|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk! Som de flesta vet så blir min nästa bil en Alpina. Va inne länge på Bi-Turbo, men nu lutar det mer åt B3 (E36) igen då ja inte tror att ekonomin kommer att räcka för en Bi-Turbo. Det får bli ett senare projekt :) Nu till frågan: Är det någon som vet när Alpinas E36:or fick Drive By Wire på gasen? Vette fan om jag gillar konceptet. Det sägs ju att systemet e snabbare än en vanligt gasvajer, men det har jag svårt att tro. Om vajern bara e spänd så måste väl det va det snabbaste? Eller? Är det någon som har en god motivation med fördelar samt nackdelar på Drive By Wire? Är sugen på en B3 3.0 eller 3.2. Antar att det e Drive By Wire på alla B3or :-/ Tackar på förhand! Mvh Tobbe | |
|
Kan det vara så att de bilar som har ASC (+T) har också Drive-by-wire?! M V H Stephan |
|
|
Tobias. Om jag har fattat detta rätt så är skillnaden med att Drive By Wire är digitalt va? Isåfall har du ju en väsentlig fördel med att vajern inte går av som på en konventionell bil .... hur ofta den gör det sen kan ju diskuteras men jag har råkat utför det en gång under mina år med bil. Sen kan man ju tänka sig att en vajer "fjädrar" lite som inte en Drive By Wire gör. Eller har missat allt vad Drive By Wire handlar om? Stephan Vad menar du? Skulle alla Alpinor som har ASC/T ha Drive By Wire eller menar du beamers över lag med ASC/T? Jag har vajer i min isåfall och har ASC/T som för övrigt är vajerstyrt också. Fick en chock när min vajer till ASC/T gick av ... trodde att BMW hade en betydligt flashigare lösning på antispinnen. |
|
| Drive By Wire varkar ha missförståtts av vissa, Wire i benämningen är kabel, alltså elektonisk överförning av signaler. | |
|
Drive By Wire tekniken Kom i samband med M54TU motorn på E46. Dvs sent 00. Jag har svårt o tänka mig att tekniken används av alpina innan Bmw själva tycker att den är klar. De finns ingen Koppling mellan ASC-t och Drive By wire. Fördelarna är i mina ögon uppenbara. När du ger fullgas med en bil med konventionell gaswire så får motorn mer bränsle än vad den kan hantera på lägre o mellan varv. Här distrubuerar Drive by wire antal % gas så motorn acclererar optimalt utan att kasta in en massa extra bränsle. Att sen gasresponsen blir snabbare via elektronik än via en mekanisk påverkan är uppenbart. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Intressant, jag hade ingen aning om att det fanns "drive by wire" på e36. Är det bara Alpina som har detta eller även BMW? Tycker de borde använda samma teknik. B3 låter som ett väldigt bra val av bil. Tycker speciellt om 3.2 Touring, den skulle passa mig utmärkt nästa gång jag byter. Problemet är bara det dåliga utbudet på dessa bilar. Man får nästan anlita en pålitlig bilförmedlare som letar reda på ett fint exemplar och importerar den åt en. Lycka till! Jens |
|
|
På namnet låter det ju som vajer används...konstigt namn. |
|
|
Ok, e36 har antagligen inte Drive-by-wire. Jens |
|
|
De finns en väldigt bra länk kring detta som beskriver hur tekniken fungerar : Länk Jag skulle tro att chansen att Alpina använde det på E36 är lika med Noll. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Engelskans Wire betyder väldigt mycket. Den korrekta termen hade varit live wire, men dom tyckte nog att Drive by Live wire lät lite mesigt. Engelskt uppslagsord live wire Svensk översättning ledning, kabel (substantiv) BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Drive By Wire kom ju redan på BMW 320-95 om jag inte är helt ute och cyklar. Sedan lär ju BMW ha haft kvar konceptet på både 323 och 328 E36. Drive By Wire finns ju på Bi-Turbon från 1989 och jag tror att BMW hade det redan på 750 E32. Så chansen att Alpina E36 har drive by wire på årsmodeller från 95 anser jag som stor. Så enligt Wendtan låter det ju som att drive by wire bara har en massa fördelar! Eller? Finns det några nackdelar? Försvinner inte körlänslan lite? :-) Mvh Tobbe |
|
|
Tobias: No Offence, men du är nog ute o cyklar. Varken min e36 323 eller E46 328 hade Drive By Wire. De lär inte finnas på bmw bilar innan 00. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Hur skall körkänslan kunna försvinna med snabbare gasrespons? :) Jag ser bara fördelar faktiskt, o de är ju inte ofta man gör det. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Snackar vi om olika saker nu eller? =) På 320i-95 finns det ingen "vajer" som går till insuget/gasspjället. Sitter bara en kabel (elektronik) där! Här e en bild på motorn från en Alpina B3 3.2 -97. Länk Vad e det som sitter där om det inte e drive by wire??? :-/ Låter korrekt det där med att det e bättre då man inte ger för mkt soppa. Men kan det inte vara så att en korrekt spänd vajer är snabbare än en impuls som måste gå igenom en massa elektroniska komponenter??? Mvh Tobbe |
|
|
På dessa bilar som diskuteras om nu det är Driwe By Wire, så talar vi egentligen om gas by wire, Driwe By Wire är ju så mycket mer, tex elektroniska bromsar, växelföring, BMW med steptronic växlas ju manuellt med DBW, men automatlägena mekaniskt med vajer. E65:an har ju en komplett DBW växling, med både manuella och automatiska lägen elektroniskt. Jag är dock osäker på när och vilka BMW modeller fick elektroniskt gasspjäll |
|
|
Kan bara tillägga, nu när ni har kommit på vad ni diskuterar, att SPORT-knappen på M3:an är väldigt beroendeframkallande. Det är helt underbart att ha en sådan gasrespons. 996:an ligger i lä de första metrarna eftersom du har "vanlig" gaskänsla + turbolag men över 60km/h är det definitivt 996 som gäller ;) De som inte är vana med den känsliga gasresponsen blir det lätt lite ryckig körning .... |
|
|
Okej, vissa begrepps förvirringar här, Jag ska vara tydligare. Bmws definition på Drive By Wire är alltså Throttle By Wire. Dvs gaspedalen och motorn har ingen mekanisk länk. Enligt min länk ovan dvs denna Länk så hade varken e30 m3 eller e36 m3 detta system. De har en "throttle" positionsgivare men ingen styrning av gasmängd. Tobias: De systemet som sitter på bifogad länk från dig är alltsåledes inte Drive By wire. Titta gärna på denna länken där Top Gear påvisar Nyheter I samband med lanseringen av E46 M3 år 2000 Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Okej Wendtan :) Tackar för de tipsen! Hade missuppfattat begreppen. Som det du säger e alltså att throttle by wire inte har styrningen för hur mycket soppa som skall matas optimalt till motorn??? Synd i så fall! Men det e fortfarande samma fördelar med Throttle By Wire eller? Snabbare gasrespons etc??? Inga nackdelar på Throttle By Wire??? =) Mvh Tobbe |
|
| Har ni glömt 750? Dom har aldrig haft gasvajer ;D | |
|
På en insprutningsbil reglerar man inte soppatillförseln med gasspjället. Det är lufttillförseln som regleras. Soppan portioneras ut beroende på hur mycket luft som passerar luftmängd/massemätaren. Du får alltså aldrig mer bensin än vad som behövs. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
750 har en vridpotentiometer vid pedalstället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.