|
|
|
|---|---|
|
Hej! När jag skulle låsa upp bilen förra tisdagen gick det inte, då var det 15 grader kallt. Eftersom jag inte behövt bilen har den fått stå. Men nu börjar det bli kris då jag måste ha den på fredag. Jag var nyss ute och försökte lite, nu är det bara 4 grader kallt ute. Jag fyllde en ICA-kasse med varmvatten och höll den mot låset + över och under tills dörren var alldeles varm. Låscylindern sitter inte fast då den går att vrida åt låshållet, men åt andra hållet går det en liten bit bara sedan är det stopp, man ser att låsknoppen på insidan rör sig lite. Vill inte gärna vrida av nyckeln. Går det att ta sig in på något annat sätt t.ex. bända ut dörrkarmen och dra upp låsknoppen med ståltråd eller måste jag knäcka en ruta? | |
AKUS |
prova att hälla mycket varm-vatten på dörren och på låset. går den upp då så försök ha den inom hur så vattnet avdunstar å inte fryser igen!! |
|
Det är nog ingen idé, jag har värmt så mycket att det inte borde vara isproblem. |
|
|
Spruta i massa låsolja. Mitt lås var jättetrögt för ett tag sen. Trodde det hade gått sönder. Jag smörjde sen upp det och jag trodde inte mina ögon när det blev som nytt igen! Grym skillnad! |
|
|
Sätt dig ner på marken och börja göra konstgjord andning in i låset så kall du se att det öppnar sig... Funkar det inte, fortsätt blåsa tills du blir blå--- --- Min E30: Länk |
|
|
Har tvärr redan provat konstgjord andning och massor med låsolja, men tack ändå. |
|
|
Hade samma problem med min 325a det var inte låscylindern som frös utan mekanismen inuti dörren. Det går att bryta upp dörren på följande sätt: 1. Tejpa runt dörren i överkant med nån tjock tejp så att du inte skadar lacken för mycket. 2. Bänd lite med en stor flatmejsel i dörrens överkant så att du kan komma in med en kofot. 3. Håll ut dörren samtidigt som du tar en pinne eller dyl med en ögla gjord av t.ex snöre längst ner och lägger öglan runt låsknoppen twinna så att snöret sitter ordentligt och dra sedan upp. Tyvärr brukar dörren vika sig lite men det går att trycka tillbaka utan att det syns något. |
|
|
kicker: Köpe en lås spray med grafit/silikon olja i det är det bästa, finns på din närmaste shell mack |
|
| Du har inte central lås då? För det var den på min e30, och när man låste bilen drog motorn ner låset och låste sig där. Gick inte att öppna utifrån, uran jag fick bända upp låsknoppen in i från. | |
|
värm nyckeln med en tändare... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
| Jag har inte detta problem men min ena dörr, vänster bak öppnar sig inte alltid. Kanske varrannan gång. sedan så kan bilen få för sig att låsa alla fyra dörrarna rätt som det är. Någon som har dessa problem? / Johan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.