AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.496

Hur mycket får ditt bilägande kosta per månad...?

Sida 1 av 3
Tänkte bara höra hur mycket ni tycker att det får kosta
att ha en schysst bil per mån. Då ska ni räkna in
lån , bränsle, däck, service & slitdelar , försäkring
och värdeminskning. Skulle tro att min bil kostar mig
ungefär 3500-4000 kr i månaden och oavsett bilmodell
så skulle jag inte kunna tänka mig att lägga mer än kanske
5-6000 i mån totalt på ett bilägande.
5-6000 låter ganska sunt och inte för överdrivet.

Men många lever för att åka bil, och kan då säkert tänka sig att lägga 50% av sin lön på det.

Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
6000/mnd räcker. Det har jag i dag. Om/när jag tjänar bättre kommer inte lägga mycket mer enn det på bil.. Det är en dyr hobby ;)
Jag har idag en total månadskostnad på ca 5.000 vilket känns lagom. Jag har dock haft tur som kunde ta räntefritt lån via jobb vilket gjorde att "månadspengen" räckte till mer så att säga.

Beror ju på hur mycket pengar som dimper ner den 25'e varje månad men hade jag haft några tusen till i månaden jämfört med nu så hade jag nog kunnat sträcka mig till 6-7000 om jag verkligen ville ha en speciell bil som krävde de pengarna.
Dragan525
Jag har en kostnad på 5900kr...

BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE
Vill ha en sån där emmfjämma!
Intressant tråd! Det skulle dock vara intressant att se hur ni kommit fram till era belopp, alltså post för post!

Själv så blir det ungefär så här...

Lån : 0:-
Försäkring : 880:-
Bensin : 500:-
Service & däck : 800:-
Värdeminskning : 250:-

SUMMA = 2430:-

Som sagts tidigare så verkar 5000:- - 6000:- vara ganska normalt, om man har en nyare bil och lån.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min förra 528iT kostade mig ca 55-60 KSEK på 17 månader och 2000mil. Då räknar ja allt från bensin till rep. och värdeminskning.

Min nuvarande V70 -98 12000mil köpte jag förra våren för 93 KSEK. Fick köpa 4 nya däck + bromsskivor bak. Då var jag uppe i 98 KSEK.
Har hittills kört ca 1000mil med den = ca 10 KSEK för bensin.
Försäkring och skatt ytterliggare 5 KSEK/år.
Den har/kommer alltså att kosta ca 20000:- för att driva 1 år.
Någon värdeminskning är inte att tala om. Får säker 100' för den om ja säljer den imorron.

Där är en av anledningar jag har frångått BMW.

Mvh
Marin
ByggareBob,

din kalkyl med 250kr/månad måste bygga på att du fått bilen extremt billigt förutsätter jag. Ger annars en värdeminskning på 3000/år, extremt lite. En post som många glömmer att räkna med som betalt sina bilar kontant är förlorad ränteintäkt.

/Simon
simon_en
förlorad ränteintäkt? nu är jag antagligen ganska korkad men hur menar du?Vad har jag gjort fel som betalt mina bilar kontant?

_______
Min:Länk

---
Lass dir raten trinke spaten
simon_en:

Har du en bank där du får så pass hög ränta att det skulle löna sig att ha pengar på kontot?

Bm:

Har du fått mejl nu?
-Daniel-
man förlorar väl endå bra mycket mer på att låna pegnarna än att betala kontant så det är väl svårt att se det som att man förlorar ränta och istället betala en mycket högre till låneinstetutet....om nu inte köper en bil alls och låter pengarna ligga istället
-Daniel-
ser att några hann före mig och inte riktigt hålla med om simon_en s resonemang
starre
jepp en sådan vill jag ha.

_______
Min:Länk

---
Lass dir raten trinke spaten
BM, Starre och Daniel,

ni gör som ni vill om ni vill köpa kontant eller låna pengar, vilket som känns bäst är upp till er.

Daniel,

"man förlorar väl endå bra mycket mer på att låna pegnarna än att betala kontant så det är väl svårt att se det som att man förlorar ränta och istället betala en mycket högre till låneinstetutet....om nu inte köper en bil alls och låter pengarna ligga istället "

hur tänker du egentligen? Förlorar mer på att låna än att betala kontant, visst alternativräntan att placera pengarna i räntebärande bankonto eller obligationer är högt sannolikt lägre än låneräntan, därmed INTE sagt att avkastningen på ditt kapital är lika med noll, eller hur? Var i ligger sakfelet i mitt resonemang?

/Simon
5-6000 tycker jag blir rimligt!
-Daniel-
jag menar att man inte kan säga att man sparar pengar på räntan man får in på pengarna man har på kontot när man istället lånar pengar från låneinstetut

visset så tjänar man på räntan men räntan man får på banken på sina egna pengar går väl åt några gånger om när man ska betala billånet man tog istället för att betala kontant
-Daniel-
och jag sa inte att du hade fel bara att jag inte håller med
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Naturligtvis är en kostnad för bil runt 6' per månad rimligt, av nettolönen på, i normalfallet, ca 13,5'. Visst ja, hyran skall betalas, lite käk vore inte helt fel, fasiken där sprack dom jeansen, teleräkning igen, nämen det var dock själva sjuttsingen, sorry jag står över denna helg. Min flickvän och jag funderar på att handla upp oss på villa, ja du vet, tjejer ställer vissa krav, särskilt i en viss ålder.
Livet är tufft. Allt handlar nästan om prioriteringar.

Lycka till.
Jag kan väl erkänna att värdeminskningen var lite mellan tumme och pekfinger. Ränteförlusten på belopp under 50.000:- är ju tämligen försumbar. Visst kan man binda beloppet på 5 år eller mer men ändå.

Personligen så köper jag hellre saker och ting kontant än lånar, det känns liksom bäst! Undantag är såklart bostaden men där kan man nästan räkna med en värdeökning vilket man nästa aldrig kan säga om bilaffärer!
6000kr för samtliga 3 bilar i månaden kostar det mig, Alpina betald, 325 betald, 9-3 avbetalning, sedan tillkommer bensin,service och underhåll.

mvh
Ola

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
La
14
Lars Rydberg
330xia Touring -01
Om du har en BMW i 300.000 kr klassen kan du nog räkna med ungefär följande om du bortser från garagekostnad och alternativräntan på kapitalinsatsen:

Värdeminskning 12% per år de första fem åren
3000

Bensin vid 2000 mil körsträcka och 1,25 lit/mil blandad körning:
2000

Skatt, förs (stor individuell variation i intervallet 5000-15000 säg 10000/år), Besiktning:
1000

Service, reparationer, däck:
800

Summa summarum i runda svängar 7000/mån förutsatt att du slipper någon häftig reparation pga av krock eller liknande
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.