|
|
|
|---|---|
|
Har börjat att fundera lite-lite på om detta skulle vara något att satsa på till min S38... VAC Stage 3 Performance Cylinder Heads VAC's Stage 3 Performance Cylinder Heads are the ULTIMATE in cylinder heads. E30 M3s with our Stage 3 cylinder heads and 2.5L Stoker Kit have made 300+ HP. We have spent many hours on the dyno and the flow bench to achieve such results. Even though they are radical , they can still be used on the street. Our Stage 3 Cylinder Heads feature the following: Full Radius Valve Job using Serdi Equipment New Valve Guides Oversized One Piece High Performance Stainless Steel Valves Balanced and Blueprinted Valves Balanced Springs Resurfaced Face Unshrouding of Valves Flow Bench Tested Extreme Port and Polish Work Titanium Valve Spring Retainers VAC High Performance or BMW Motorsport Valve Springs Required Core Charge Required Alltså samma "jobb" utföres med en S38-topp för den nätta kostnaden av 3500 USD. Frågan är hur pass körbar blir bilen med en sådan topp??Problem med besiktning??Funkar det med original-kammar??? Som sagt så funderar jag endast på detta,än så länge...Förmodligen borde man väl byta till högkomps-kolvar,lager mm oxå eller hur?? | |
|
kan ju avslöja att dom jobbar på en uppsättning Steg III till min M62 räknar med att få dom i Mars. behåller mina orginaltoppar ifall besikningen blir ett problem att skruva av/på komressor är en sak - men byta toppar är ju inte så roligt.... men med en korrekt mappning så borde det väl gå att få vettiga avgasvärden? |
|
| Förresten, jag kan nog ordna lite bättre pris om du är intresserad maila mig uppgifter på vad du är intresserad av isåfall (rickard@inse.com) | |
|
540is:Det var faktiskt på din hemsida ja hitta länken till företaget i fråga...Min tanke är att införskaffa en def S38B38(har en på lur...) o renovera/trimma upp istället för att skruva på min nuvarande spis som funkar helt ua...När motorn väl är klar skall den i bilen.Dock är det hela helt ointressant om det innebär att jag måste byta topp inför besiktningen,då får de va...Du som har kontakter med företaget i fråga kanske kan luska ut om motorn med en "Steg 3" topp blir körbar till vardags??Vill ha lite extra pulver men inte så att den blir helt okörbar... En annan fråga:Måste man förse företaget i fråga med "råämnet" dvs topplocket eller har de färdiga på hyllan?Har förstått att det tillkommer en kost för "stommen"...Med andra ord,trimmar de toppen jag skickar till dem när de väl fått den eller skickar de ut en färdigtrimmad från hyllan o drar sedan av stomkostnaden om man har en användbar topp att returnera till dem?? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Den blir absolut inte okörbar - bearbetningen av toppen kommer inte ge dig några problem vare sig på besikning eller i körbarhet det är i KOMBINATION med vilken kam du väljer som det händer saker :-)) en av principerna med mitt eget bygge är att bilen skall vara "åka-till-jobbet-bil" - med alla funktioner och fungerarande avgasrening. Tänker själv besiktiga strax med mina kammar på orginaltopparna (utan kompressor dock :-)) det skall bli intressant om dom överhuvudtaget märker något. |
|
|
ang råämne: jag bad dom fixa råämnena (priserna är samma som på svenska skrotarna) för att slippa skicka dom fram/tillbaka och vara utan motor medans dom är urplockade.... då jag fått nåt napp på mina köpes-försök på toppar härhemma. men har du tillgång till en topp sparar du mycket pengar på att tillhandahålla råämnet själv. |
|
| då jag INTE fått napp menar jag... | |
|
Ok!!:-) En fråga,skickar man in en topp till dem som de sedan fixar till eller har de färdiga "hyllvärmare"??Har hitta en "billig" knasad 3.8 men vet inte skicket på toppen....E inte sugen på att skruva av min egen o skicka iväg...Vill helst bygga en "ny" motor i lugn o ro o sedan sänka ner den....Tror du man klarar sig under 60-70" för topp+kam samt byte av lager,kamkedja o ev kolvar???? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Det borde kunna räcke, (kolvar däremot kan ju kosta precis vad som helst) -däremot tror jag att det är dåligt med 3.8 toppar i US då gamla M5'an inte såldes där ....men jag kan fråga |
|
|
Ok....Ja har alltså hitta en "bränd" 3.8 med trasiga kolv/-ar...Men vet inget om toppens skick eller om den varit renoverad/planad tidigare...Så innan ja köper motorn i fråga vill jag veta vilka krav det ställs på toppen!!Skicket på den tilltänkta toppen e som sagt inte känt...Motorn går i vart fall inte o starta(minst en bränd kolv).Vore ju inget kul o köpa motorn i fråga o sedan få dommen att toppen e ikke användbar för då e man tillbaka på ruta ett...Vet du på ett ungefär hur mycket mer det kostar om man köper toppen utan att lämna in ett råämne??Vem ska man maila sina frågor till på VAC??? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Maila dom till mig, så kan jag ta det direkt med dom dom e lite kassa (minst sagt) på mailtrafik..... men jag har bra kontakt me bossen där :-) |
|
| Varför skicka över prylarna till staterna? Kan inte tänka mig att tex Köhler inte kan göra samma jobb. Har du pratat med honom? | |
|
M3Jonas:Nej det har jag inte....Men Köhler e säkert dyrare....eller??Ja tycker själv att 3500USD e rätt humant med tanke på vad man får....Hur kommer man i kontakt med Köhler? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Kan ju bara tala för mig själv (M62) men för dessa pengar får man inte det jobbet och dom grejorna för dessa pengar. bara en full portning/polering här hemma kostar minst 15 tsek. ventilerna hamnar på (32 st) - runt 8 papp, dubbel fjädrar(32 st) , säten, retainers etc.. etc... så för min del ialfalll är det faktist väldans attraktiva priser! |
|
|
Köhler når man på tel 0346-31049. Innan han gjorde i ordning min topp kollade jag runt lite och jämförde priser. Det skiljde inte speciellt mycket. Är 3500$ inklusive moms och frakt? |
|
|
Ok...ja ska ringa o höra om ett KF iaf...3500USD e utan frakt men med moms om jag minns rätt...O man får ju nya ventiler,styrningar,"portning o polering",mm för ca 30"...På pappret låter allt mycket bra iaf... Det är skillnad på att "göra i ordning" en topp o det "stage 3" jobb som jag funderar på...Kolla i mitt första inlägg på allt som de påstår sig göra med toppen...Man tycker att ca 370hk med originalkammar inte ska vara en omöjlighet iaf.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.