AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.354

Kladd på rutan när jag kör kupévärmare

Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Jag har problem med att samtliga rutor kladdar igen (kladdig imma) på insidan när jag kör kupévärmaren. Jag trodde först att det var fläkten som förde in fukt med glykol som förmodligen berodde på något läkage i värmepaktet men efter senaste rengörningen av rutorna slog jag av kupévärmaren och nu uppstår inget kladd. Vad kan detta bero på? Det är ett h-vete att få bort kladdet. Om det försvinner kylarvätska så är det i så små mängder att det knappt är märkbart. Någon som haft liknande problem? Tacksam för hjälp!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Kör du kupévärmaren på max effekt så kan div plaster "ånga av sig"+ om du behandlat inredningsplasten med något "olämpligt" medel kan liknande fenomen uppstå också...

Mvh Janne.

Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Tack för svaret!
Jag har inte behandlat inredningen med något medel men använt fönsterputs när jag rengjort rutorna. Detta har förmodligen även kommit på inredningsplasten men kan det verkligen vara det som är orsaken? Vad ska man putsa rutorna med i så fall? När det gäller effekten på kupé värmaren så har jag provat olika lägen men det gör ingen skillnad. Kan det vara så att det trots allt kommer in lite kylarvätska vid något litet läkage genom torpedväggen och att detta ligger under t.ex golvmattan och när man kör kupévärmaren så ångas detta upp mot rutorna? Jag blir så less på att inte kunna använda kupévärmaren då jag bor i det kalla norrland. Ska även tillägga att kladdet uppstår på samtliga rutor även bakrutan.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan vara värmepaketet som läcker och vätskan rinner ned i mattan som du också misstänker.

Avvakta en tid,men håll koll på nivån i exp. kärlat.Det är ju ingen höjdare att meka med bilen nu på vintern,men jag tycker du ska torka upp bilen invändigt rejält,sen börja undersöka läckage och var det i såna fall blir blött i mattan...

Fönsterputs är ett bra sätt att få rutor rena,även på en bil :)
Jag har då inte haft problem med det.

Mvh Janne.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla så att mattor mm inte har en massa fukt i/ på sig. Att slå av skorna rena från snö missar jag själv ibland. Jag gissar att fukten sitter i mattorna. Prova att köra på den lägre effekten på kupevärmaren då kanske det blir mindre imma?
Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Asken <Jag förstår vad du menar, ska erkänna att jag slarvar lite med att slå av skorna innan jag kliver in :) Frågan är om vanlig fukt skulle göra rutorna kladdiga!? Denna kladdiga imma är inte att likna vid vanlig imma som går bort när man slår på fläkten utan den måste tas bort med rengörningsmedel, trasa och en massa tålamod.
Bj
143
Bjarne
525i -91
Det låter som glykolkladd på rutorna. Det brukar kännas på lukten om det är glykol som läcker.
Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Jag håller med, det borde vara glykolkladd. Vad som gör mig tveksam är att det inte luktar glykol, inte vad jag kan känna och jag har även frågat passagerare om det luktar men ingen känner något. Jag får väl börja med att riva ut mattorna för att se om det finns fukt.
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Hej!

Instämmer i Janne T:s förklaring, det är plasten i bilen som bildar kladd "kladd" på rutorna. Jag vet eftersom jag kör kupevärmaren halva året här uppe i Luleå! Med andra ord normalt.

Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Tjena, har samma bekymmer. Tror det är gummit i mattorna som
bildar nån j-vla ånga när de blir varma. Värmaren står ju på en matta. Tröttnade på detta så jag skippar värmaren.
Inget kul o behöva putsa rutor varje dag. Har haft samma bil i 10
år, så något glykol läckage är uteslutet.
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Glömde en sak. Har faktiskt märkt att det luktar fränt av gummi
när jag använt värmaren, därav tron att det kan vara gummi
mattorna som är boven.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.