AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.699

Ladda batterier! batteriladdare!

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena alla kunniga.

Jag undrar lite om batteriladdare, vad ska man köpa?
Jag har en avställd Z3 M coupe som tenderar att ladda ur batteriet där den står. Vad göra? kopplar man ur batteriet så fungerar ju inte larmet och är det kopplat så laddar batteriet ur.
Någon har sagt att man ska underhållsladda batteriet, men vilken typ av laddare ska man ha? Batteriet är ju ett lite finare då det är till en lite exklusivare bil, 70Ah, 530A, underhållsfritt osv. kNaman använda vilken billig skit laddare som helst, eller?

Ni med förslag på en bra laddare får gärna komma med förslag på inköpsställe och ca pris.

Jag hittade en laddare på Statoil i går för 369kr, 5A, 12V med en knapp för snabb och normal laddning, kan det vara något?

Tacksam för svar.

/Richard
Köp en laddare som har underhållningsfunktion oxå, den kan du koppla på batteriet på hösten och koppla ur på våren igen. Laddaren märker själv när det behövs laddas och motionerar även batteriet. Brukar kosta 5-600 kr. Jag köpte min hos den lokala MC handlaren, men de finns lite varstans.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Jag hade tidigare problem med att batteriet drogs ur när bilen stod vinterförvarad i garaget. Jag laddade därför c:a en gång i månaden med en enkel "vanlig" batteriladdare (6 A). Resultatet blev att batteriet gav upp helt och hållet.
Köpte därefter en elektronisk laddare som "pulsunderhåller" batteriet. Fabrikatet är CTEK och den inköptes på Meconomen för c:a 700:-. Numera finns den också hos Claes Olsson för 495:-.
Sedan jag började använda den är batteriproblemen helt botra.

ChristerG525
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu kanske denhär inte är prismässigt den bästa men funktionen är onekligen perfekt har inte hittat motsvarande hos BMW
Länk

Mvh
Asken
Länk

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Asken:

Passar den även andra tyska märken?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ctek ska väl väl vara bland det bättre säljs hos Clas Olsson, Saab, Scania och Mekomomen Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg ahr beställt en Ctek XS 7000 men skulle jag ställa av en bil över vintern vore nog Porsches laddare mitt alternativ. Man kan ha den i hela tiden utan att ha huven öppen och kabeln är tillräckligt tunn för att få plats mellan en sttängd dörrkarm och karossen.
Starre ja men risken finns att man bli porschesugen då man hämtar bilen efter vinteravställningen, se bara på firren:)
Asken
Asken:

moa du tycker att laddaren passar för mina behov?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag har en Ctek 7000, och den funkar utmärkt att ha ikopplad hela tiden. Smala sladdar där med, så huven kan vara stängd.

///Jesper

BMWCS #5494
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tack för alla svar.

Starre: kör inte du din bil året runt? eller har du bara fått porsche noja? kanske är du prylbög? :-)

/Richard
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Jag använder porschesladdaren. Funkar skitbra och den är smidig att använda.

/J
Z3mpower:

Nix bilen står i garaget och jag åker numera ett annat märke under vintern.

ps.mindre rolig....idag dog instrument belysningen på bil f-n

aalto:

Så du kan med andra ord rekomendera den??
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

starre: Jovisst, den är inte stark men perfekt för underhållsladdning

Men glöm den om du nån gång behöver ladda upp batteriet lite mer. Den bara knäpper och knastrar! livsfarlig. :-)
/J
OEM till Askens laddare finns här:
Länk
Dock inte nödvändigtvis just exakt samma modell på bilden.
Priset hos Porsche är kanske något saltat ifh till vad man får.
Ogillar lite att ladda genom cigguttaget dock.
Att tänka på för laddare som man ev. tänker använda i ouppvärmda utrymmen är risken för fukt och att lösa PVC-isolerade kablar inte får användas. Kräver laddare med rätt kapsling och t.ex gummi eller PUR-isolerade kablar.

FP
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Folke:
Det sista, betyder det att CTEK MULTI XS 3600 är eller är inte rekomenderad att använda i ett ouppvärmt garage?

Eller är det Porsche laddaren du syftar på?

Jag pratade för övrigt med BMW Solna verkstad angående detta i går och de sa att man kan använda vilken laddare som helst, spelar ingen roll hur många Amp laddaren är på eller om den har elektronisk ....blablabla vad det nu kan heta. Då frågade jag om ett batteri till min bil 70Ah underhpllsfritt blablabla.

/Richard
Kör sjäv Porschen på en Biltema underhållsladdare som jag inte vet vad den heter. Garaget är dock semiuppvärmt. Typ minst 8-9 grader varmt oberoende av väder.

Kablarna från laddaren till batteripolerna är dock ganska smala men den ger inte heller mer än 0.15-0.2A om man nu inte har ett totalt urdraget batteri då blir det väl 1A.

Funkar bra att ha i "bagaget" då det går bra att stänga luckan.

Håller med folke om cigg-uttag men du menar alltså att om det börjar kondensera så kan du få olämpliga effekter om PVC-isolerade kabler ligger mot plåtdetaljer, eller?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
z3mpower:
CTEK laddarna är helt vattentäta och kan användas i princip vart som helst.

///Jesper

BMWCS #5494
BMW är ute på väldigt hal is där. Eller så kanske de vill sälja mera batterier..
CTEK är helt riktigt bra kapslade, fukt inne i elapparater anslutna till 230V-nätet är som bekant inte bra.
Det som har betydelse ang. kablar är att PVC blir för styvt i kyla och spricker varvid oisolerade trådar kommer fram. Olyckor har hänt, både på nätsidan med strömförande bilar och på 12V-sidan där kablarna kan kortslutas och orsaka brand.
PVC är därför förbjudet enl. elsäkerhetsverket för utomhusbruk på flyttbara apparater som är nätanslutna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.