|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
M3_LOVER: Var det inte du som hade kapade fjädrar med kassa dämpare på din m3:a? Om du byter dessa så ska du se att din m3:a kommer kännas som en helt ny bil. Jag har haft tre olika m3:or, på de första två hade jag felfria orginalfjädrar och de kändes bra i chassit, men på min nuvarande sitter det nya Bilstein dämpare och Eibach fjädrar o jävlar vad den bilen känns tajt i chassit jämfört med de tidigare bilarna. Du kan också passa på att byta/kolla bussningar när du byter fjädrar o dämpare. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
320-325 |
hm jag drog mot en imprezia från 100-230 jag åkte på stor spö flickvännen var me oxå grymt skämmit jag trodde inte att en 218hk bil skulle dra ifrån så in i h vete... men hans kanske var chippad... skulle inte förvåna mej. för så bra ska den nog inte gå men men .. |
|
med en 320 80tal?? Konstigt, hehe ;-) |
|
mafia_shq |
hehe |
|
JN: Helt riktigt...jo..de beror säkert på det. Kapade fjädrar+dåliga dämpare+kassa fjäderbenslager= KASS CHASSIE...det blir nog bilstein sprint + Hr/k.a.w fjädrar på min.. Ja...jag ska kolla allt så de blir perfekt sen.. ///M3 |
|
|
320-325... lite trimmad kanske... men körde du i en 320 eller? men hur som helst... Imprezan är en otrolig skön bil.... säger som alla andra... M3:an hamnar efter 0-100 men däremot efter 100 har inte imprezan mycket att sätta emot... Imprezan är ganska lättrimmad (självklart ska man se upp med växelådan etc. med tanke på att det är fyrhjulsdrift)... avgasystemet t.ex. är en stoor strypning för imprezan... en grövre avgasystem kan man få 20+ hästar med... sen är det väl så att bilar med fyrhjulsdrift förlorar effekt när man växlar... men hur som helst så kommer dom ha ganska svårt mot en M3:a... om suabrun är orginal dvs. |
|
|
Kompisen hade öppet filter + stor slutburk endast... byta hela systemet och ett litet chip så lär ju åka på pisk så de smäller om de...så kändes de när ja åkte med i allafall.... Kanske bara har psykiska störningar för att ja inte kört M3:a på länge:) ///M3 |
|
|
Krävs mer än chip+avgas för att få pisk av en Impreza. Tom Impreza STI -03 med 265 hästar har inget att sätta emot en M3 (3.2). Tror tom att 3.0 har bättre prestanda än STI. Pratar inte om 0-100 nu, 0-200 och rullande starter snackar jag om. 0-100 är ett dåligt sätt att mäta prestanda på, härstammar från typ 50 talet när bilarna inte gick så mkt fortare. Tycker 0-200 och 100-200 är betydligt mer relevant med dagens bilar och deras prestanda. Ett lysande exempel förutom Imprezan (218) är Audi S2 som man kan tro har bra prestanda när man kollar på 0-100 siffrorna, blir relativt långsam när farten blir högre. Säger inte att S2 är slö men 0-100 tiderna är jämförbara med M3 3.0 och en S2 (standard) är inte speciellt kvick när nålen pekar över 100. |
|
|
en orginal 3.0 lär få svårt mot en impreza med 280hk i allafall.. Den saken e ju säkert..0-200 och 100-200 e lite mer jämförelse bara prestanda... Har bara kört audi s2 avant och den gick la sådär...känns ju att de e turbo...men nja...då är nog saab 9000 aero snäppet snabbare faktiskt...och impreza med för den delen..impreza väger ju "bara" 1300kg ca...också... Fast M3:an e ju mycket snyggare..:) ///M3 |
|
|
som ni säger är det bara kul när man jämför 0-100.. när man jämför bilar brukar man inte jämföra 0-100 eller 100-200... man jämför bilar på en sträcka på 402m.... En Impreza från 1998 gör 402m på ca 14,2-14,4 sek.... (utgår från ca tider då det kan variera från förare till förare) En M3 3,0 (286hk) gör det på ca 13,8-13,9 En M3 3,2 (321hk) gör det påca 13,5-13,7 |
|
|
Jag tycker att 100-200 är en bra prestanda mätning, är oftast i ungefär den intervallen de flesta "race" äger rum. För mig iaf. Sen kan 0-402m vara lite missvisande speciellt för framhjulsdrivna bilar, tex en chippad aero presterar knappast bra tider på kvartsmilen (pga dåligt fäste) men träffar man på en sån på motorvägen kan man få det svettigt. Tycker Imprezan verkar vara en ytterst trevlig bil till rätt kurs. Mkt bus bil för pengarna. Fast de verkar tyvärr vara lite understyrda, har själv aldrig kört någon men jag har åkt, visst vill de gå "rakt fram" i kurvorna lite? |
|
|
precis..håller mig dig BMWM_4ever. En del tycks tro att om ex en chippad saab 9-3 aero gör 0-100 på 6+ sekunder så drar man dom...men om man sen kommer med en bil utan turbo på motorvägen mot en sån saab så blir de fruktansvärt jämnt....han själv märkt de:) Turbo bilar e snuskigt snabba....FÖR snabba igentligen... ///M3 |
|
320-325 |
nej min bil är har en 525 motor 90´´ m20b25 stortsätt standard men piskar ändå t4 vr6 225hk t5 850 kombi vr6 går den jämnt me från 100-230 men intervallet 0-201m så hänger inte t4 vr6 m.m med .. 0-100 tiderna ligger runt 7,4sek sämsta tiden som är uppmätt är 7,7sek detta är me en passagerare som klockar 80-120 ej flygande = 4,8sek hade jag åkt i en 320 så hade jag nog inte blivit så förvånd av att jag blev brutalt ifrånåkt .... mvh 320-325 |
320-325 |
men väger den bara 1300kg och me 218hk så biter den allt ifrån bra ..kan tänka mej att vridet är bra oxå eftersom det är turbo maskin. när det gäller 0-402m så får kolla på hastigheten med ... den skvllrar ju mkt om hk/nm tror att saab kanske inte har så bra tider men desto bättre sluthastighet = pulver under huven.. eller?? rätta mej gärna |
|
precis..att saab turbos inte har så jäkla bra 0-100 tid beror ju på fästet..men slutfarten på 402m har ju inget med fästet att göra...inte mycket i allafall...när dom väl fäster och turbon får ladda fullt så går de undan...angående imprezan så tyckte jag den sköt på förvånadsvärt bra faktiskt... ///M3 |
|
hellonasty |
Låter som det inte blir nån M3 som nästa bil... (suck) =( |
|
Hellonasty: Varför inte det då? Ljuvliga bilar, garanterat mer underhållande att köra än vilken Saab som helst, oavsett om den har 200 eller 600 hästar, gör 10:or eller 15 sek repor på strippen, tycker jag iaf. FELHJULSDRIFT! 4WD ska man ha på vintern bakhjulsdrift ska man ha på sommaren. Felhjulsdrift ska man ha när man har blivit less på att köra bil = aldrig. Jag hade säkert ägt någon Saab om de hade haft bakhjulsdrift eller 4wd, speciellt de nya har trevliga motorer och snygga är de också enligt mig, men allt faller iom framhjulsdriften :( |
|
|
Min åsikt: subarun är brutalt snabb 0-100 ungefär pga enormt grymmt fäste! Efter 100 är den ganska död! Den 218hk modellen får iaf pisk av en orginal 9-3aero och då såklart även av en M3. Man lurar sig pga det grymma bettet den bilen har från start! Fyrhjulsdrift är INGEN fördel väl uppe i fart. M.V.H. |
|
|
Klart du ska köpa en M3:a..kanske lät lite negativ i mitt senaste inlägg men M3:an är snyggast, skönaste ljud och en as skön karaktär....enligt mig så kan turbo bilar gå och lägga sig..... Även fast dom är snabba i fart... Jo, man lurar sig nog lite på fästet på impreza som sagt..och väl uppe i fart kan ja tänka mig att awd´n tar ganska mycket effekt....märkte de redan vid 100 att effekten började avta... Det ska bli 5-10 grader varmt i morgon...gott.hoppas man kan ta ut M3:an snart..blir tokig för faaan....:) ///M3 |
|
hellonasty |
Jo...att M3 är riktigt snygga är det ingen tvekan om...men...man läser om och om igen hur folk upplevt att M3 blivit spöad av bilar med både 50 och 100 hk mindre...kan verkligen turbo göra så mkt... Antar att det är lite annan körteknik med M3:an också...effekten ligger väl mkt högre upp i registret. BMWM: Finns M3:an med ASC+T? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.