|
|
|
|---|---|
| Såg på TV i går och där sa dom att analoga tv sändningarna skall släckas ner med start 2005 i norra Sveriga o Gotland.Min fråga är om det är någon som vet om det går koppla in någon form av digitalbox i bilen,annars så försvinner ju TV funktionen under nästa år för mig och 2008 i hela Sverige. | |
|
bm: Det är ett förslag frånTeracoms som måste godkännas av den kommission som kulturdepartementet ska tillsätta för att göra övergången till digital teknik smidig. De finns bra och dåliga boxar ute på marknaden vissa klarar även av att gå på 12v och har möjlighet att koppla på en inomhus antenn på. |
|
| Tack!! då behöver jag inte oroa mig på några år då.Blev så orolig så jag ringde till Teracom nyss och han så precis som du skrev att det är ett förslag,han sa även att det gick fint att montera in en "Robert" i bilen och sätta två hajfeneantenner på taket,det var bra bild upp till c:a 80/km vid 100 blev bilden för fladdrig för att se på.Nej jag ser inte på TV när jag kör men barnen gör det. | |
|
bm: Vem på Teracom så detta med att det funkar med hajfenor på taket? För några år sedan gjordes tester på tyska motorvägen i hastigheter över 200km/h och det funkade med den boxen. Om man rör sig inom samma sändar område kan det fungera men om du rör dig där man(teracom)sänder på en annan frekvens så måste du göra en ny kanal sökning vilket tar ca:1-5min. Jag vet att man även har testat att köra ute i Tyresö med en skryvmejsel som antenn och där har det funkat med gott resultat. |
|
|
Starre Jag ringde kundtjänst 020-910085 kommer inte i håg namnet på killen men han sa att hans pappa hade det på sin Alfa 147.Han sa även att det bara fungerade inom en 3mils radie från Nacka sändaren. |
|
|
By: Ok då var det samma sändare som vi syftade på :)) ps.du har mejl |
|
|
BMW säljer redan idag digitala TV mottagare i Tyskland som en option som kan eftermonteras! Dock så vet jag inte vem som är tillverkaren åt BMW. Samma sak med digital radio där man även i USA nu har detta på tillbehörs listorna. Starre, vet du vad som skiljer i den marksända digital TV standarden mellan Sverige och Tyskland? /RS2 |
|
|
starre ingen mail har kommit |
|
|
RS2: Det är samma standard=DVB men olika kryptering vi i Sverige har Viaccess och i Tyskland är det ingen krytering alls dvs fritt. MEN detta betyder inte att alla boxar som säljs i Sverige fungera i tyskland. Ps.nu fungerar den bättre:)) Bm: SKicka mig ett mejl så gör jag ett replay på ditt mejl ok? |
|
|
Hittade lite mer info om BMWs DVB-T mottagre. Den går att montera i allla nuvarande bil modeller inkl gamla E38 om man har en bordmonitor idag (man behöver alltså inte ha en analog TV modul idag men det är lite oklart med navigation) och kostar ca 7000 SEK komplett med monterings detaljer, kablage och en fjärrkontroll. Så då kanske det t o m fungerar på de fri kanalerna här hemma fast nu har ju Boxer tagit bort TV4 ifrån det fria utbudet så det är väl inte så intressant. Jag undrar om BMW i Sverige ligger på BMW i Tyskland om att det kommer att behövas en TV modul med kryptering i Sverige väldigt snart!?? Starre, vad bra då! :-) /RS2 |
|
|
RS2: Boxer har INTE tagit bort Tv4 från de fria kanlerna den kanalen sänder fritt. Tror inte att Bmw Sverige ligger på så mycket då fler och fler kanaler snart sänder fritt. se nedan för info om flera fria kanaler: Länk |
|
|
Starre, Har de ändrat sig igen då? TV4 skulle ju flyttas till Boxerpaketet nu i början av 2004. Se länken nedan. Länk /RS2 |
|
|
RS2: Tror(99%)att det är Boxer som inte har rätt kanaler på deras info sida eller.... Om man läse annonsen tusen gånger så står det trots allt : Svtes kanaler kan ses utan program kort och Tv4 är inte en svt kanal:)) Det ligger inte i helt i Boxers intresse att visa vilka kanaler som man kan se fritt dvs utan program kort från Boxer:)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.