AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.150

ABS sensor och farthållare?

M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Vänster ABS sensor bak,vet man ju redan att den har massa andra funktioner hastighetsmätaren,plinget när man öppnar en dörr m.m
Men jag tycks ha läst någonstans att höger bak har något med farhållaren att göra,om den har det slutar farhållaren att fungera då?
Vet att jag läst det i nåt inlägg här på forumet men hittar inte igen det.

"Riktiga män luktar diesel"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan nog stämma att det är så, har det också sitter på "hårdisken" nånstans.

///MVH Hasso
Länk
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Då borde det ju vara ganska lätt att felsöka,i alla fall om den är en sensor bak eller fram.
När jag var inne på BMW idag så sa dom att det inte var så men,dom har ju haft fel förut =)
Men det hördes som om dom inte var riktigt säker

M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Tror jag ska göra ett test i kväll,om man kopplar ur en givare så borde det bli samma som att den är trasig eller?
Ska testa att koppla ur höger bak så då får man svart på vit om farhållaren slutar att fungera.
Eller kan något ta skada om man skulle göra det?

M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
hmm,varför glömmer jag t:et i farthållare hela tiden när jag skriver.
Ja,ja man skriver väl för snabbt =)

Bi
13
Biga
523iM,-00
Hur gick det? Är det höger bak som påverkar farthållaren? På min bil funkar hastighetsmätare men inte farhållaren. Dessvärre satt ABS givarna bak bakom innerskämen så de är lite svåra att komma åt. Givarna fram mätte jag till ca 350 kOhm åt båda hållen. Undrar om båda fram är paj??

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Då är det nog givarna för däcktryckskontrollen som du hittat. De sitter bakom innerskärmarna. ABS-givarna sitter på baksidan om bromsskölden, ansluten med 2 insex skruvar.
Bi
13
Biga
523iM,-00
Själva givaren sitter bak på bromskölden men kontakten som man mäter på sitter innanför innerskärmen. Kanske att det går att lirka ut kontakten men det ser ut som om man måste lossa på en bult till innerskärmen i alla fall...

Jag har en 528-00,som ABS lampan efter att har tänts ibland nu lyser konstant.Bilen har DSC.Även farthållaren har lagt av.Är det någon av som har kommit fram till vilken givare det är som är trasig.Backsenorn piper direkt när jag lägger i backen.Ytterligare samband?

Per S
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det brukar vara höger bak som sensorn lagt av när farthållaren inte funkar.
(Vänsterbak är till hastighetsmätaren)

///MVH Hasso
Länk
Backsensorn pep alltid när jag la i backväxeln första gången efter start för att inte låta alls när jag la in backen en andra gång osv.
For in till BMW och kopplade upp mig mot DIS där dom kom fram att det var jordfel i en av PDC sensorerna.

-----
Mvh
Nisse
Länk

Vet du om man kan mäta för att ta vilken av sensorerna som felar

Per

Per S
Bi
13
Biga
523iM,-00
Kan tipsa om att mina ABS lampor lös samt att farthållaren slutat fungera. Enl. BMW så var det båda främre ABS givarna som var paj. Dvs. höger bak verkar inte påverka farthållaren, åtminstone inte på en e39 -00.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.