|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har nu äntligen efter långt och länge letande hitta mig en BMW 540 i 97. Har ett problem med bilen. Den läcker glycol, hällde i gycol i går och i dag när jag hissade den för byte av däck så såg jag att den droppade på som tusan under bilen. Vad kan det vara, har SÖKT INLÄGG men hittar inget som verkar stämma på min bil. Tempen är normal, inga andra problem heller. Bara att den inte varnar för för lite kylarvätska. Mvh Tobias | |
| Hur mycket kylarvätska försvinner det? Och är du säker på att det är kylarvätska som läker? | |
|
Läckage vid vattenpumpen? /Johan |
|
|
Ser du ungefär varifrån droppandet kommer, är det långt fram eller långt bak på motorn? Jag skulle börja med att kolla så det inte läcker i botten av expansionskärlet, eftersom det sitter en nivåkontakt i botten av det. Sedan är det slanganslutningar (speciellt där gummislangarna är anslutna till plastflänsar, eftersom plasten verkar ha en självförstörande funktion då den kan bli spröd och spricka med tiden. Vattenpumpen är inte heller otrolig läckagekälla. I värsta fall är det värmepaketet för kupévärmen som läcker, men det är nog mindre troligt. Lättast att se läckaget, brukar vara strax efter man har stängt av motorn efter att den är ordentligt varm, då bildas det ett visst övertryck i systemet. Ser man inte läckaget själv bör man låta en verkstad provtrycka systemet för att se var det läcker. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Juhas 530i |
Min 530 läcker glykol från värmeväxlaren (grejen som håller kupetemperaturen konstant ?) . Räcker nog med att byta slangklämmorna skulle jag tro. |
| tack för alla svar skall genast kolla | |
|
Kan du utveckla ditt problem lite? Varför började du fylla glykol? Var det för att du fick larm om låg kylvätskenivå eller konstaterade du själv att nivån var låg? Om du har läckage så blir det ju snabbt spår när glykolen torkar. Om du har ett läckage så är det troligen: 1) kylarkragen som är av. Det är kragen som den övre kylarslangen är anslyten till som vanligen går av pga felkonstruktion och att den övre slangen drar i kragen vid kraftig acceleration.(motorn vrider sig i sina fästen) Räkna ned ett kylarbyte mellan 11000 -15000 mil och förebyggande utbyte är att rekommendera. Det är vanligt att kragen går av tvärt och att inget larm indikerar detta utan du ser det då du stannar och ångan stiger från huven! 2) Vattenpumpen läcker pga utslitet lager. Spår av glykol kan synas på motorn. Det kan slutligen vara fel på givaren till kylvätskenivån. Ett vanligt fel som fixas på 5 minuter då givaren kan bytas utan att förlora någon kylvätska då givaren kar inte direktkontakt med vätskan. Mvh, Steaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.