AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.220

diesel vs. bensin

Sida 1 av 2
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag har nog inte fattat tjusningen med diesel. Har tänkt köpa en E61 i sommar (bensin). Det verkar vara lite av religion beträffande om man föredrar en diesel eller bensinare.Om man bortser från ekonomi och ser till komfort och prestanda, vad är fördelarna resp. nackdelarna med de olika motorerna? Är det vridet i en diesel som lockar (530i, 500 nm vid 2000 varv låter häftigt) eller vad styr erat val?
/Anders
Länk
e61?? =/

valde jag t.ex mellan en 530bensinare eller diesel skulle det nog bli en diesel iaf.. dom går jääävligt bra..

//Svebba
BMW Z Power
Svebba: E61 är nya 5-serie touring!

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en 530d framför en 530i, främst beroende på att dieselmotorn är så otroligt kraftfull, men också för att den inte känns och låter som en diesel! De fördomar jag hade om dieselbilar blev som bortblåsta när jag körde 530d för första gången.

/Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Dieselmotorer jobbar på låga varv och upplvevs det som mysigt att varvräknaren sällan överskrider 3000 rpm så är diesel ett bra val.

Min kombination av bilar ger mig lågvarvsstånk i form av en Jaguar som levererar ett vridmoment som vida överstiger 530d trots bensindrift. En skön långfärdsbil där varvräknaren aldrig överstiger 2000 rpm vid lugn körning. Min andra bil är raka motsatsen. Det går inte att köra under 2000 rpm. På landsväg snurrar motorn kring 3500 rpm och varvstoppet aktiveras inte förrän 7200 rpm passerats. Två olika karaktärer som jag uppskattar på sitt sätt.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Om det enbart är motorn som skiljer 530i och 530d åt, skulle jag valt dieseln (E60). Men är det det?!...
Man tycker att BMW kanske kan ha byggt dieseln mindre "sportig" än bensinaren? Är de identiska i övrigt?

__
BMW CS #5221
Cl
90
ClaesSjöberg
520dA -13 (+ K1600GT -14)
Sigdarve:
Jag har precis beställt min 11:e bil och jag har aldrig reflekterat över en diesel tidigare. Självklart skulle det vara en bensinare. När det gäller ekonomi så tror de flesta att man måste köra 3 - 4000 mil innan det lönar sig. Jag har räknat fram att brytpunkten ligger så lågt som 1600 mil (se längs ner). Jag beställde först en BMW 530i men pga. en felleverans (bilen levererades utan servotronic vilket jag hade beställt) fick jag börja om från början. När jag tittade i specifikationerna, speciellt då accelerationen 80-120 km/h, var ju dieseln överlägsen. Det är bara M3 som klår den och då bara med 0.1 sekund. En sådan här måste jag bara provköra tänkte jag. Det är ju samma pris så någon justering i köpeavtalet behöver inte göras.

Efter provkörningen var jag såld. Helt fantastiskt! Som en slangbella! Dieselknacket hördes bara de första 5 minuterna innan den var varm och möjligen på tomgång. Men annars var den som en bensinare. Utrustningen lär vara exakt som en 530i. Tidigare hade jag en MB SL500 med max 470nm. Men jag undrar om inte omkörningarna går kvickare med BMW dieseln ändå. Så för två veckor sedan lade BMW-handlaren in en snabborder till Tyskland på en 530d.

Jag är helt övertygad att om säljarna . . .
1. … ber spekulanter att provköra en 530d …
2. … talar om att brytpunkten ligger vid 1600 mil …
3. … talar om att servicekostnaderna är i stort samma (100:- dyrare per service) som för en bensinare …
… så kommer många fler att välja en 530d framför en 530i.

OK, toppfarten är 245km/h mot 250km/h. 0 - 100 km/h 7.1 sek mot 6.9 sek. Men det får man leva med. I stället vinner dieseln nästan alla andra jämförelser. 80 - 120 km/h 4:e/5:e växeln 5.4/6.7 sek mot 7.3/10.0 sek för bensinaren. Och vilket är viktigast i långa loppet för dig?

Beräkning av brytpunkten

530i
Skatt: 1628:-
Bensinpris: 9.20 / liter
Drift (blandad körning): 0.95 l / mil

530d
Skatt: 6797:-
Dieselpris: 8.00 / liter
Drift (blandad körning): 0.69 l / mil

X = (6797-1628)/(0.95*9.20-0.69*8.00) = 1605 mil

Alltså: Efter 1605 mil tjänar man på att köra diesel.

/Claes
Många som köper en 530 köper dom med automat och då växlar den ner till lämplig växel vid omkörningar och då går det fortare med bensinaren ;-)

Annars är det hugget som stucket i mina ögon vilket man väljer. Bensinaren är ju lite sportigare om det är det man vill åt, medan dieseln är lite lugnare.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det verkar alltså vara som jag egentligen trodde, dvs att dieseln är en glidarbil och bensinaren en bil att busa med. Det blir nog en bensinare, även om 500 nm vid 2000 varv verkar lockande.
/Anders
or
725
oreo
323i -85
Sigdarve:

Jag kan inte hålla med om att 530i är mer en busbil än 530d. Bägge två är mer glidarbilar - mer bekväma än direkt sportiga. Om man skall prata om sportighet så håller jag ( i likhet med i alla fall många brittiska biljournalister) på 530d som den sportigare av de båda. Prova dem båda direkt efter varandra så får du se vad du tycker, men det skulle förvåna mig om du tycker 530i känns sportigare. Jag gillar i alla fall 530d´s vrid som gör att den direkt slungar dig framåt utan att behöva växlas, medan 530i kan behöva både en och två nedväxlingar innan man får samma fart på den. Det är inte för inte som flera beskrivit 530i som blodfattig efter att ha provkört dieseln!

Flåkypa:
Har kört både 530i och d med automat och jag vet inte om man kan tycker att det är sportigt att behöva vänta på att lådan växlar ner innan man drar iväg. Jag tycker att det är mer sportigt att alltid ha kraften med sig. Att köra 530d är som att köra en bil som är som en konstant knuten näve redo att slå till medans 530i är som att köra en oknuten hand som först måste knytas innan något händer...
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Provkörde en 530i förra veckan, helt underbar. Men jag får väl prova dieseln också, så jag vet vad jag pratar om.
/Anders
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Men om diesel nu är så bra, varför har inte italienska sportbilar och BMW:s värstingmodeller diesel?
/Anders
Diesel är i Sverige en direkt följd av den vridmomentshysteri som en förenad, okunnig, motorjournalistkår skapat.

Oreo. Fast du måste vänta på att turbon börjar ladda på dieseln innan det händer något.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
bjoerck:
Hur menar du egentligen?På vilket sätt är journalisterna okunniga, och är det något negativt med ett bra vridmoment?
/Anders
Vridmoment = påkänning och det är inte bra. Därför momentbegränsar många tillverkare sina motorer...annars går grejorna sönder. Om man bortser från körbarheten (vilket man inte ska) är vridmoment bara skit att ha.
Sigdarve: Jag har kontaktat chefsredaktören för en av de största svenska motortidningarna eftersom de regelbundet publicerar direkta tekniska felaktigheter. Chefsredaktören svarade och beklagade sig över den bristfälliga tekniska kompetens som finns i kåren.

Diskussionen kring vridmomentets betydelse har varit på tapeten många gånger den senaste tiden här på forumen. Ofta som en följd av att någon överskattar betydlesen av ett högt vridmoment i motorn.

Det är inte negativt med ett högt vridmoment i motorn men det som är av intresse för prestandan är vridmomentet på drivhjulen, eller egentligen drivkraften mellan drivhjul och underlag. I motortidningar står det att läsa fraser som "motorn levererar 500 Nm vilket känns i ryggslutet" Sådana kommentarer är inte helt korrekta eftersom 500 Nm knappt förmår flytta en bil...

Angående accelerationen 80-120 km/h på högsta växeln påverkar utväxlingen til största del resultatet. Låt säga att en bil har motorvarvet 2000 rpm vid 80 km/h på högsta växeln. Vridmomentet vid 2000 rpm är 500 Nm. En annan bil har motorvarvet 3000 rpm vid 80 km/h. Denna bil behöver endast 333 Nm för att bli lika accelerationssnabb som den förstnämnda.

Den enda egentliga fördelen med ett högt vridmoment (vid låga varvtal!) är att hög utväxling kan tillåtas med låga varvtal i maskinen som följd. Detta kan upplevas som komfortabelt.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Bjoerck:
Tack för ett uttömmande svar, sånt uppskattas! Måste erkänna att jag har dålig koll på vad vridmoment är.
/Bensin känns bäst!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Så vitsen med en 530d är egentligen att man kan köra omkring på 6:an hela tiden??
/Anders
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
bjoerck, likt dig kontaktade jag chefredaktören för en av de största svenska motortidningarna, för något år sedan, och påpekade att de diagram över effekt och vridmoment som publicerades var orimliga. Exempelvis kunde man vid jämförelse mellan två bilar i samma test se att vid ett visst varvtal hade den ena bilen högre vridmoment men lägre effekt än den andra, vilket är en fysikalisk omöjlighet. Chefredaktören svarade vänligt och bollade vridmomentfrågan vidare till testchefen. Denne beklagade sig också över den bristande förståelsen för vad vridmoment är, något som han ständigt försökte få andra i kåren att förstå, dock med ringa framgång.
Orsakerna till de felaktiga diagrammen var dels att de använde tillverkarens uppgifter, dels att dessa hanterades i flera led fram till tryckt tidning, vilket ledde till att fel smög sig in.
I vilket fall, ordet "vrid" verkar ha antagit närmast mytologiska proportioner. Dessutom är det inte så att dieselbilar har högre vridmoment än bensinbilar. Turbomatade dieslar har högre vevaxelvridmoment än icke överladdade bensinbilar. Detta är dock främst en effekt av turbomatningen, inte bränslet.
or
725
oreo
323i -85
Flakypa:

Om du ligger riktigt lagt i varv (>1800) sa finns det en turbolag. Inte lika farligt pa E60, men den finns anda dar.

Bjoerck:

Jag tror inte bara att det ar journalistkaren i Sverige som tycker om karraktaren pa dieselmotorerna. IMOH sa tycker jag inte att det spelar sa stor roll om de kan tekniken eller inte, det ar kanslan nar man kor bilen som ar viktigast och dieselbilarna har bra "lagvarvseffekt" som diskutterats i en tidigare trad och detta ar vad de flesta bilforare utnyttjar journalister eller ej. Den upplevda och utnyttjade effekten (korbarheten skulle jag definiera det som) blir hogre i en diesel eftersom den finns vid ett lagre varv dar man oftast befinner sig i trafiken. En jamnstark bensinare (=samma effekt - jfr har 530i/d med 218 och 231hk) behover stressas (varvas) betydligt mer innan man far ut samma drivhjulsmoment. Ett exempel:

Vi ligger och kor mellan 50 och 70 km/h inne i stan och vill kora om. Vi kor lungt och 530d ligger pa 3'an ca 2000rpm medans 530i ocksa ligger pa 3'an mellan 2-2500 rpm. Helt plotsligt blir det en lucka och vi trampar pa gasen for att hinna in i den. Drivhjulsmomentet i dieseln ligger i denna situation pa runt 2200 och bensinmotorn kring 1400, dvs dieseln har drygt 40% mer effekt tillganglig pa drivhjulen. Visst, 530i agaren kan tagga ner till 2'an 3500-4000 varv och fa samma drivhjulsmoment som i dieseln, men i mina ogon ar det inte riktigt samma kansla som att bara trampa till..... (Om nagon ar intresserad har jag berakningar pa drivhjulsmomentet for 530i och 530d med manuell och automat).

En sak som gloms bort i diskussionen tycker jag ar vilken bransleforbrukning bilarna har nar man utnyttjar effekten. Om man vill ha samma effektberedskap i 530i som i 530d (dvs ligga pa en vaxel lagre och runt 1500 rpm hogre i varv) sa drar 530 betydligt mer bransle och kommer att bli avsevart dyrare i drift.

Sigdarve:
Alpina har en D10 biturbo med 245 hk som inte ligger langt efter BMW's M-bilar pa bana. Alfa har borjat producera dieselmotorer och har i Storbrittanien undrar journalistkaren varfor inte BMW skapar en M-diesel. En chippad och chassiuppdaterad 330d ligger enligt dem inte alls langt efter en M3 pa bana...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.