AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.141

Behålla vaxlager över vintern?

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på hur man skall behålla vaxskiktet även över vintern då man använder en hel del avfettning.

Använder vanligtvis Sonax polish samt Sonax hårdvax.

Jag brukar ta kallavfettning el. microavfettning vid lite smuts under list samt bakluckan, men vaxlagret försvinner då relativt snabbt.

Jag undrar då hur det skulle vara att anvädna Sonax Michael Schumacher Snabbvax efter varje tvätt.

Någon som har provat detta?
Synpunkter på andra alternativ?

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
...eller finns det någon kombination av vax/avfettning som gör att vaxet ej löses upp?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Knepet att behålla vaxlagret över vintern heter TVÄTTA EJ!

Tråkigt? javisst.... men när våran kommer har du en vaxad yta under all vinterskit, skämt å sido.... men det är det enda sättet.

Det finns ej till dags dato ett vax eller lackskydd som du ej kan tvätta bort, det är bara fråga om tid och hur mång ggr du tvättar samt vilket "gift" du avfettar bilen med.

Vi vill ju naturligtvis hålla våra kär ögonstenar rena och fina även under vintern, det enda jag kan rekomendera är att du vaxar mellan tvättvarven (4-5 tvättar) samt att du ej använder avfettning annat än vid tvätt före vaxning.

Snabbvax som du nämner kan vara ett bra alternativ :)

Mvh

Skalman
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej!

Jag vaxar bilen innan vintern (slutet av november) och under mitten av febuari. När jag har en "vaxad bil" använder jag INGET vax (utom fälgar & däck) då vaxskyddet annars löses upp.

Först Högtrycks tvätt, sedan tvätta med svamp (eller börste) och bilshampo och viktigaste; rinnande vatten.

Tvättar man bara tillräckligt ofta (1 ggr vecka) är det inget problem.

// Simon
Jag kör på teorin att tvätta så ofta jag bara hinner med. Säg att det blir varannan dag ungefär. Då hinner inte salt och skit sätta sig=ingen rost...Det här är det enda som fungerar så här års med tanke på att mitt vaxlager börjar tryta ordentligt.

Vad gäller avfettning kan jag bara rekomendera det iaf på ställen där det sätter sig mest skit som hjulhus, dörrsidor o.s.v. Skulle man nu undvika avfettning kan man känna när man går på med svampen hur strävt det är på lacken! Så avfettning är nästan ett måste om man inte vill ha en repig lack så småning om.
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
ett tips e ju att lägga på ett lackskydd. de håller ju.
kostar lite mer, javisst, men de e de värt, tro mej.
jobbar me de o ser vilken skillnad på bil de blir.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.