AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.494

Hur mycket får ditt bilägande kosta per månad...?

Sida 2 av 3
Exklusive värdeminskning, som man får räkna på ca 2500kr per månad. Ledsen för dubbelpostning i onödan.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
TT:r -- Du verkar även i denna tråd förutsätta att alla ligger på samma lön, vad är det som säger att vi som sagt att 5-6000 är rimligt, har en nettolön på 13500 ? Jag har det iaf inte... vilket jag tydligen måste berätta för att även du ska kunna acceptera att det är rimligt med 5-6000. Är det så att du måste lägga in såna där löjliga inlägg i varje tråd som handlar om prioriteringar/inkomster/bilval bara för att du inte har det så bra ställt själv och därmed inte kan unna andra att ha det eller var är det skon klämmer ?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är inne på simons teori. Har man en avkastning på 10-12% per år på sitt kapital och räntekostnaden på ett billån är 5% så känns det onödigt att ta ut detta kapital som växer? Säg att man har lite koll på börsen, och är villig att spekulera mera så känns det dumt att plocka ut ett kapital som kanske växer 20%+ på ett år.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Håller med simon och acey.

Oavsett om man betalar kontant eller med lån på bilen måste man räkna kapital kostnaden.

Lån på eller kontant? Vad är den igentliga kostnaden på kapitalet?

Eventuell avkastning på kontanterna mot kostnaden för lånet, dvs ränta minus skatte avdrag.

För mej är det mer värt att låna idag än att betala kontant.
Då avkastningen på kontanta medel överstiger räntan (4,5%) med avdrag på skatten.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
bmw320i
Så bra att du förstår vad det handlar om!
TT:r - Jag förstår va min egen ekonomi handlar om och jag förutsätter att alla andra kan sin ekonomi bättre än både dig och mig och därför känner jag inte att jag behöver sitta och läxa upp andra för att de lånar för mycket för det vet jag ingenting om.

Men du verkar ha koll.
Ligger runt 3800 kr i månaden exkl värdeminskning.

Smärtgränsen ligger väl kring 6-7 kkr/mån exkl värdeminskning för ett fordon i min mening.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Ligger runt 3500-4000 per månad för alla kostnader inkl värdeminskning. Denna kostnad gäller de månader jag har bilen påställd. När bilen står avställd är det endast garageförsäkring och värdeminskning som kostar.

Försöker hålla bilkostnaden på en rimlig nivå eftersom vi sparar till hus, börsinvesteringar etc.

Jag skulle inte vilja lägga mer än 6-7000 kr/mån för en riktigt attraktiv bil, t ex E39 M5. Sen finns det andra saker jag hellre prioriterar. Om det är någon som har en sådan och kan berätta vad den kostar att äga så är jag intresserad av att veta det.

Jens
-Daniel-
bmw320i: om du kollar om TTr så här han jurist så inte tror jag att han säger så för att han tjänar några 13000 efter skatt

men han har ju rätt allt handlar om prioriteringar jag har en polare som har både bil och mc bilen betalar han runt 6-7000 för i månaden mcen har jag ingen aning om vad han betalar för

på en månadslön på 14000 efter skatt så allt handlar om prioriteringar vill han ha en fin bil så visst kan man köpa det men då betyder det att man får dra in på annat

naturligtvis gäller det ju inte alla och speciellt inte dig för du tjänar ju skitmycke pegnar som du själv skriver
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Lån:4000
Skatt/försäkring:600
Service+däck:600
Bensin:1000
Värdeminskning:3000
Tvätt & polering:400
Summa: 9600 kr

Tur man tjänar bra! ;-) Och en gång för alla, kan vi inte slippa alla ##¤¤% "lån vs spara först"-debatter!
Om jag fått en grymt hög lön. men innan dess bränt allt krut på vin, kvinnor och sång = nada sparat men ett trevligt leverne, ska jag därmed inte kunna unna mig en schysst kärra, utan spara ihop pengarna först?

-Daniel- : Nä jag tjänar inte skitmycket och det var inte jag som tog upp diskussionen om inkomster, eller ?

Grejen är den att man kan inte skriva att det är fel att folk lägger 6000 på bilar för att man antar att alla har en nettolön på 13.400. Har jag fel ?

Ledsen att jag hoppade på din kompis, ska inte hända igen. Han är jurist och vet naturligtvis betydligt mer än alla andra om ekonomi.

I övrigt instämmer jag med 330 Diesel.

Därmed avslutar jag denna diskussion för egen del.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
330 diesel: Jag är med dig. Folk får gärna låna 100.000 i månaden om dom vill.

Håller med bmw320i och hoppar av diskussionen här.
Jag hoppar på diskussionen och håller med alla om allt.

-Daniel-
bmw320i aha då förstår jag...är lite för tidigt på morronen för mig än så jag läste nog inte ordentligt ;)

jag håller med dig man ska inte skriva att det är fel att lägga ut 6000 på en bil alla gör precis som dom vill oavsett vad dom tjänar det har du helt rätt i (det var det jag försökte säga i förra inlägget alla gör som dom vill gäller bara att prioritera så länge man betalar sina räkningar så ska ingen bry sig)

och nej TTr och jag är inte kompisar jag kollade bara i hans profil och såg att han var jurist ;)

min stackars polare jag snackar om gör en prelude (stackars pojke) som han nu har råtrimmat och fixat till och endå inte fått it i närheten av den effekt han kunde ha fått från en orginal m3
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
BMW320 m.fl.: Jag tror inte att TT la sig i vem som lånar vad, han konstaterade bara att en bilkostnad per månad på runt 6000kr är ganska högt för en normalinkosttagare.
13000kr månaden efter skatt är nog ganska normallönemässigt. runt 20 per månad ger de pengarna netto och det är väl där medellönen ligger.

6000/13000=46% av nettoinkomsten måste ju anses som en ganska hög satsning på ett fordon. Sen att de flesta inte räknar värdeminskningen som en faktisk kostnad eftersom den inte skall betalas ut varje månad,är en annan femma.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Daniel,
"bmw320i" har varken påstått att han tjänar mycket pengar eller att någon annan tjänar 13500.
Någon hävdade i ett tidigare inlägg att han tyckte att 6-7´ för honom (personligen) var rimligt att lägga upp. Genast dök en moralpredikare upp för att tala om att minsann inte kan lägga så mycket pengar eftersom medelinkomsten ligger på 13500:-. Då kan man inte köp mat, inga kläder bla bla.....

Kan inte alla bara acceptera att människor tjänar olika mycket pengar, har olika värderingar, prioriteringar och intressen vilket gör oss olika. Någon äter nudlar och jobbar häcken av sig för att kunna äga sin bmw medans någon annan är arbetslös och åker ny M3:a. Vem fan bryr sig egentligen?

Anders -- Vadå, så du menar att du inte har volvokombi, villa och 2 barn precis som vilken medelperson som helst ? ;)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Inga barn än, definitivt ingen volvo! Däremot en halvfärdig villa, sen att jag lägger mina pengar på att dricka öl och käka ute istället för att göra klart huset behöver jag ingen rådgivare för att förstå att det inte är det klokaste valet...

Hej,

Usch ni måste ha mycket pengar :o)
Hur mycket tjänar ni som lägger över 6k på er bil varje månad ?

Klart man får göra vad man vill med sina pengar, vill man ha en grym bil så visst, jag menar inte på något sätt att det är fel. Är bara lite nyfiken för jag skulle aldrig kunna lägga så mycket.

// Glue
-Daniel-
Anders S. precis vad jag skrev i mitt andra inlägg....du måste nog också ta och läsa lite mer noga...

som du ser kopierade du nästan mitt inlägg just ovanför ditt

här är ett litet utklipp av vad jag skrev på slutet...läs och begrunda

(alla gör som dom vill gäller bara att prioritera så länge man betalar sina räkningar så ska ingen bry sig)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.