AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.340

Lönt att importera M3?

Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Hej är väldigt sugen på att skaffa en M3 3.0 till våren men undrar om det är lönsamt att importera dessa bilar längre med tanke på priserna här hemma? Vad kan man förvänta sig av en m3a som kostar under 100 000kr är det bara sletna ovårdade bilar?

Köpa här hemma eller importera?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag skulle inte göra det, med tanke på att det finns många M3 E36 till salu.

Lägg pengarna som importen kostar på en bil som redan finns här hemma och har du tur och tiden så hittar du säkert en fin bil för de pengarna, har du där emot bråttom så för du lägga lite mer pengar för en fin ex.

Mvh Abbe

Länk
Har du inte panik och måste köpa en direkt snön har försvunnit utan kan spana runt en månad eller två så skulle jag tro att du hittar en fin M3 3.0 i Sverige för alles runt 100k.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Ho
39
Horizone
M5-00
206RC
Hej tack för svaren har absolut inte bråttom utan det är att hitta den rätta bilen som gäller så det får ta den tid det tar.
Men kan man förvänta sig att få en finare bil för 100k i tyskland än hemma i sverige?
En 100k:s bil i tyskland kostar ju lätt 115 i utgifter innan den står klar utanför din port, med kodade nycklar och allt vad det innebär.

Da
49
Davve_78
525iAM Touring -06
Pistolas:Nu vet inte jag riktigt hur du går tillväga när du hämtar bil i tyskland men om du behöver betala 15k för att få bilen klar så får du fan åka taxi ner till tyskland o flyga hem bilen. Dra av typ 9k så kommer du kanske lite närmre...
Bl
41
Black Sheep
M3-SMG-97
325-TD-94
Nu bor jag visserligen inte i sverige, utan i spanien, men jag kollade ut min M3a 3.2 smg 97a under lång tid på internet, bilder osv. Hade ej bråttom.
I tyskland betalade jag 17.000€ för denna pärla, sedan med import skatt och resor samt hotell och flyg samt försäkring att köra bilen till Spanien tillkom 2981€
Totalt pris 19,981€ packat o klart
Från Spanska M3 priser sett, gjorde jag en vinst på ca 2-3,000€
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Davve_78: Tycker att pistolas uppskattning av vad det kostar att ta hem en m3:a kanske var aningen hög, men jag tror nog att det kostar mer än 6k som du tror, även om det säkert är möjligt att få hem en m3:a för 6k.

Jag tänker så här: resekostnader med kanske en hotellnatt (2-3000:-), regbes, skatt o avgifter (3-4000:-), installera larm med startspärr som de flesta försäkringsbolag kräver (3000:-), summan för detta hamnar alltså kring 8-10k. Jag skulle nog ha räknat med en kostnad runt 10k för att ha en m3:a ifrån Tyskland körklar hemma i Sverige.

Horizone: Mitt råd till dig är att leta efter bil hemma i Sverige i första hand, inte lönt att importera ekonomiskt nu för tiden. Om du däremot har speciella krav på din kommande bil o har svårt att hitta en sådan i Sverige, ja då kan du kanske börja leta i Tyskland. Men annars, ta det bara lugnt o leta i lugn o ro så kommer du säkert att hitta en fin o välvårdad m3:a för runt 100k här i Sverige.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Davve:

Räknade även med att man kanske blir tvungen att inhandla någon reservdel för att kunna besikta/få den klar på gatan.
Är m3orna i Tyskland hårt körda, är det lönt att åka ner dit och kika på en eller är de flesta lik?
Endel verkar ha gått jättelångt, samt endel väldigt kort. Vad är sanningen med milen på tyskbilar. Är det i sverige dom fifflar med miltalen eller redan i tyskland?

En m3a för 100 k här i sverige kan ju inte vara så fräsch?
De e tyvär så att dom som e "fixade" i tyskland dom är oxå fixade i sverige kolla skicket errwe vettigt så köp bilen! Vi har plockat in jättemånga M3or ochM5or Dom flesta är bra men det kan alltid slinka igenom en och annan som e trist .Kolla alltid pedaler och det allmäna skicket provkör bilen känns den ok Skit i Milen de e en gammal bil Den e typ 10år gå runt å klämm på på den GASA ut på autoahn klarar den inte det köp den inte. Jag hade en"polare" i Hamburg på det "glada80talet" Som dödade en och annan PORSCHE (BLA minn 3,2liters Carrera) Japp den var svart och skitball Så titta runt innan du slår till det kan bli jätte dyrt ovavsett om du köper HÄR eller i tyskland Dom har mycket högre juridiska krav en vad våra "NASARE" har för att dom vet ju inte vad domsäljer Vart det jobbigt nu Du e velkommen å ringa mig om du känner dig osäker självklart hjälper jag dig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.