|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Effektkurvan i turbobilar är ju annorlunda och oftast "bredare" än sugmotorers kurva men utan den riktiga spetsen på toppen (som tex M3:an har). Vid acceleration över ett större varvtalsområde (tex på högre växel) så kan därför båda bilarna ha "lika mycket" effekt tillgänglig under större delen av accelerationen och därigenom vara hyfsat jämnssnabba trots att toppeffekten är klart högre i den ena bilen. Detta eftersom toppeffekten "utnyttjas så liten tid" sett i förhållande till den totala accelerationen.. Har för mig att en M3 3,0 (sedan) i ett gammalt ams-test mot Volvo T-Gul körde 0-100 på 6,0 och 100-200 på ~23,5 vilket ger 100-200 på ca 17,5 sek.. "Nya" (o tyngre?) Imprezan gjorde i ett TV-test 100-200 på 26,45 sek vilket kan jämföras med Saab 9-3 aero som behövde 19,98 sek på sig. Fyrhjulsdriften tar ut sin rätt i högre farter.. Har för mig att en M3 3,0 (sedan) i ett gammalt ams-test mot Volvo T-Gul körde 0-100 på 6,0 och 100-200 på ~23,5 (?) sek vilket ger 100-200 på ca 17,5 sek.. T4 -99 |
|
|
hellonasty>> Då det rör sig om fyrhjulsdrivna bilar med BRA vrid och vid start från 0km/h så kan jag tänka mig att de flesta RWD får spö trots att de kanske har högre effekt. Väl uppe i fart så behövs ju inte drivningen på alla fyra utan den slukar då bara en massa effekt. Framhjulsdrift har i regel minst förluster i drivlinan, detta ihop med att framhjulsdrivna bilar ofta väger en 100kg+ mindre än motsvarande bakhjulsdrivna gör de snabba uppe i fart, lägg sedan till ett turbovrid och du har en reket från 100-250... :) Fast RWD är väl bästa kompromissen mellan låga förluster och bra fäste i lägre hastigheter. M.V.H. |
|
|
AWD e ju bara bra i början som sagt och på vintern och när man ska dra nåt...annars e de ju skrot...tycker jag... Hellonasty: Jag pratar inte direkt om framhjulsdrivna bilar utan turbo på 220hk som spöar M3, utan fyhjulsdrivna bilar med turbo som inte väger speciellt mycket heller..ex audi S2 coupe och impreza...dom har 220 (230) resp. 218hk...och jag garanterar att en M3 3.2 får jävligt svårt på 201 m! Men de är ju bara färstet som gör det..körde själv mot en impreza på båberg..tänkte de att: aa..de e lungt, han har ju för fan 100hk mindre..PANG sa de bara sen var han borta medans jag stod i staren och spann bort pengar...men bakhjulsdrift e ju helt klart skönast att köra...både sommar och vinter.... ///M3 |
|
|
Hellonasty: Nej M3 finns inte med ASC+T. RWD är helt klart roligast på sommaren, fast på vintern måste jag säga att 4wd är både säkrare och roligare. Så länge man kör med lagliga däck iaf. BMW:s fyrhjulsdrift med mer drivning bak är helt klart roligare än quattro, fastän det går att ha skoj med quattro oxo. BMW borde ha tillverkat E36 325-328 ix. Isåfall hade jag nog sålt S4:an och köpt en sån att ha på vintern. |
|
|
Ja..säkrare e klart de men..hur är drivningen på impreza? Ja...och M3awd...:) Vilken bil går bäst av dina?? S4:an har väl 300+hk den också eller, tänkte för den måste ha ett helevets vrid.... ///M3 |
|
|
S4:an har 280 hästar och 400nm. Den går bra helt klart, men inte går den som M3:an..fast jag trodde det skulle vara större skilnad faktiskt. Jag tror Subaru har liknande som quattro, dvs 50-50 drivning, rätta mig nån om jag har fel. |
|
| BMWM_4ever: Vet du på ett ungefär vad S4:an gör 0-200 km/h eller 100-200 km/h på? S4:an har ju en del vikt och 4WD att släpa på men den borde väl vara klart snabbare än S4:an med 230 hk turbofemma (ca 35 sek för den upp till 200 tror jag)? | |
|
OK..men de e klart..den väger väl ganska mycket också...har du audin som vinterbil eller kör du med M3:an också? ///M3 |
|
| SotaM: Testade med tidtagarur, 16 sek 100-200 tror jag det var om jag inte minns fel. Med S4:an alltså. Visst är V8:an snabbare än turbofemman. 35 sek, så långsam? Under 30 måste S4:an göra det på, min gör det då under 30 utan problem. Fast det är ju knappast tillförlitliga siffror när man mäter själv. | |
| M3_LOVER: Audin är vinterbil, M3:an ska jag ta ut i april/maj nångång. | |
| Det är rätt intressant för många säger att de liksom har "chippat" någon standardbil och då dragit eller åkt jämnt med M5or och M3or. Vore verligen bra om dessa personer kan säga mer exakt vad som är gjort med deras bilar och vilken effekt så alla får en bättre uppfattning av verkligheten. Jag påstår att ett ynkligt litet standardchipp av steg 1 typen inte räcker till för åka ifrån eller jämnt med M-bilarna, man måste åtminstonde ha skrämt upp en typ 1500kg bil till 280hk för att kunna jämföra sig och många 4-hjulsdrivna turbobilar väger betydligt mer än så. | |
| Jag hade en impreza innan min m3 3.0 som jag har nu asså vilken skillnad imprezan mycket vassare 0-150.Den var lite små hottad men saknar det råa draget i imprezan men m3an är goare bil att köra. | |
|
BMWM_4ever: Japp, blev också förvånad över S4:ans (eg var det en S6:a tror jag?) "långsamma tid". Vikten + 4wd kostar förmodligen en del tid. En 850R i samma test behövde 29 sek. Ja, V8:an bör väl klara under 30sek. Din tid tyder ju på det även om felmarginalerna med tidtagarur kan vara stora. Nämner det för att jag har motsvarande tid med min T4:a... = förmodligen inte verklig tid.. ;) |
|
|
Hade en impreza innan min m3a 3.0 visst m3an är en goare bil bra prestanda ocg hyffsad komfort men inte alls samma råa drag som i imprezan visst min före detta impreza va lite hottad men det draget har inte m3an.Jämförde min impreza med en m-roadster och det var inte så stor skillnad |
|
|
FRIFART: Allt är relativt och beror ju på vilken M-bil man jämför med.. Om du tittar på test-tiderna för 9-3 aeron ovan ser du att det inte skiljer så mkt mot en M3:a 3,0 i högre farter.. Den effektökning som ett chip ger kan nog mkt väl äta upp en skillnad på ca 2,5 sek på 100-200 km/h... ;) Men att köra ifrån blir ju en annan kaka.. |
|
|
225hk (snarare lite mer) / 350nm orginal och 280+ / 440nm efter programbyte och montering av 3" fullflödesavgas utan KAT. Bytte till öppet K&N filter utan skillnad, i övrigt helt orginal. Tjänstevikt enligt reg-beviset i bilen 1490kg, aningen lite mer i realiteten kanske...? Framhjulsdrivet är det ja! :) Men med ett steg 1 på en lättryckturbo kommer man ju inte vidare långt. (som skrevs lite högre upp) Liten turbo ihop med orginalavgas/kisse blir lätt lite varm redan vid "steg 1". Men visst saknas fäste vid star från låga hastigeter, diffbroms e dyrt! 0-100 har ju knappast förbättrats mer än nån tiondel. M.V.H. |
|
|
ursäkta men jag är tvungen, vad sitter det för motortrim i din saab 900t som orginal gör ca 8.5sek till hundra som skulle göra att den hakar på en M5 3,8 som gör 5,9 sek orginal till hundra som har bättre vrid som e bakhjulsdriven etc har du tankat raketbränsle och kom inte med den var bara chippad för då börjar jag as flina. jag har personligen kört ifrån ex antal trimmade volvos inte så många saabar iofs men volvosen har ju visat sig snabbare än saabar alltid med lika mkt effekt. så saab 900t med chip då har du racat mot nån 520i med M5 emblem på bakluckan BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
|
Kört 1-1 mot en 9-5a Uhr steg3 preppad vagn som ska vara jämförbar med E39M5. Första racet mot Saaben så vann jag lätt men det berodde nog mest på att han hade dåligt fäste första 50m,torska mot samma vagn när vi kom lika ut från hålet(hade våldsamt hjulstuds 1an halva 2an)vid 402m så låg han 3 bil längder före. Jag skulle bli mycket förvånad om jag torska mot en BARA chippad 900 från -95 men i stort övrigt original då får jag nog ta fram dragrace Camaron och återställa ordningen...... |
|
|
Finns det någon här som har en 900T ?? Stämmer iof att lättryckaren på 154hk gör 0-100 på 8,5sec. M.V.H. |
|
|
Tjena. Tänkte uppdaterna lite efter att jag kört MOT imprezan jag tyckte gick så bra i vintras.(första inlägget) Vi körde på en flygraka..inga stillastående starter då vi tycker de sliter för mycket. Vi drog från ca 50 upp till 180km/h 4 ggr. Märkte att från 50-120/130 gick det helt jämt... Efter det tog jag in in snabbt och sen flög jag förbi i stort sett. Men sen la vi ju av. Men imprezorna går väldigt bra under 140-150km/h. Hans e orginal utom öppet filter och större slutburk. Nu ska han kanske chippa den:) Tror ni jag får pisk sen på högre farter? MVH: Henrik ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.