|
|
|
|---|---|
|
Vill veta vilket vax ni tycker är bäst på metalic lack? Har fått polermaskin i present så det ska vaxas i sommar. Med vilket brukar ni börja med?? rengöringsvax?? och sedan efter det?? MvH Bmw 4-ever | |
|
hmm glömde en sak. Det ska finnas teflonvaxer och dom ska vara jätte bra vilka finns det då att välja på? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Använder bara Sonax! Provat alla, dvs, std (ej vattenbaserat), professional (vattenbaserat, luktar gott) och extreme vax (vattenbaserat). Jag får bäst resultat med extreme hårdvax. Std vaxet (hårdvax) ger bäst långtidsverkan men jag drabbas nästan alltid av flammighet (cosmosvart met) men är lättast att styka ut. Prof. vax tycker inte jag ger samma lyster som extreme och använder numera bara cleaner och polish vaxen, med maskin. Kom även fram till att det tog längre tid att lägga på vax med maskin än för hand, vad gäller hårdvax så maskinen används bara för rengöring och 'rep' borttagning. Många tycker Lahega, 3M osv är bättre, prova! Lycka till, Mike |
|
|
Meguiars Medallion Paintprotector..... leaves nothing more to say. Mvh Skalman |
|
|
Autoglyms proffs produkter ! Hela serien är bra . Alpinan såld !! Letar Porsche..... |
|
| Sonax ger ett gryma resultat och är lättjobbade. | |
| Auto smart är ialf grymt bra icke metalic lacker, har inte testat på metallic än | |
|
Bra produkter gör ingen skillnad på metallic/icke-metallic, och varför skulle de det? Sedan ett bra tag har alla lacker klarlack och det finns inga skillnader generellt mellan kraven på polermedel för solid lack eller lack med klarlack. Klarlacken saknar bara pigment. Däremot mellan lacker i olika skick. Meguiars mfl menar dock att grovpolering kan vara svårare för amatörer på klarlack då smårepor förstärks optiskt. Teflonvaxer kan kanske vara bra, men de har misslyckats i de tester som jag har sett. Och i vilket fall är INTE Teflonet avgörande - det fäster inte vid dessa temperaturer. Du Pont som äger Teflon TM anser att det inte adderar något för bilvaxer. Rengöringsvax har jag aldrig hört talas om. Jag skulle rekommendera en genomläsning av Askens och Hassos tip shär och en stund framför: Länk innan du börjar polera. |
|
|
hej... Det flesta tillverkare inom bilpolish har ett antal olika avverkningsgrader tex... Gloss,polish,rubbing, etc... Om du väljer fel "grovlek" så spelar det ingen roll vilket märke du har, skadan kommer redan att vara skedd.(virvlar/rosor). Scotchbrite Heavy duty cleaner, Kommer att göra samma skada som Lahega eller Meguiars av samma typ. Dessa rosor/och virvlar framträder många ggr tydligare på en klarlacked bil "prisma effekt" än vad det gör på en bil med vanlig 1 komp lack....... Alltså, är du amatör, koncentrera dig på att för det första välja rätt "grovlek" på medlet, titta sedan sekundärt på märket. Ett bra och dyrt polermedel betyder inte automatiskt ett bra resultat ;) Mvh Skalman |
|
|
Rekomenderar fortfarande Meguiars som svar på tråden om bra vax! :) Mvh Skalman |
|
| Kör en Ditec och glöm vaxet...:) | |
|
Visst det hade nog varit bättre med Ditec men kostar nog en slant och sen är det är ju roligt att hålla på med bilen, göra den fin och så! PTR: Rengörningsvax heter det kanske inte men man tar bort smutsen från lacken som inte gick bort i tvätten! Hoppas du fattar vad jag menar! Lacken blir renare och finnarte! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det är otroligt viktigt att tvätten innan poleringen är riktigt grundlig. Kvarvarnade smuts ger dig repor under maskinpoleringen. Så avfetta och tvätta noga. Jag hade inte rekommenderat något starkare än cleaner/lackrengöring för en nybörjare vid polermaskinen. Och egentligen inte ens det - inte på sin egen bil i alla fall. Börja med äldre bilar i släkten och öva upp dig! Lär av kunniga vänner, lusläs tipsen här och på Stacken Länk. Det är inte roligt att lära av sina egna misstag... MVH/PTR Vad är det för maskin? Jag anser att skumgummirondeller krävs för ett bra resultat och dessutom en vettigt stark maskin. |
|
|
Turtle Wax Extreme (Den röda flaskan), tycker att den var väldigt lättjobbad. Lätt att få bort all wax utan att lämna nån hinna. |
|
Z-kungen |
Tycker helt klart att Autosmart vax ger lysande resuktat. Finns bara i 1 liters flaskor. Men deras sortiment är kanon. Finns även lackförsegling. |
|
Jag tycker Sonax Hårdvax är utmärkt:) Löjligt lättjobbat... Sedan är jag själv mkt nöjd med ett lackskydd ifrån Lahega... Lackskydd nr:36 heter det och finns på tex Autoexperten. Sonax har ju dessutom legat i topp i många år, så det är ju som sagt mkt bra! Däremot gillar jag inte Sonax Rubbing! Då menar jag inte proffs produkterna utan de man köper på OK... Det upplevde jag som väldigt svårt att få bort ordentligt, blev extremt flammigt. Detta var dock på en "röd" gammal saab som då blivit typ rosa:) Men med Lahegas blev det skitbra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.