|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det vanligt att bilfirmor förfalskar S-böcker på Bilar... Snackade med en bekant ang köp av import-bil...tog han upp det att många bilfirmor beställer in ett tiotal olika stämplar som de sedan använder för att stämpla bilars S-böcker med.... så att bilen ser servad ut.... är det vanligt? skröna? sanning? ngn som vet eller har varit med om liknande? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! | |
|
Skulle detta röra sig om svenska handlare ? // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Jag tror inte att han menade ngn specifik handlare, utan det var mer en oro han uttryckte... saken är att det är ju inga problem att beställa en stämpel.. kostar strax över 150 kr... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
| Jag har faktiskt aldrig sett det själv men man hör att det förekommer. Kolla alltid vilket år s-boken är tryck, den ska aldrig vara nyare än bilen. | |
|
Låter som ytterliggare ännu en skröna för att smutskasta importbilarna :-( // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Reagerade lite på det själv när jag hörd det men samtidigt så vet man att det finns typer som inte drar sig för att ta till vilka medel som helst för att tjäna en extra slant. Det är förmodligen som Christer säger... bara en skröna.... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
bilhandlare hittar på det mesta...och det är def ingen skröna! En kompis jobbar på en av "dom där" företagen och när han har förklarat hur det funkar så... köper jag iaf inte en bil genom den firman eller någon av namnen han har radat upp. Obs det är lika jäkligt både med importen som det svensk sålda. Tom aktoriserade bankar mätare och fixar service böckerna. |
|
| Skröna tror jag i.o.f.s. inte att det är, det finns tydligen en hel del här på forumet som råkat ut för det. | |
|
OK ! I roll over on my back :-) Tror väl helt enkelt för bra om för många. Grundbulten när man köper bil ligger fast å det e kolla upp å kolla igen, bläddra i dokumentationen och ifrågasätt både det ena och andra och lyssna på svaren med "magen" stämmer det inte så e det bara att gå på nästa fisk i sjön. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Vill bara tillägga att jag tror inte att det är speciellt vanligt :-). Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Tycker inte det spelar någon roll om det e import eller svensksålt. Det ska alltid finnas kvitton som stärker stämplarna samt att man ringer upp de firmor som som servat bilen och får det bekräftat att det stämmer. Annars är det inte intressant för mej i alla fall. /Andreas |
|
|
Mannen: Tror du verkligen att en verkstad kommer ihåg huruvida de för en 3-4 år sen hade inne en viss bil för service eller inte? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
De gånger jag har kollat så har dom haft kvar uppgfterna i datan. Har i och för sej bara gjort denna procedur på två bilar men de va absolut inga problem. Bilrna va då 4 respektive 3 år gamla. /Andreas |
|
ormen |
Jag blev i.o.f.s. tillfrågad en gång vill bilköp om jag ville ha s-bok, det fanns inte till bilen, men kunde fixas på 1v. Våga vägra kollektivtrafik!!! |
| Om det är vanligare eller ej beror på vad man tror är vanligt. Det är inte så vanligt att det händer varje importbil som vissa verkar tro men det är inte heller så ovanligt att inte svenska handlare pysslar med det. | |
|
Det kan visst löna sig att kolla med verkstäder! Jag kollade på en 530i -89 en gång och ringde verkstaden där den varit servad och visst kom de ihåg bilen. De kunde t.ex. berätta att ventilerna var justerade "i botten" och att kamaxeln sjöng på sista versen. Nu hör det till saken att bilen blivit servad på denna verkstad nästan hela sitt liv så det var väl inte så svårt att minnas den, men seriösa verkstäder har vanligtvis ett kundregister med reg-nummer och telefonnummer. Ska tilläggas att bilen inte såldes av en privatperson, för då hade jag aldrig fått de här uppgifterna om den. ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
Var i sommras och tittade på en 320 coupe e36 som var fin på alla sätt och vis. Bilen var import vilket inte berör mig alls. Men när jag frågade efter serviceboken sa handlaren att det inte fanns någon till bilen, men han sa även: "men jag kan ordna en servicebok åt dig kompis". Jag köpte inte den bilen och inte någon annan heller hos den handlaren iallafall. "Your Toyota is not fantastic" |
|
|
-->T.P Kan ju även vara så att boken har blivit borttappad vid något tillfälle och man har fått en ny. Händer nog inte ofta men ibland händer det, en kompis till mig har då beställt en ny efter att han tappat den. Han ringde till stället där bilen varit servad och de stämlpade i nya stämplar i den nya boken. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
| Köp bil på Autohallen i Helsingborg så får du se hur en falsk servicebok ser ut! | |
hellonasty |
Nåt sätt att avslöja en falsk servicebok? Personligen betalar jag gärna lika mkt lr mer för en bil som gått 18k mil om den är fin och verkar sjysst än en tvivelaktig som gått 9k mil. Synd att alltför många inte förstår att jaga extrapriser inte är nån vidare idé när det gäller bilköp... |
|
Min erfarenhet som jag fick då jag köpte min bil för 3 år sedan och först granskade ett 15-tal andra bilar, alla BMW: - 3 hade fejkade böcker. Avslöjade genom kontroll med BMWs garantiregistret och telefonsamtal till verkstäderna som stämplat böckerna - 5 av de andra såldes av svenska importfirmor som påstod att bilarna hade serviceböcker men att de levererades senare eller fanns på annan ort! - 1 bil hade fejkad bok som handlaren själv upptäckte i samband med mätarkontroll på BMW. Handlaren informerade mig om detta och jag avbröt givetvis köpet. Firman heter Processanalys i Boden, heder åt honom. Mvh, Steaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.