
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Denna länk är kanske något?.
De har lite grejor för hänga dit högtalre i dörrarna.
Länk

Hans
An
779
Anders Olsson
Jag har inte provat med nått annat än 5or i orginaluttagen. Skulle jättegärna byggt uppåtriktade kickar om det inte hade varit för att det sitter ett fotstöd och 3 pedaler där nere =0). men den där länken blev jag inte klokare av, det måste ju vara svårt att sänka ljudbilden mer än vad han hade gjort utan att montera elementen under bilen =). Nä skämt åt sido. Personligen så lag jag ner en månads jobb (semestern) på att bygga formanpassade lådor i glasfiber på dörrarna (insidan). Allt bortkastat, det blev så trångt att man knappt kunde köra skiten... angående bas så tog jag en Rockford 10" och byggde en sluten låda på 21 liter. Monterade lådan mitt i bilen och byggde ny inredning runt lådan. Skulle jag börja från början så blev det ett 3 vägs DLS kitt. Diskanterna i A-stolpen. Små mellan på instrumentbrädan riktade uppåt. Och en 6a i orginal utaget.. Du får höra av dig vad du hittar på och om du blev nöjd med ljudet när du är klar. det är nästa planeringen som är roligast sen så är det bara en massa tråkigt jobbb att få dit grejorna. Take care..

Z MMM Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.