|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa ljuddämpare och rör från Länk för c:a 1600 :- och bygga själv, är det nån som har byggt sitt själv? Erfarenheter? Sen undrar jag om att MIG:a ihop rostfritt med för ändamålet avsedd tråd, blir det nåt bra? --- BMW - BrööL! Moaa! Weeee! | |
|
Just ja, sen undrar jag om nån kört enkelrör istället för dubbelrör och hur det gått ... Ferritas sportsystem har enligt nätet c:a 2 x 1.7" (1 & 3/4") och det borde man kunna dra ihop till ett 3" system? Eller räcker det med ett 2.5" ? --- BMW - BrööL! Moaa! Weeee! |
|
|
Det räcker helt klart med 2,5". Att svetsa ett eget system i rostfritt är inga problem, om du är vän med svetsen. Tänk bara på att rostfritt behöver plats, det vidgar sig klart märkbart när det blir varmt. Stumma upphängningar osv är inte bra. Har du tillgång till att svetsa med TIG istället för MIG så tycker jag att det är att föredra. /Anton |
|
|
Tyvärr har jag ju inte tillgång till TIG, hade jag det så hade jag inte frågat om MIG ;D På jobbet har vi tyvärr bara MIG/MAG svetsar ... Har du förresten nån aning om man måste ha annan gas till rostfritt eller duger Teral som är till vanlig plåt? --- BMW - BrööL! Moaa! Weeee! |
|
Andie_83 |
Två stycken "järnarbetare" till, så kul. Synd att du inte bor närmre mig, då kunde ju jag svetsat det till dig. Men du kan ju köra det med rostfria pinnar, blir kanonbra. Bågsvets har ni väl? Men mitt tips om du inte är van är att prova på ett rör du inte ska använda, så att strömmen blir rätt. Tråkigt att stå och laga en massa hål i ett avgassystem :) Corgon S2 ska du svetsa med annars, en gas för mag-svetsning av rostfritt stål. Men jag hade kört pinnar, för den gasen är nog rätt dyr. Ha det bra, och återkom gärna med resultatet Lycka till MVH //Andy msn: andy_tibab@hotmail.com |
Andie_83 |
Vill bara säga en sak som är lätt att missa, svetsar du med rostfri pinne så akta dig för slaggen, då den "smäller". Slagga innan du lyfter hjälmen, väldigt tråkigt att få varm slagg i ögonen ju :) Tack för mig :) MVH //Andy msn: andy_tibab@hotmail.com |
|
Hehe, jo tack, kan intygas. Minns när vi för länge sen tillverkade komplett system med bilen på lyften, utgående från syrafasta 2" rördelar från skroten och 1st stor 2mm syrafast plåt. Bara att bygga, framifrån och bakåt, en burk här, en där osv. Pinnsvets och en lördag, många omslipningar av borr och ett jäkla valsande och pusslande. Många kapskivor senare var det provkörning, kling och klang i det rostfria, upp på lyften igen och lägga igen de spruckna svetsarna osv... Men till slut höll det, förmodligen än idag om bilen funnits kvar. Ibalnd undrar man vad man höll på med..-)) FP |
|
|
Jag har tyvärr bara tillgång till MIG/MAG på jobbet, och där kommer det Teral i slangar så jag kan inte byta ens om jag ville :D Jag tänkte testa med rostfri tråd från Jula, för jag är snål :D Avgassystemet tänkte jag klamma ihop, men fästen på ljuddämpare osv tänkte jag svetsa ... --- BMW - BrööL! Moaa! Weeee! |
|
|
Det går nog att loppa fast fästena med vanlig MAG, det går bra med vanlig tråd och gas om det inte är några större saker som ska svetsas. Måla på med zinkfärg efteråt bara. Men finns det verkligen inte någon bågsvets att få tag på? Det finns ju överallt, nästan. I mina ögon är dom guld värda! Speciellt de äldre maskinerna som vevas igång.. Ger sig fan aldrig, bara proppen i skåpet är rätt dimensionerad.. ;-) Om det finns en underhållsavdelning på ditt jobb så borde det finnas en bågsvets där, kanske tom en liten bärbar Esab Caddy eller liknande. Funkar klockrent till dessa jobb. Jag har en själv, Esab Caddy 150, klockren maskin till mindre jobb hemma i garaget. folke: Valsade ni plåten till ett rör? =) Tokigt grovt gods i det röret.. /Anton |
|
|
Nej rören var som sagt 2" syrafasta delar, mest raka, några böjar osv. Nåt större också till en av burkarna om jag minns rätt, resten gjordes av plåten, oval dämpare, gavlar osv. Tokigt var nog bara förnamnet, men det blev rätt gediget..:)) FP |
|
|
Anton : det finns nog bågsvetsar, men grejjen är att jag inte vill "leja ut jobbet" utan göra det själv och jag har ingen som helst erfarenhet av bågsvetsning ... Äh, nåt ska man väl kunna hitta på ... Nån som vet vad som händer om man svetsar rostfritt mot vanligt stål? Tänker då på flänsarna mot katten, om jag inte kan få tag i mått och rostfritt material förstås ... --- BMW - BrööL! Moaa! Weeee! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.