|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Daniel, jag skrev mitt inlägg samtidigt som du postade ditt (även om det tog lång tid men jag har faktiskt ett jobb också) :). P.s ska jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i om du betalar dina räkningar eller ej, så länge dom inte kommer från mig alltså. ;) |
|
|
Vad man bör skilja på här är vad bilen faktiskt kostar och vad man faktiskt betalar. Få lägger ju undan 3000kr/månaden för värdeminskningen, detta är ju pengar som försvinner men som inte skall ut förrens det är dags att betala nästa bil, då man får ta lån igen. (bilens värdeminskning är ju ofta ganska lik avbetalningsplanen...). Exempel: Du köper en bil, lånar 300000kr. Betalar 3000kr i månaden i amorteringar i säg tre år. du har då betalt 36 000kr, bilen har väl minskat ungefär lika mycket i värde så ditt nya lån blir lika högt när du pånytt köper en bil. 36000kr som liksom har försvunnit, men som de flesta inte ser som en värdeminskning utan mer som en lånekostnad. Din kostnad per månad är konstant och du äger egentligen inte mer trots att man betalar av ett lån. Är ni med på hur jag menar? Bilägandet kostar 7000kr/månaden, men man lägger bara ut kanske 4000kr. Resten lånas upp vid nästa tillfälle då man trots avbetlningar inte har mer kvar. (Obs alla siffror är hypotetiska). |
|
-Daniel- |
även om du skiter i om jag betalar räkningarna så gör andra inte det tex KRONOFOGDEN ps.jag har också jobb att sköta men dock inte under dagen så ta och jobba du lite istället som du får betalat för istället för att sitta här och skriva ;) |
|
Lån: Nada Värdeminskning: Obefintlig Bensin: 15000kr/år Reparation ca 8000-10000kr/år (högt räknat) Däck: 1000kr/år Skatt: ca 1500kr/år Försäkring: 3800kr/år Garage: 1920kr/år SA: 33220kr/12 mån =2768kr/mån Så har jag räknat. Men jag tycker det verkar rätt mycket pengar. Men förmodligen blir det ungefär så mycket per månad. Urrrrgh! |
|
|
kvittar för mig, bara jag har skoj bakom ratten ;) Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk |
|
|
Daniel, Det är dina problem om dina räkningar går till kronofogden, jag skiter fortfarande i det. Tro det eller ej, jag får betalt trots mina timmar på bmwpower varje dag. Fast det var ju synd att du hade problem med att mitt inlägg för långsamt för din smak... |
|
|
Lägger 25% av mina skattade pengar på bilar. Ska tillägga att min nya bruksbil står för den större delen av de kostnaderna. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
-Daniel- |
Anders S. du verkar fortfarande inte fatta (vilket iofs inte förvånar dig) JAG SKITER FULLSTÄNDIGT i om du bryr dig om jag betalar mina räkningar eller inte poängen var att ska man äga en dyr bil ska man också betala sina räkningar det håller nog alla utom du med om eftersom du bara är ute efter att svammla bort alla trådar som det verkar bli varje gång någon startar en seriös tråd och du skriver i den så orkar jag inte svara på dina inlägg nått mer sunt förnuft säger att man får ha en hur dyr bil man vill bara man betalar för sig |
|
Det är inte bara jag som skiter i det, alla andra också... Håll ordning på ditt du och skit i vad andra gör och gå inte runt och var bitter för att andra har finare bil än du själv. Men det är väl inte mer än "typiskt svenskt" kanske ? |
|
|
Månadsinkomst: 19000 netto. Månadsutgifter M3: Lån: 5100 Skatt: 128 försäkring: 770 Bensin: 525 Service: 200 Garage: 250 Värde- minskning: 2000 Däck: 216 Fälgar/ stereo/ fjädrar/ dämpare: 833 tvätt: 120 vax: 33 totalt: 10175kr/mån (53,5% av nettolönen) månadsutgifter vinterAscona: Lån: 0 Skatt: 0 försäkring: 200 Bensin: 400 Service: 10 Garage: 0 Värde- minskning: 0 Däck: 10 Fälgar/ stereo/ fjädrar/ dämpare: 0 tvätt: 0 vax: 0 totalt: 620kr/mån (3% av nettolönen) M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
Allt handlar om prioritering i vanlig ordning, Jag går sällan ut på krogen, undantaget är med min familj, fru och barn dvs. Bi-Turbon får inte kosta mer än 1000kr månaden, med service(märkesverkstad),däck. Har inga lån på den. 325'an får bara det nödvändigaste dvs olja/oljefilter byte var 500 mil. Har inga lån på den. 9-3an köpte jag ny -01 den blir servad enligt intervall på märkesverkstad. 325an och 9-3an är ett måste. Bi-Turbon är mitt festande. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Gluecifer: å lägga 6000/mnd på bil handlar inte om hur mkt man tjänar.. Det handlar om prioriteringar!! Några tar en resa til Thailand en gång om året.. Andra lägger det på bensin. Jag kommer inte berätta för hela .se-folket hva jag tjänar, det är ointeressant.. Men har man villa, barn, fru mm kostar det. Nåt jag inte har :)) |
|
| Sorry.. glömde å läsa sida 3 (",) svarade på ett innlägg på sida två.. | |
|
Varför är det så känsligt med pengar? Sällan blir trådar så barnsliga som då tråden handlar om lån vs icke lån, månadskostnad etc. Är det inte lättare att acceptera fakta istf för att slå varandra ihuvudet med tangentbordet? En ensamstående välbetald grabb tycker att stort lån och 10 lax i månaden är ok medans vi är andra som inte kan unna oss det (även som jag skulle vilja). Men varför måste diskussionen urarta. För mig är det rätt intressant att se vad det faktiskt kostar att hålla en dyrare bil rullande. /N |
|
|
" För mig är det rätt intressant att se vad det faktiskt kostar att hålla en dyrare bil rullande." så köper jag den billigt om ett par år :-) /N |
|
|
Daniel, "jag menar att man inte kan säga att man sparar pengar på räntan man får in på pengarna man har på kontot när man istället lånar pengar från låneinstetut visset så tjänar man på räntan men räntan man får på banken på sina egna pengar går väl åt några gånger om när man ska betala billånet man tog istället för att betala kontant" Om du läser det jag skriver skulle du inte skriva ett sådant svar! Det jag menar är att om man har 100 000(läs nog nu!) köper en bil för dem så förloras den ränteintäkten, kostnaden för att använda sitt kapital blir således inte noll. Du svarar på något helt annat som jag inte motsätter mig att räntan är högre att låna än på att ha pengar på konto. /Simon |
|
|
Är sparräntan större än låneräntan så finns det egentligen ingen anledning att inte låna pengarna. Att köpa bil är ett (om än kul) kapitalförstörande hur det än finansieras. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.