AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.446

323 e21 motorproblem

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
Min kompis har problem med sin 323 e21. Motorn är väldigt svårstartad och det går även på fem cylindrar låter det som.

Lite frågor.

Han har precis bytt bränslepump för vi tror att den får för lite bränsle, men det blev inte bättre. När man tittar på de sex bränslerören som går till spridarna så ser man att det åker luftbubblor i dom. Är det ok?

Tändstift nummer fem sitter går inte att få bort. Jag har för mig att jag har läst någonting på detta forum om att det varit problem med tändstift nummer fem på e21. Har sökt men hittar inget. Nån som kommer ihåg vad det var som hände med det?

Vi har provat att ösa in startgas när den inte vill starta men det hjälper inte. Kan vi då konstatera att allt tändningsgrejer är ok?
Typ en halv flaska startgas sprayades in.

När den väl går igång så går den lite svajigt på tomgång och när man trycker på gasen händer det knappt något. Den hackar sig upp långsamt i varv. Som om den inte skulle få bränsle.

När man tänder helljuset så sjunker motorvarvet med kanske 50 varv på tomgång?

Vi misstänker att det kanske kan va bränsletrycksregulatorn som krånglar och sen är det såklart något skumt med tändstift nummer fem. Vad tror ni?
sc
637
schumi
e30 318is -90
en sak till. så här skrev en kille i en annan tråd

"Starta motorn och mät på generatorns poler... eller på batteripolerna...

Är laddningen på ca 14.4 Volt så är generatorn fullt funktionell,
är laddningen på ca 12V så är det batteriet som försermotorn med ström..."

när jag mätte på min kompis bil så låg batterit på ca 12 volt innan vi fick igång bilen(med starthjälp). sedan när bilen var igång så smög värdet upp på batterit. alltså 12,1.... 12,2... 12,3... i långsamt tempo. ska det va så eller ska man kunna mäta 14.4 volt direkt när bilen är igång?
Visa användare
186
toffa182
316 -86
det ska nog mäta 14.4 direkt generatorn börjar snurra.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Låter som det är samma problem som jag hade förut. På min så geggade spridarna igen, så dom duschade inte som dom skulle, detta gjorde att den gick precis som du beskriver!

Jag tog bort spridarna och gjorde rent dom ordentligt genom att koppla in en sprayburk med bromsrengöring på spridarna, trycket i burken räkte för att öppna spridarna. Jag sprayade tills det blev en fiiin dusch ur spridaren. Motorn gick som en klocka efter det!

Ang generatorn så är det nog normalt att motorvarvet sjunker lite när du tänder lyset, det beror på att generatorn får arbeta mer. Det betyder ju också att den laddar, fast den bör ju ge mer än 12,3 volt...

Mvh Johan
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Schumi, jag fick bort stiftet på cylinder nummer5, tändkabeln hade gått sönder och en plastdel från den hade fastnat (smält fast lite tror jag). Stiftet var oljigt och kletigt, har gjort rent alla 6 igen kan jag tillägga och även startkablarna. Testade att starta bilen men det gick inte, tog bort fördelarlocket och ur det ramlade någon konstig fjäder som låg i flera delar. I allafall kan jag konstatera att kontaktblecken på fördelar locket var väldigt skrapade och hade beläggning (typ oxidering) samt rotorn var intryckt på kontaktytan. Jag har även rengjort och putsat upp hela fördelar locket samt rotorn så alla metal ytor skiner, prövade att starta igen men tyvärr är batteriet helt kass så jag vet inte om allt detta gjort någon nytta.

I vilket fall som helst har jag beställ nya tändkablar+fördelar lock+rotor från Bergren, jag fick ett ultrabra pris så det var bara att slå till, lär ju ändå behövas i framtiden om inte annat.

Den nya bränslepumpen är gryyym kan jag säga, när jag skruvade loss banjokopplingen till det bränsle som går in i bränslehuvudet så vällde liksom bensinen ut då den gamla pumpen satt på, med den nya kan jag säga att en stenhård stråle gick rakt upp blixtsnabbt och träffade mig rakt in i mitt vänstra öga (satan vad det sved) så nog är den nya pumpen bra mycket bättre än den gamla. Förövrigt så var samtliga tändstift väldigt våta vid en kontroll så bensin får den allt. Efter att jag monterat nya tändkablar, fördelardosa. rotor lär ju bilen gå igång annars blir det till att inhandla ett rep och hänga sig som Jörgen säger :-)

Förresten schumi ta med dig startkablarna och bilen till mig på eftermiddagen imorgon för jag vill prova först om E21 spinner igång utan de nya prylarna.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ett tillägg bara, när jag köpte bilen för ca 5 år sedan så lät det alltid bzzz när jag vred tändningen till första läget (dvs bränslepumpen började bygga upp ett visst tryck), några månader innan bilen vägrade att starta slutade pumpen att låta så, och tyvärr har jag även märkt att den nya pumpen inte låter så heller, undrar varför?

Schumi när du sa att du inte hör din pump låta bzzz, så lär det ju bero på att den sitter inne i tanken och tanken alltså isolerar det ljudet då mitt arangemang sitter utanför.
sc
637
schumi
e30 318is -90
fan va det dyker upp fel på den gamla godingen, men det är ju bra att du hittar dom i alla fall.
jag ska jobba mellan 9-12 och 13-16 imorgon så antingen kommer jag på lunchen eller så kommer jag efter 16. men jag kan ringa och säga hur jag gör.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
finns det någon kalmar län eller i närheten som är duktig på att ställa in k-jettronic?

BmW - enjoy!
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag bor inte där, men jag är lite nyfiken. vad ska du ställa in för något?
Ru
38
Runarn
E39 520iAT - 97
2 x E21 323i 80/82
Hei! Har du justert systemtrykket etter at du skiftet til ny bensinpumpe? Trykket måste vara rett om motorn skal starta/gå fint.
tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
har ni kollat hur tändningen står? är det brytar lös tändning eller inte? om den har brytare så kan du byta den och kondensatorn!
jag har oxå varit med om en bil med dåliga spridare och bilen startade efter mycket om och men, och gick som en påse skit och ville inte varva upp! kolla soppa pumps reläet för den ska ju gå en stund innan den startar!

Budget turbo är buskul!!!
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
jag ska nog i första hand ställa tändning och bränsletillförsel.

sen om det finns tips å knep för att få den att gå bättre är det alltid välkommet. men just nu håller jag på att byta motor, så jag behöver inga tips just nu, vi väntar lite

BmW - enjoy!
sc
637
schumi
e30 318is -90
är det ok att göra rent spridarna genom att låta dom bada bensinbad och blåsa i dom med tryckluft?

Runarn.. hur ställer man in systemtrycket?

tl996r.. han har beställt en massa nya tänddelar så han ska prova med dom så får vi se hur det funkar.
jag har inte så bra koll, så vad är brytalös tändning?
föresten så ser jag din turbobil rätt ofta och jag tycker du får säga till din tjej att hon måste köra den lite mer på ställ :)
är oftast hon som sitter i när jag ser den.
µ_bmw_µ
Hej!

Brytarlöst tändsystem är som namnet antyder brytarspetsarna bortslopade. Anledningarna är att ett brytarstyrt system har flera förslitningspunkter och medför även en sämre precision på tändningen. Istället fördelas tändningen genom en hallgivare eller en induktionsgivare, på min bil är det en induktionsgivare och jag antar att det även sitter på E21:an.

Kanske inte hjälper så mycket men lycka till!!

Det är något speciellt med riktiga bilar...
tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
schumi: hon tar det lite lungt inne i stan när det är mycket snö för vinterdäcken är inte vad dom borde vara! Har du hittat något objekt att turbo konvcertera?
sc
637
schumi
e30 318is -90
tl996r: objekt ser jag varje dag på nätet, men det är pengar som är det stora problemet. jag ska försöka skaka fram mer pengar. jag har dock som första prioritet att byta upp min sporthoj mot en snabbare. vill gärna kunna pressa 300 på mätaren :)
sen ska jag bygga turbo. då blir det tokbudget som din.
är sugen på att sätta i turbo i is'en. tror att den skulle gilla det :)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
ahh sådär ja, nu går bilen mycket bra, vi får se hur det blir framöver om den kommer att starta i fortsättningen också.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Fortfarande tar det 3-5 sekunder innan bilen hoppar igång när den startas upp dagen efter man kört, frågan är varför?

Det är ny bränslepump
generatorn laddar 14.4volt
startmotorn går runt som en tok
Massor med bränsle går in i bränslehuvudet
tändstiften är våta av bränsle efter att man har startat
samtliga stift har gnista och motorn går på alla 6cylindrar
Ny rotor och fördelardosa

Det som jag själv misstänker är att bränsleregulatorn eller kallstartsventilen är dåliga, eller båda?
Ju kallare det är desto svårare dvs längre tid tar det innan bilen hoppar igång. Har man haft igång bilen under samma dag och skall starta så går den igång omedelbart. Det är dagen efter man får mala lite innan den tänder. Jag har märkt att trots att motorn har blivit kall tex efter 3-5timmar då man stängt av, så startar den lätt såfort man skall iväg igen. Jag får ingen klarhet i detta, hur skulle man kunna mäta i så fall och med vad??????
sc
637
schumi
e30 318is -90
har du fått det nya batterit?

jag har fått en hel bunt med felsökningsinformation faxad till mig av en kille här på forumet. alltså felsökningsinformation som är specifik för just din bil. du kan komma och hämta den när du vill eller så ger jag den till dig nästa gång vi träffas.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
jag behövde inte nytt batteri, gick att ladda upp det gamla, bilen startar ganska lätt, tyvärr fortfarande 3-5sek innan den går igång och varförvet jag ej. Med största sannolikhet är det bränslepumpsreläet eller möjligen kallstartsventilen.JAg dyker kanske upp imorgon efterlångturen.
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Skruva bort kallstartventilen och kolla att det kommer bränsle när motorn är kall.
Det blir nästan aldrig fel på själva ventilen, däremot på givare och kontakter.
MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.