|
|
|
|---|---|
|
Var på väg hem efter många ärenden i Göteborg C. På vägen hem märker jag att det blivit märkbart halare än på vägen in och bestämmer mig för att ta det extra lungt. Under hela resan hör jag i radion om bilar som kört av vägen och bilar som krockat. "Fan, vill bara hem och ställa bilen så jag slipper köra i det här vädret tänkte jag". När jag kört över Angeredsbron och kommer ner mot Angeredsleden tappar bakhjulen fästet (och jag körde INTE fort). Jag hinner räta upp, men ser att en silvrig kombi halkat och nästan kört in i ett vägmärke åt det hållet jag skulle. Måste köra rakt fram istället och där står en 750, och det är rött ljus. Försöker bromsa så mjukt jag kan, men hjulen får inget fäste. Kanar in i volvon och min fron blev mos. Gick kanske i mellan 5-15km/h max, men det räckte. Min fråga är, vad händer nu? Jag fyller i skadeanmälan här och allt. Min bil är helförsäkrad, men min mamma står på försäkringen. Och hon bor i Karlskrona. Måste man ha en anledning till varför bilen fanns här och varför jag körde den? Var hamnar självrisken om man är 23 år gamal som förare och mamma är dryga 50. Vad bör jag tänka på och vad bör vara mitt nästa steg? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu | |
|
Tala tyst om de där med din mamma för de första...Sen skulle jag,om de nu inte är mer än fronten som tagit skada,kanske fundera på att laga detta utan att blanda in f-bolaget.En ny främre kofångare e inte speciellt dyr...Men har du fåt veck o motorhuv/framskärmar ja då måste du låta f-bolaget betala... Du får säga som det var att du hade lånat mammas bil,o DU skall INTE ringa till f-bolaget utan låta din mamma sköta alla samtal o ring endast upp om de uttryckligen vill prata med föraren... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Sök på forumet.. Var en tråd uppe för inte så länge sen om just färsäkring skriven på mamma/pappa. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Självrisken står i försäkringsbrevet, man kan välja när man tecknar försäkringen. mellan 3 och 6k är vanligast. Ibland en tusing extra om föraren är under 24. Bilen du körde på tar ditt bolag hand om, din bil kan det bli problem med. Har du tur så kommer de inte bråka utan det bara ramlar igenom. Har du otur så kan de vägra betala. Om det uppenbart inte är din mammas bil tex. Försäkringstagaren måste ha ekonomiskt intresse i bilen. Tex. om lånen står på dig och de börjar rota i det så är du rökt, om avbetalningarna på lånen kommer från ditt konto så är du rökt, om de begär att få se kvitto på bilen och du står som köpare så är du rökt, osv.... Försäkringsbolagen gör helt rätt i att vägra, de har de skyldighet till gentemot sina försäkringstagare, att hålla nere kostnaderna. Du har ju uppenbarligen försökt få en lägre premie genom att låta din mamma vara "bulvan" och "äga" din bil, nu kan du få betala konsekvenserna. Du har ju fått en lägre premie eftersom din mamma ligger i en mindre riskbenägen grupp. Jag lägger inga personliga värderingar i detta utan se det mer som information om hur det kan funka. |
|
320-325 |
jag står för mina bilar sjäv *stolt* men dyrt |
|
Nejdå, min mamma står på köpekontraktet också. Så rent tekniskt ÄR det hennes bil på riktigt. Finns ingen billån kopplat till den heller. DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Då har de svårare att komma åt dig. Jag kommer till skillnad från övriga här inte ge tips i hur man begår försäkringsbedrägeri, för då är man medskyldig. Tänkvärt kan vara att FB sitter nog och skummar igenom sådana här forum också....De har mycket pengar att hämta på lite undersökningsjobb. Från vilket konto betalas f-premien? Är det ditt så kan de luska vidare, förhöra sig med grannar och liknande. Ägaren skall vara huvudbrukaren av fordonet. |
|
-Daniel- |
bara allt står henne tror jag inte det blir några problem en polare va i samma sits som dig och det var inga problem bara låt mamsen sköta kontakten me FB så e det lungt och att inga pengar dras från ditt konto så är det nog grönt för FB är det endå en relativt billiga kostnad så dom kommer nog inte att lägga ner allt för stor tid till att utreda sånna här för dom billiga skador det hade nog varit värre om du kvaddat en nyare bil och så tror jag FB inte har någon större nytta av att sitta här och läsa vad ska dom kunna få ut av det att DAMIEN har krockat med bilen dom vet inte vem han är inte vilket reg nr inte ens vilket bolag som han tillhör och jag tvekar stort på att dom kan spåra han via ip numret för så lätt ger nog inte ISPn ut sånna uppgiter...dom vet ju inte ens vilket bolag som blir drabbat |
| Är ni så säkra på att att fb kan kolla up ens personliga konton och vad för pengar som dras där i från ??? hmm trodde det va sekretess belagt | |
ormen |
Låt morsan din sköta snacket med F.B., och säg ifall de frågar att du körde men hon satt jämte, hon kan ju ha varit på besök och du kunde vägen bättre..... jag kör hela skläktens bilar när de kommer till GBG o hälsar på, just för att de inte kan vägen... dock har jag bilen på mig nu, men har haft F.B. tjaffs med bilen på morsan, lät henne sköta allt! (bilinbrott, skadegörelse). Men som sagt, kolla om det inte är för mycket mos, kan vara billigare att fixa det själv.... |
|
Knappast troligt att bolagen sitter o kollar här. Tänk på att det förmodligen sköts från nåt kontor i Sthlm av försäkringshandläggare som skiter i hur det ligger till egentligen. Förmodligen av ett drös 40-talister som inte har en aaaaaaaning om att det finns forum där folk diskuterar försäkringar. Å visste dom detta är risken MINIMAL att de skulle hitta en tråd som rör deras specifika fall. Nej lägg ner. Det är nog bara att mala på! Det är vad jag tror. mvh |
|
|
självklart är risken minimal, men jag skulle hålla tyst, men det är jag det. |
|
|
hubbe, lätt att säga det där om försäkringen när man själv är över 24år. det är nog ingen som VILL ställa sin bil på nån annan, men om det är antingen det eller betala halva bilens värde om året i försäkring.. då är valet enkelt. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
| spelar egentligen ingen roll om han talar tyst om sin mor eller inte..kollad upp med Folksam när jag teckna min..spelar ingen roll om du skriver en "exlusivare" bil på mor eller far..bara ni alla bor under samma tak så spelar de ingen roll och räknas ej som skenförsäkring.. | |
|
Här är tråden om försäkringsbedrägeri som har varit uppe tidigare. Länk Min 528i Touring Länk |
|
|
Jag kanske skall förtydliga hela historian. Bilen köptes av min mamma för bruk av henne och pappa egentligen från början. Diverse omständigheter har dock gjort att han inte har körkort och därför stod bilen stilla i Karlskrona. Hon hade väl börjat fundera i banorna att sälja den till min halvbror i Karlskrona eller annonsera ut den. När vi var på besök så uttryckte jag intresse att köpa bilen av henne. Hon var inte säker men sa, efter en del tjat från min sida, att hon kunde låta mig låna den tills vi kom tilbaka ner till Karlskrona i påsk igen. Då skulle hon ha bestämt sig, och även jag. Så hon köpte alltså bilen i första början. Och jag hade inte köpt den av henne ännu. Var jag försökte undra var att om de kan bli strul för att jag haft bilen här i Göteborg när hon bor och är i Karlskrona? Hela grejen med att skriva bilar på andra för att få ner premien förstår jag. men jag har stått för min egen premie på en Alfa 164 som var importerad från Danmark. Den ville de ha 15.000 i trafikförsäkring för. Slutade dock med att jag betalade dryga 4000 i trafikförsäkring. Kan tilläggas att hon var ganska sur efter mitt samtal till henne ikväll, så jag får nog ge henne lite tid att kyla ner sig. Så även om jag kallar bilen för min bil så var detmest för att jag var ganska säker på att hon skulle vilja sälja den till påsken. Men nu är jag tveksam om hon vill att man dyker upp. Men det är nog tillfälligt... hoppas jag... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
bor du hemma så är de ingen fara. e du bara skriven hemma hos din mor så spelar de absolut ingen roll.. den tidigare tråden som finns om skriva bilen på farsan syftar på att skriva bilen på farsan som bor på en annan adress än där man själv e skriven.. inget att oroa sig över.. ring fb som du har o kolla.. |
|
| Onödigt att oroa sig nu? Lite sent för det? Skicka in skadeanmälan och invänta svar. Liksom lite sent att börja fundera nu när olyckan har varit framme. | |
|
Jokko: Och jag har inte varit under 24, eller? Om yngre högriskare skriver bilarna på sina föräldrar så skjuter även premierna i höjden för dessa klasser, vilket är tråkigt när man har betalat höga premier som ung och nu får fortsätta göra det trots att man hamnar i grupper med lägre kostnader. Unga krockar mer, så är det. När jag var under 24, så fick man helt enkelt avstå från dyra, motorstarka bilar, speciellt "ungdomsbilar". Så sååå synd om 18-24åringar är det inte... Alla vi över har varit där med samma problem som er. |
|
| Så du Hubbe325 avstod BMW i dina tidiga körkortår bara får att du var en moralnisse eller etikpelle!? de förstår inte jag!! | |
|
Själv kommer jag aldrig köra nått annat än Bmw. Bmw är inte ett dugg dyrare att ha än en t.e.x. volvo 240. Ofta är de inte ett dugg större när det gäller motorkraft heller. Så enda orsaken till att bmw är så dyrt i försäkring måste ju vara att folk inte kan köra. Premierna borde vara idividuella, är man vårdslös så ska man få betala mycket premie. Är man aktsam och noga med bilen så ska premien vara låg. Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.