AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.584

Flytta lambasond

Pa
17
Patrik Sundin
518i 2,2 -83
525ix T -93
Min lamdasond är trasig på min 525 ix 1993 och måste bytas. Läst att trolig orsak är kallmotor och kortkörning. Jag kör 95% kort körning 2 km stopp 1 km stopp 3 km stopp, omvänd ordning på kvällen.
Pratade med en som påstår att man kan flytta lamdasonden till en gynnsammare plats. Tydligen är den flyttad på nyare modeller. Den jag pratade med påstår att den sitter för långt bak och blir inte lika fort varm som på nyare bilar och tar då skada vid kortkörning.

1. Är den någon som gjort detta och i så fall var sätter man den?
2. Blir det bättre?
3. Andra nackdelar?

MVH
Patrik Sundin

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag är ganska övertygad om att du har en eluppvärmd Lambdasond, så jag tror inte du vinner något på att flytta den. Jag tror konstruktörerna redan från början valt den mest gynnsamma placeringen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Pa
17
Patrik Sundin
518i 2,2 -83
525ix T -93
Nu var det en BMW verkstad som flyttade lamdasonden så jag tror att placeringen inte är dem optimala om man kör mycket kort körning här i kalla norr.

Är jag ensam att hört denna om åtgärd?

Det finns många inlägg i frågan om lamdasond som inte håller särskilt länge, så lite förvånad är jag om jag är ensam om detta!

Tacksam kör kommentarer

/Patrik
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Patrik du har alldeles rätt, på min 535 har förra ägaren lämnat in bilen och fått lamdasonden flyttat till en bättre plats, annars så håller den visst inte så länge, jag bor ju också i norr så det är väl för kylans skull eller nåt? kan fråga farsan han vet exakt!

//Mvh Simon
Pa
17
Patrik Sundin
518i 2,2 -83
525ix T -93
Ja, kolla med din Far, skall byta lamdasonden snart vore bra att sätta den på "rätt plats" och dessutom slippa böka med att skruva bort den gammla. Har hört att det är trångt på en ix.

Tack på förmand!

/Patrik

ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Har du bytt lamdasonden flera ggr.? Lamdasonden håller inte bilens livslängd utan behöver bytas var 8000-10 000 mil. Det kan ju vara normalt slitage då din bil är en -93
Pa
17
Patrik Sundin
518i 2,2 -83
525ix T -93
Nej, jag har inte bytt den, har haft bilen endast 2 månader så du har säkert helt rätt. Har förstått att det är problem med lamdasonden om man kör mycket kortkörning så att motorn i princip alltid är kall. Och om det är så att den håller mycket bättre om man flyttar den tycker jag att det är ett bra läge att göra det nu.

Ingen som har erfarenhet?

Simon har du kollat med din Pappa?

/Patrik
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jepp! Det är som du säger! Man flyttar lamdasonden så den håller längre när man kör många kortkörningar! Det är Bmw själva som gör detta!
Pa
17
Patrik Sundin
518i 2,2 -83
525ix T -93
Nu är den bytt och flyttad. Sitter nu på grenröret. :-)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hoppas dom kopplade in den rätt bara, en 530 ägare i Skellefteå hade stora problem med en verkstad som dels flyttad lambdasonderna som gick sönder istort sett med en gång, och det visade sig sedan att dom kopplad dom fel, de tycket det var bra att jorda ned dom till gods också och då hade dom lagt fel kabel till jord bland annat, (var visst en BMW verkstad som varit Fordverkstad tidigare eller nått sånt). Det var en herrans följetong innan killen hitta en tredje verkstad som redde ut det hela, men då hade minst tre lambdasonder byts och undrar om dom inte lyckats korskoppla dom också en gång. Kostade en hel del pengar och reklamationsskrivningar mmmm för killen.

///MVH Hasso
Länk
ja
26
jan e
520i-83
525it-92
har ochså hört att man ska flytta fram lamndan.
skall ochså flytta fram den
stefannorr
Hur sant är de här med katalysator o lamdasond,ja kör enbart kortsträckor o så alltid gjort o har ALDRIG haft problem med avgasvärdena,förrutom att när jag ägt BMW så har bsiktningsmannen fått köra ett varv runt hallen för att få ner värden,men de tolkar ja mer som att BMW bilar med framförallt sexor är svårare att få varma .
Jag har dessutom automat lika med ännu svårare,men tipset ja fick av besiktningsmannen var att lägga i 2 på automaten o köra på så höga varv som de gick me automaten.
Men om sagt var annars har ja ägt några hondor o toyota med samma kortkörning o avgasvärden har aldrig ens nämnts som någotfel.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
stefannorr: Nog stämmer det, vissa bilar är mer känsliga än andra när de inte blivit varma, t.ex min gamla opel kadett! En katalysator måste uppnå sin arbetstemperatur på ca 800grader om jag minns rätt för att arbeta så effektivt som möjligt!

//Mvh Simon
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hej Alla!
Någon som bytat lambdan på en E32:a 7.30i. Går det att göra på plats eller måste man ta ner avgasröret? Vore mycket tacksam för synpunkter.

Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.