AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
746

Akuthjälp! E30!

Da
94
David N
E91 325dA M-sport-12
Jag har fått problem!! Det började me att min kupéfläkt dog. Men idag tog jag loss fläkten och smörjde upp den, då fungerade den igen.

Ca 30 min senare startar jag bilen, då låter den jätteskummt! Det bankar om motorn det låter från bakkant (låter verkligen inte bra!). När jag märker detta stänger jag av den fort igen. Då stannar den "hårt" inte som den brukar, utan den stannar på en gång med två stora ryck samtidigt som den bankar!

Vad kan det vara? Är det någon som har vart med om något liknande! Det finns ojla i motorn å inga varningslampor var tända. Kan problemet han något att göra med fläkt-köret? Eller är det en ventil som har gått?

Tacksam för svar! // David!

Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Du kanske kan ha satt i fläkten snett? Har du samma ljud när fläkten är av?
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Kupefläkten har absolut ingenting med motorn att göra.

Plocka av ventilkåpan och kontrollera att allt sitter där det ska och ser fint ut, vrid på motorn för hand o känn så den inte "fastnar" i nåt läge o titta samtidigt så att alla vippor o ventiler rör sig som de ska, känn efter hur kopplingspedalen känns, mjukt o fint ska det gå, Kolla över alla remskivor o remmar i framkant så inget är skadat.

/Per
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nej, kupefläkten har ingenting med motorn att göra. Men om man lyckas få i fläkten snett (eller att den hamnar snett) så låter det något fruktansvärt när den slår i. När man stänger av tändningen så slutar ju fläkten att snurra. Med lite tur kan det ju va det som låter illa. Kolla det först innan du skruvar isär motorn.

///Jesper

BMWCS #5494
Mi
123
Midas
330i -05
men det är väl bara prova att vrida på tändningen utan att starta motorn (fläkten på noll) och sedan vrida på fläkten då lär du ju höra om det är fläkten som låter....om den låter fin fint då kan du ju konstatera att det är motor relaterat =)

Mvh

Micke
Da
94
David N
E91 325dA M-sport-12
Tack för svaren!

Fläkten sitter inte snett. Jag provade att köra den utan motorn igång. Då blåste det som sjutton och allt lät som det skulle.

När jag startade motorn var fläkten avstängd, så det borde ju inte ha något med fläkten att göra.

Det går ju massa kablar utanför fläktlucken. Dom drog jag lite åt sidan. Funderar på om det kan va nån av dom som har hoppat ur.

En annan teori är att startmotorn inte går tillbaka, utan att den fastnar i kugget, därav den hårda gången. Men jag vet inte!

Vad tror ni att det kan vara? (Bilen gick klockrent dagen innan)

Mvh David

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Isåfall så bör du nog göra som Per (jevlar) beskriver.

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.