|
|
|
|---|---|
|
Någon som VET specen på S50B30 veven? Material, härdning osv. Antagligen är väll oddsen 0% att någon här vet, men man får ju chansa ;) Vad är det högsta dokumenterade effekt/vrid uttaget med dito orginalvev? Även användningsområde för dokumenterad motor vore intressant att veta. | |
|
Ja ja...... Var ju värt ett försök ivarje fall. ;) Köper en DKE eller liknande, lika bra att inte chansa. |
|
|
Vet inte material/härdning men, Rallycross motor (ingen turbo) = 420hk/425Nm. Annars har väl Hammarström fått ut ganska bra med mos med standardvev. Länk _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Att Hammarström fått sin att hålla låter ju lovande. Dock är det ändå en chansning på hur lämpligt det är om man nu inte har en spec som underlag. Frågan är om orginalveven är sugen på höga förbränningstryck? Som orginal Na motor får man ju inte i närheten av de förb.tryck som en överladdad. Fråga två då, av ren nyfikenhet, är det någon som kört av en S50B30 vev? |
|
|
Min gjutna klena vev höll ju för 754hk. Så nog tror jag en fin smidd orig vev håller för 1000hk. Tror nog blocket ger vika innan veven.. |
|
|
Dom håller ju bra, MEN det är STOR skillnad på att köra 402 meters repor och att pressa en hårt trimmad maskin på bana i timmar kanske...... Går INTE att jämföra. Vevarna bör bytas ut vid höga effektuttag och om bilen byggs för att köras på bana och pressas hårt som f... under längre perioder..... Nackdelen med att köpa en riktig Bmw-Motorsport vev är ju priset..... Går ju loss på ca 50 papp..... + stakarna sen + kolvar o riktigt sprut, då passeras hundringen snabbt...... Men då håller det garanterat..... Fast med en annans oflyt så ger väl blocket sig istället då..... He heeee..... Mvh Kimmo. |
|
| Jo..... Bmw själva har ju gått ut och sagt att dom till en vis grad misslyckats med M-motorerna, S50 + S54...... 70% !!!??? av dom motorerna byts ut som garantijobb inom det första året kunderna har bilen...... Dom vet inte själva vad som gör att motorerna havererar. Alla utbytta "Svenska" maskiner tex går tillbaka till Tyskland för undersökning..... M5 E39 har ju oxå haft mycket problem. Även där har ju Vanosarna ställt till det.... Kimmo. | |
|
Skumt det där med havererade motorer. Som vanligt får man väll beskylla de stackars underleverantörerna ;) En DKE vev kostar 2000pund, och skall enligt dem, med "värsta" specen klara 1000hk+ De hade "mall" eftersom Schnitzer tydligen hade köpt vevar av dem. Om det blir ny vev kommer jag dock gå upp i lagerdiameter. Vad gäller de höga priserna är jag ganska avtrubbad efter att just avslutat det förra projektet :) Vad gäller blocket så blir det gördel, nya foder, delvis betong och nytt kylsystem. Skall bli spännande att se om det håller, eftersom ingen tidigare tydligen har prövat bygga "på riktigt" på S50B30 tidigare. |
|
|
Det priset, 2000 Pund, lät ju helt okej..... Jag ska själv bygga ny maskin efter att jag fått denna och fungera tillfredsställande, och tänkte då fsöka plocka minst 8-900 hk ur en S50B32..... Kan bli farligt med tanke på blocket där..... Kanske byter till Turbo. Ska du ha din till Stripp.körning NPe? Annars är väl betongfyllning av block inte så lämpligt(för gatan) eller...? Hur tänkte du lösa kylningen då(Lite nicke nyfiken bara)??? Mvh Kimmo! |
|
|
Hej! Tänkte inte bara använda till stripp, därav är jag orolig vart gränsen går för hur högt jag kan fylla. Vändkanten för kolven ligger ju i stort sett i botten på kylkanalen, och det brukar ju vara ett "säkert" riktmärke på hur högt man kan fylla utan att det påverkar kylningen något nämnvärt. Skall snoka vidare bland "gammla rävar" för att få lite svar om lämplig höjd. Som jag tidigare sa, ingen verkar gjort detta på s50 tidigare med dokumenterat resultat. Vilket självklart är lite jobbigt. Kylsystem, elpump antagligen CSI verkar smidiga och små. Dragningen blir orginal in/utlopp i topp, block får ett par nipplar på bägge långsidorna. (pluggat orginalhål. Betong) Ger förhoppningsvis jämnare och effektivare kylning. Vilket då kan behövas med den minskade mantelytan på loppen. |
|
|
Jag kommer ha helt betongat block och köra på gatan ibland.. Vi får se hur de blir:) |
|
|
bmw-andreas>> Det kommer bli intressant att se hur det kommer funka. Du skippar mao. hela kylsystemet? |
|
|
NPe: Han kör väl antagligen kylning i bara toppen och hoppas att det räcker för att köra en stund. Finns fler dokumenterade Volvos som gör så med gott resultat. Även med blompinne metoden i betongen... |
|
|
Japp många kör med kylning bara i toppen. Fast med elvatten pump och lite special uttag i toppen.. Vi får se hur de kommer funka |
|
|
Klart man har kvar kylningen i toppen. Tänkte inte längre än näsan räckte. Var så fokuserad på blocket ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.