AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.439

Nu får man väl inte ens chippa längre?

Hej, läs Länk så förstår ni

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Artikeln är från tidigt 2000. Fyra år senare och ingen har åkt i fängelse eller fått böter för att de chippat bilen vad jag vet?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det har alltid varit otillåtet att chiptrimma bilen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

huh? Väldigt skummt att dom kan förbjuda nått sånt! Ekvationen är ju väldigt enkel: Mindre förbrukning + högre effekt = bättre förbränning. Och ju bättre förbränning desto mindre avgaser.

Sen om dom skulle ha motivet att bilens effekt ökar för mycket så är det en annan sak om ökningen inte blir överstigande max effekten för bilen.

Jesperado vad blir straffet om man blir tagen med att ha chipat bilen? Tycker det låter lite väl mastigt med fängelse upp till 6 månader.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Problemet är inte effektöknigen, utan den påverkan det har på miljön. Enligt lag får man inte förändra motorn från sitt avgascertifierade utförande, och det gör man genom att byta motorns styrprogram. Oavsett om avgasutsläppen blir bättre eller sämre har man gjort en otillåten ändring...

Såvitt jag vet finns ingen som "åkt dit" för chiptrim, sannolikheten för att det ska hända är inte heller så stor.
Skulle det hända kan jag tänka mig att påföljden skulle bli böter och föreläggande om registreringsbesiktning...

Jeppe

Jesperado: Händer det att du fattar misstankar om att en bil du besiktigar är chiptrimmad? Ta som exempel en Audi A4 1.8T, som ju går att trimma rätt rejält med enbart chip. När du provkör bilen en kort sväng (vilket jag antar att du gör), märker du då att bilen är märkbart piggare än vad den borde vara? Det rör sig förstås inte om någon längre sträcka, men jag tycker ändå att man borde märka lite skillnad?

///Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men det är ändå omöjligt att bevisa. Du måste jämföra tillverkarens mjukvara med mjukvaran som sitter i. Numer behöver man inte byta chippet eller göra några fysiska förändringar för att "chippa" bilen. Det går tom att återställa bilen till original innan besiktning tex.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
ThaMaztr: Ja, absolut. Ibland är det inte bara misstankar, utan man är helt säker. Det är inte helt ovanligt att ägaren berättar att bilen är chippad om man frågar heller...

Jeppe

Jesperado: Men om ägaren säger rakt ut att bilen är chippad (vilket borde kunna ses som ett erkännande), kan man då inte sätta dit honom för det? Eller måste man som acey säger jämföra originalmjukvaran med den som bilen är "laddad" med?

///Masten

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag är inte polis, så jag sätter inte dit folk.
Det enda man ev. kan anmärka på vid en kontrollbesiktning är om effekten är höjd mer än 20%. Men då måste man vara helt säker, och det är inte lätt. Ett par jänkejärn med 800-1000 hästar har åkt dit, men annars chansar man liksom inte...

Jeppe

Med "sätta dit" menade jag alltså ge en anmärkning, kräva ombesiktning eller liknande. Jag är inte så insatt i besiktningsrutinerna kanske jag ska tillägga.

///Masten

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är lugnt!
Men det är i alla fall ingen hittills som fått anmärkningar riktade mot ett trimchip vid en kontrollbesiktning. Sannolikt kommer det heller inte att ske inom någon snarare framtid...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.