AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
990

byte från automat till manuell?

freze
Hej alla glada bmw nissar jag har ett litet bekymmer, jag har nu lemläst varje sida efter en bmw 325 (91-94) och dom finns men dom e få. så jag undrar om man får tag på en automat som kanske är lite billigare med schyst styling, hur jobbigt är det att byta låda till manuell och andra pedalstället, jag kan skruva men har aldrig skruvat bmw... ps. kostar ca???

D-diddy
när du sätter dig i en automat och börjar köra lite med det så kommer du aldrig vilja byta till manuell igen. :) när/om dy byter (obs detta är endast kvallifiserade gissningar) så bör du få byta, växellåda då givetvis, men även kardanaxel och bakaxel.
Bytet är def. dyrare och krångligare än det är värt. tror du måste typbesiktiga om bilen med. (med allt vad det innebär med byrokrater pappersexercis) så mitt tips är, sök efter en med "rätt växellåda" direkt.
David
freze
hej jo jag har tänkt tanken att hitta en rätt vx-låda direkt men samtidigt så har jag fint garage och mina kamrater håller fan jämt på med sina gamla merca dislar och byter från bensin till disel och från automat till manuell så det e inte så himla dyrt och krångligt....mvh micke

Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Jojo, killar utan hjärna.. kör bilar med stjärna. Mitt råd är hitta en manuell på en gång, kan säga att det är ett rent helvete och byta. Och du kan inte jämnföra priser med en gammal merca (som är en tysk vi inte är stolt över) :)
Visa användare
81
Foten
325ia coupé -93
varför vill man köra med manuell vxl.???
de finns ju ingen anledning till att sitta och rycka och slita i växelspaken hela tiden..
specielt inte när BMW gör så bra automatlådor.
en gång automat alltid automat!!
Bmw ludde
Asså hur kul kan man ha på en skala 1 till 10 med automat då ? så motorstark är inte 325:an direkt....automat är bekvämt men kul, nae...

Mvh Ludde
Länk
D-diddy
jag lider inte direkt kan jag bara säga. snarare njuter.
David
freze
jaha men nu e det så att jag ska ha en manuell så att jag kan spöa skiten ur den, för jag tänker då definitivt inte ligga under sen och byta en automat låda för att den har fått smisk :)
och det är då inte speciellt mycket dyrare jag hittade en 325 låda för 1500 tack för svaren iaf

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Foten: BMW tillverkar inga automatlådor. Det är ZF som tillverkar dom. Även MB använder ZF.

Freze: Du får jobba hårt om du ska köra sönder en automatlåda :) Dvs. om du sköter lådan med oljebyten osv.
Har kört min 528iA på bana och verkligen "smiskat" lådan, men dom håller!

Jag misstänker att proceduren för att byta lådan är ungefär samma som för e-28:an. Paap Reader här på forumet har gjort samma manöver fast tvärt om (bytte från manuell till automat).
Sök på forumet, så hittar du nog den informationen du behöver.

///Jesper

BMWCS #5494
Jag gjorde ett sånt byte på min E-36:a p.g.a. automaten var dålig, och det jag bytte var: Pedalställ inklusive hela kopplingscylinder, kardan och växellådan. Bytte även motor oxå. Fick ett bra pris på allt. På så vis slapp jag krångla med att byta en konverter till svänghjul och koppling på motorn.
Arbetet gick på ca 20 timmar och var inga problem. Tänk bara på att du måste koppla in startspärren som finns på en automat, annars lär den aldrig starta.
Lycka till/Berbel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.