|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu kollat lite till och det visar sig att CD-enheten till navigatorn blinkar på "On" med jämna intervaller, då jag matar in navigator CD'n så försöker den läsa indikatorn CDIn lyser, men sedan blinkar indikatorlampan "CDIn" till och den börjar om igen. Den matar inte ut skivan eller något sådant, bara blinkar och arbetar. den fungerade bra för bara ett par dagar sedan. Navigatorn visas ej heller på min skärm i bilen, den var skuggad för en tid sedan och sedan dess har den varit "borta". Är själva CD-enheten trasig, vad kan man göra åt det? Det gäller en E39 -96 /Hammar | |
|
kan det vara så att programvaran i bilen är för gammal? vad har du för version på skivan? jag vet att när jag köpte min bil, samma årsmodell som din så var programvaran för gammal för de nya skivorna. Tror det kostade 400:- på bmw att uppdatera... kolla uppe i skärmens vänstra hörn när du har färddatorn igång...för i en MK1 nav så ska det vara SW1/1-72 har jag för mig........om du inte har det så åk till bmw...... V8 rockar fett! |
|
| Har du testat med en annan skiva? Hade själv något skumt i somras då plötsligt valet i menyn var svart men efter att ha stängt tändningen, matat ut skivan och satt in en ny CD så fungerade det. | |
|
Stout: Tack, det har jag inte tänkt på, ska pröva med en ny CD. TripleA: Programvaran ska vara bra, eftersom CD'n har fungerat i över ett år nu, men mycket riktigt, som du skriver, så var jag tvungen att uppdatera programvaran innan den fungerade. /Hammar |
|
|
Nja, oavsett CD skiva i eller inte så ska valet "Navigation" ändå finnas på skärmen. Kan kanske hjälpa genom en omstart av något slag. Någon annan som har mer erfarenhet hur man gör detta bäst på denna bilen? På min E46 så är det två säkringar totalt, en för bordmonitorn och stereon samt en för navigatorn och CD-växlarn. Jag har sett några andra här med liknande problem tidigare som jag tror berott på CD-läsaren. Använd inte någon rengörnings skiva bara då dessa oftast gör mer skada än nytta. /RS2 |
|
|
Jag har inte prövat med en annan CD än, men jag har låtit bilen vara utan ström i över 12 timmar utan resultat. Så jag vet inte vad problemet kan vara, jag har även sökt i forumet men har bara hittat folk som har haft problem med att deras mjukvara har varit fel etc. Om du, eller någon annan, hittar en tråd så posta den gärna här, Tack. /Hammar |
|
|
ok....men har du testat att "reseta" bilen helt? kanske det kan hjälpa...alltså som bmw gör plocka av + och - o slå dom ihopa? V8 rockar fett! |
|
|
Nej, det har jag inte testat, låter lite otäckt att göra. Får väl pröva, om det är så att man ska göra så för att nollställa helt. Vad händer då, är det någon skillnad mot att bara plocka av minus-polen av batteriet? /Hammar |
|
|
Har nu prövat med en CD som jag hade som original från -96, som vad med bilen, det fungerade inte. Prövade även en bränd säkerhetskopia av -00, inte heller den fungerar. Är det säkert att man kan plocka av + / - och slå dom ihop utan att det blir fel i elektroniken? (Kortsluter man inte en massa saker då?) Några fler förslag på vad man kan göra? /Hammar |
|
|
Skulle vilja påstå att det antingen är fel på kablage/kontakt till CD-enheten eller också är det själva läsaren som har gett upp. Att den först skuggar valet och sedan plockar bort valet från menyn är "standard" då bilen får felindikation på en enhet som visas i menyn. |
|
Gubbracer |
Hammar Hade samma problem på min förra bil. Läsarenheten var tvungen att bytas ut! Har för mej att det kostar runt 15'... //JEsper |
|
Ok, då verkar det som det inte finns någon snabb/billig lösning på problemet. Då får jag plocka ut den och kolla lite om man ändå är tvungen att skaffa en ny. Tack för svaren, återkommer om jag lyckas lösa problemet. /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.