|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte att någon tätning i ac-kompressorn läcker något. Är detta något man kan byta själv? Antar att systemet är trycksatt, men går det att behålla trycket och kylmediet genom att skruva igen de ventiler som finns på rören till kompressorn, och på så sätt minimera spillet? Tacksam för tips. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Funkar systemet låt det i så fall vara. I kompressorn sitter en grafittätning som måste ha smörjning året om. de som inte kör igång anläggningen på vintern vilket man ska göra ibland så torkar denna grafittätning den smörjs när kompressorn är igång. Ett av de vanligast problemen näst kondensorn. Är kompressorn kladdig så är det lite olja som finns i systemet som kommer ut men de brukar inte göra så väldigt mycket. Hasso |
| Tack för ditt svar. Borde jag alltså köra ac'n mer för att smörja tätningen? Är det inte risk att kompressorn skär ihop om det har läckt ut alltför mycket olja, då man kör denna? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Självklart kan det hända om det läcker väldigt mycket men då följer gasen med ut också ,så då funkar inte systemet i allafall.Gas och esterolja är blandat i systemet vilket smörjer tätningen.Därför kan det fukta vid mindre läckage och bli kladdigt även vid kondensorn.Men man skiljer på olje och gas läckage. Ett lite oljeläckage gör inte så mycket för funktione. det kan ta flera år innan det lägger av. Provtryckte mitt system i 48 timmar(volvo)mätarna sjönk inte ett dugg, men ändå kunde jag såpa fram läckage på kondesorn, som sedan blev kladdig efter att jag fyllt på och började använda systemet.Men det är nog minst 3år sedan det funkar fortfarande kollade senast för 2 månader , min kusin köpte bilen av mig. Kopplade på tuben i gång varje vår men det fyllde inte på nåt nämnvärt.Tänk om kylskåpen pajade lika ofta som bilens ac, då skulle förmodligen konsumenterna klaga på tillverkarna.Men kvaliten på bil-ac är ju inte den bästa med aluminiumkondensor och rör.Framför allt är det ju en hantering där priserna är skyhöga. speciellt märkesverkstäder.Vanliga kylfirmor som är fordonsackriditerade brukar vara billigare.Men ändå är det alldeles för dyrt.Omotiverat tycker jag. Hasso |
| Ska prova att köra ac'n några minuter då och då, och se om oljeläckaget minskar. Lite irriterande att få oljefläckar på garagegolvet av kompressorn. Håller med om att deras konstruktioner av ac'n inte är av speciellt bra kvalité, men de belastas ju även på ett annorlunda sätt jämfört med t ex kylskåp som vanligtvis inte slås av och på, utan går kontinuerligt samt står stilla i ett jämntempererat rum. Tack än en gång för dina upplysningar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.