AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.073

Kraschad motor?

Sida 1 av 2
Visa användare
33
Eva
318i-91
Har min 318i inlämnad på verkstad, efter att oljelampa lyst och konstig "gång". Verkstadskillen har ej påtittat den än....men när jag ringer o frågar ....vad det är för fel....han har ej haft tid att titta...men är övertygad om ett motorbyte. Undrar...bör den inte påtittas först eller ska jag kunna lita på hans bedömande.?? Eller byta verkstad??

Mvh Eva
Aldric
Om det är samma 318i som skar i en annan tråd har han nog rätt, även om man kan fråga sig om han kanske inte borde undersöka saken först och svara dig sedan. Verkar halvt om halvt oseriöst tycker jag ...

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Visa användare
33
Eva
318i-91
Ja...det är samma bil...som tidigare tråd...men ingen har ju sett..kollat....utan det är ju bara ett konstaterande....att den "skar". ??? Ok....att jag fattar att Ni killar "vet" bättre än jag...o att bilmek. borde göra det. MEN en undersökning vore väl först att föredra...innan man drar igång o sätter ditt annan motor. Annars ett dyrt chanstagande.....Eller?????

Mvh Eva
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Nja. Felsökande är svindyrt. En ny sådan motor kan inte gå på många tusenlappar. Man får nog väga kostnaderna mot varandra skulle jag tippa, och det låter ju inte helt positivt med lysande oljelampa.
En erfaren/duktig motormekare kan lätt avgöra om bilens motor är ok eller inte...Lagerknack hör man ju o man kan även använda sig av "stetoskop" eller som jag gjorde en slang för att lokalisera knacket till rätt cylinder...Ett komprov borde inte kosta många hundringar...Ja menar man hör ju om motorn i fråga har tagit ohyggligt med stryk eller ej....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dawwe...Jaha,då svarar nog inte Eva något mer på denna tråd..

Mobbning av blondiner kan nog skrämma iväg i detta fall en blondin...Hon tar förhoppningsvis din "extra text" med en nypa salt..Kanske.

Nåja,Troligast är det så att motorn skurit och det enda raka är att byta till en bättre begagnad.

Känslan i maggropen brukar i många fall "avslöja" en oseriös v-stad.
Omöjligt att sia här om den verkstad du "hamnat" i är att lita på..

Men att renovera den befintliga motorn seriöst går på en rejält mycket dyrare slant än att försöka hitta en begagnad.

Du har ingen kompis som är lite motorkunnig som kan titta på detta,om du nu tvivlar på verkstadskillen?
Vet inte vad en "ny" begagnad motor skulle gå lös på,men som någon redan sagt så kan den inte kosta speciellt mycket(relativt sett).

Mvh Janne.

Janne T:Tänkte inte på min signatur...Men det där e menat som ett skämt bara....O faktum e att de mest blåsta blondinerna e fd brunetter,jag vet av erfarenhet:-)

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
En meck som inte kollar på bilen innan han säger vad som skall göras är definitivt ingen jag skulle anlita.
Blinkande oljelampor är inget jätteovanligt och det är ofta bara oljetrycksgivaren som krånglar...

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
33
Eva
318i-91
Hej killar! Har fått en överraskande positiv "dom" över min bil. Bilmeken har nu kollat upp den. Han står lika frågande som jag. Den fungerar....inga oljelampor som lyser. Har bara bytt till ny olja o oljefilter. Vad som har hänt???

Jo jag får väl ta allt med en nypa salt härinne. Men är ER evigt tacksam som bryr er o tar mina frågor på allvar. Oavsett man är blondin eller ej....ler.

Mvh Eva
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanontur måste jag säga...

Du ser vad man kan "luras" av vad man skriver om det ena eller andra..Tog för givet att motorn skurit efter din förklaring med att motorn bara stannat,fyllt på 2liter olja,oljelampan lyser trots påfyllning,osv osv.

Köp en lott ;)

Mvh Janne.
Det kan ju ha varit fel på oljetrycksgivaren, men det låter konstigt att den börjar fungera igen efter en service. :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kan ju ha varit att oljefiltret har varit igensatt.

///Jesper

BMWCS #5494
Inte behöver väl en motor med hydrauliska lyftare skära för att man har för lite olja och oljetrycket uteblir?
Det som händer är väl att lyftarna töms på olja och det börjar skramla om ventilerna, ganska snart så lyfter den knappt ventilerna och motorn går mycket dåligt eller inte alls.
I det här fallet så kan man ju undra varför inte oljetrycket kom tillbaks efter att ha fyllt på olja? Stopp någonstans, kanske i filtret, eller kass pump? Jaja, hoppas det fortsätter fungera och att inte körningen med oljebrist gett några bestående men.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

J.Dredd...OM nu "endast" oljefiltret varit igensatt(finns det ingen by-pass,övertrycksventil) så spelar det ingen roll, för om bilen körs utan oljetryck,STANNAR efter vägen(enl hennes beskrivning),så är det en otrolig tur? att bilen rullar igen efter en service bara...Lite avsvalning och ny olja+filter räckte m.a.o.?!?

Tror nog nu på lite högre oljeförbrukning på den vagnen iaf.

Men som sagt,otroligt att det motorn plötsligt börjar snurra efter besöket(stilleståndsperioden)på v-staden...

Mvh Janne.
Visa användare
33
Eva
318i-91
Antar att både Ni o jag är lika frågande.... Men ingen är gladare än jag. *ler stort*. Hoppas nu bara det fortsätter att fungera!
Jaa...jag får nog köpa en lott iaf;)

Mvh Eva
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Janne T: Turen betvivlar jag inte det minsta. Om inte oljan cirkulerar (igensatt oljefilter) så är det ju samma sak som att köra utan olja. Det är ju inte helt omöjligt att motorn har skurit i något lager, men att avsvalning och ny olja + filter har gjort att motorn går runt utan missljud. (Dock fortfarande med ett skuret lager). Det kan bara framtiden utvisa. Har ett lager skurit, så kommer bilen inte att gå specielt många mil till innan nästa haveri.

///Jesper

BMWCS #5494
TobbeBMW
Det verkar ju som att du har haft världens största tur :-)
MEN om du vill vara säker så kör du bilen till en kunnig kompis alternativt verkstad, som lyssnar ordentligt på den med specifika verktyg för att kunna utröna om något lager har skurit, skulle det vara så så behöver de tinte bli så dyrt att byta, men att belasta motorn så kanske den skär ihop totalt, har en polare vars flickvän körde över 20 mil med en fungerande motor (som hon sa). När hon kom hem sa hon att "bilen går lite konstigt, den smäller lite".
Visade sig vara ett totalskuret ramlager, hade hon inte kört dom där extra milen så hade motorn troligen levt idag :-)

Du kan ha haft en jättetur, men kolla helst med ännu en oberoende tekniker, för att vara säker
Visa användare
33
Eva
318i-91
Lät ju mindre uppmuntrande;(. Men hur märker jag det....eller märker jag det bara när den helt enkelt stannar en dag....?? Några konstiga ljud eller något annat jag bör beakta???

Mvh Eva
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jesper:Menar bara om oljefiltret är tätt, ska inte övriga motorn få olja ändå?
Finns väl en övertrycksventil som släpper förbi oljan..

Adelson:Motorn har ju hydrauliska lyftare,så om dessa blir utan oljetryck så börjar det naturligtvis låta för dj*****t men inte ska motorn stanna för det..Ok!Ventilspelet blir väl ett par millimeter eller så, men stanna ska inte motorn för den sakens skull..

Mvh Janne.
Visa användare
33
Eva
318i-91
Tack för tipset Tobbe BMW!! Svaret ovan skrev jag innan jag läst din insändare.

Mvh Eva
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Janne T: Det är möjligt. Jag vet inte alls hur oljefiltret ser ut på en 318. Bara en gissning från min sida. Det fanns ju minst 2liter olja i motorn, vilket borde räcka till att hålla oljetrycket uppe.

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.