AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.215

För höga lambda värden?

Marika
Besiktade bilen idag.... allt var super men lambda värderna var på tok för höga (man ska ha mellan 0,97-1.03... mina låg på 1.22)...

Då undrar jag om det är nån som vet vad man gör åt de... alla andra värden var perfekta... lambda sondern piss? finns de nått billigare sätt å komma undan eller nån som har nå bra tips på å fixa till sig lägre värden till ombesiktningen?
Är nog bara att byta lambdan , kostar väl ca 800-1000 kr att byta.
Var bilen ordentligt varmkörd ?
Länge sedan det byttes motorolja + oljefilter samt tändstift ?

E-12 Billy B-10
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den vanligaste orsaken när endast Lambdavärdet är felaktigt är ett avgasläckage. Det kan räcka med ett mycket litet läckage för att värdet ska skena iväg...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Om du har ett dåligt trimchip i bilen kan även detta ställa till problem med lambdavärdet. Jag hade ett BSR-chip i min 525i tidigare och då skenade lambdavärdet iväg till den nivån du fått, verkstaden fick även fram ett felmeddelande på datorn; DME-programfel.
Med original chip var avgasvärdena helt perfekta och trimchipet reklamerades senare.

-----
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Marika
Ok, tackar så mkt... :)
Juhas 530i
Har haft samma "problem", när du besiktigar bilen nästa gång gör du så här: Ha en ganska så tom tank, häll i en flaska (500 ml) K-sprit (15 kr på vilken mack som helst) och tanka typ 10 liter bensin så att allt blandas väl. Du får fina värden och behöver inte att byta någonting. Dessutom varierar värden beroende på om dom mäter direkt efter att man kört bilen eller om den har stått stilla typ en halvtimma i besiktningskön. Hadde höga värden ett par år sedan, besiktningsmannen bad mig att köra en runda och komma tillbaks och titta... värden var helt normala. Han erkännde att mätning av avgasvärden kan vara "svårt" och otillförlitligt. K-sprit + varm motor = Bra värden!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hmm.. Du lär inte få ner några lamdavärden med den metoden :)

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
lambdavärden ska det stå.. Det där funkar för att få ner co-halten däremot.

///Jesper

BMWCS #5494
Lilja
Jag har också haft för höga lamda värde. Jag bytte först lamda sonden, tyvärr var värdena fortfarande för höga. Felet på min bil var termostaten. Kolla om tempmätaren går upp till mitten när motorn är driftsvarm. Ligger den lite under mitten kan detta vara orsaken.
Marika
Tack igen för svaren... fick höra de där om k-spriten... ska testa om de funkar innan...

JESPERADO: Ok läcka säger du, vad tror du före eller efter katalysatorn?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Som sagt. K-Spriten hjälper inte mot höga lambdavärden..

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nej, K-sprit hjälper inte mot felaktiga lambdavärden. Lambdavärdet är ett värde på bränsleblandningen (något i den stilen i alla fall) och mot detta hjälper inga kemikalier i tanken.

Det fungerar däremot utmärkt på CO och HC-värdena.

-----
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Ett högt lambda-värde betyder att bränsle/luftblandningen e mager har ja för mig...Alltså borde du ha nåt luftläckage/avgasläckage nånstans kanske

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Marika: Det kan vara var som helst på systemet, det kan räcka med ett hål som ett knappnålshuvud för att Lambdavärdet ska bli felaktigt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Marika
Ok, bara å kolla läckage da... tack för svaren killar! :)
Jo , allt som är skrivet här i tråden stämmer ju också säkert !
Fast glöm inte att detta är en "gammal" bil nu , så lambdasonden kan ju vara på gång att gå sönder eller är redan trasig....

Om jag vore dej Marika så skulle jag kolla efter ev läckage på insug och avgassidan , samt åka till någon som kan mäta upp och kolla (om man nu kan göra det) så att lambdasonden är ok...

E-12 Billy B-10
Länk
Min pärla !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.