|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
ormen |
Mr.Nullzwei: Nej, jag har ingen aning, bara det att jag skulle beställa reservdelar till den hos Bayeriche Service i GBG och snubben där sa att det var en iS... men jag tvivlade starkt, dock har jag sett flera stycken 318 -87 i det utförandet. ( lackade kofångare, vinge, frontspoiler, 3-ekrad läderratt mm.). Kan vara så att innan iS M40 introducerades, erbjöds 318 med nån sorts Sportpaket ??? Våga vägra kollektivtrafik!!! |
|
Nu är det dags att reda ut begreppen. Den första 318iS kom 1988 och döptes till iS för att den hade en ny motor (M40) på 113hk. M40-motorn var sprungen ur BMW:s dåvarande V12:a. Den bil som -88 betecknades 318i hade M10-spisen. Utrustningsmässigt är det ingen skillnad på modellerna. Båda har den stora bakellitkringlan till ratt med fyra ekrar. Klädseln är i båda modellerna av den hopplösa typen som snabbt visade sig ha bristfällande kvalitet. (Är klädseln hel på widars E30 blir jag mycket förvånad...) Att iS stod för att bilarna var utrustade med shadow line är fel. I registreringsbeviset står det "318i" även för iS-modellen från -88. 1990 kom det en "riktig" iS-modell med 16v-topp men det är en annan historia som någon annan säkert kan bättre än mig. |
|
|
Bjoerck: Tack för lite utredning! Och förresten, du behöver inte bli förvånad. :) mvh |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
bjoerck: Jag kan inte annat än instämma i det du skriver! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.