AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
26.692

Dåligt bemötande Carlsson bil

Sida 5 av 6
Till Bilia Segeltorps försvar ska jag inflika med att det finns ett par säljare som agerar väldigt serviceminded där. Som med alla andra handlare så går det inte att generalisera när det gäller säljares beteende. Men visst, det är ingen bra reklam för den bilaffären i denna diskussionstråden...
Jirar
wabbe80

Du har inte den blekaste aning om på vilket sätt jag jobbar,samt vilken inställning jag har.
Visst låter det illa när jag skriver att man inte alltid hinner med alla kunder i hallen,eller som vissa då tycker att dom helt enkelt blivit totalt nonchalerade, jäkligt tråkigt.
Jag vet att det finns dåliga säljare också, jag är inte helt borta.
Men som sagt det går inte alltid att tillfredställa alla.
Och som jag skrev tidigare, så missar man tyvärr en och annan kund.
Inte kul självklart men så är det.

Med 250 bilar sålda förra året så är min chef jäkligt nöjd med mig, om du undrade wabbe80.
>Jirar
Visst är 250 bilar en väldigt bra försäljningssiffra, men hur många fler hade du sålt om man inte hade missat en och annan kund "shit happens"
wa
10
wabbe80
320i 93coupe
Nej jag skulle inte klaga.

Men de är hans attiyd dvs "shit happens" gör att man blir svårt irriterad. Nästa gång är jag kunden han skiter i för han "har lärt sig" hur man beter sig om man ska köpa eller bara kika....Jag kommer inte gå in där ngn mer och knappast minna polare heller som är BMW älskare!

wa
10
wabbe80
320i 93coupe
och det handlar inte om att han missar mig precis efter att jag kommit in...De handlar om att jag kanske spenderar 1 timme där medans de dricker kaffe för de har juh lärt sig hur mitt beteende är när jag ska handla......
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tråden handlade inte om att en säljare ska släppa den kunden han håller på med för att hjälpa den som kommer in genom dörren. Diskussionen rörde detta påstående:
"Man lär sig ganska snabbt vilka det är som är där för att köpa bil, samt vilka som är där bara för att dom inte har nåt bättre för sig. Tyvärr så missar man kanske en och annan kund då och då,
shit happens
/ Säljare på Bilia"

wa
10
wabbe80
320i 93coupe
Ännu ett bra svar från Anders som själv är säljare...Synd att inte alla har samma inställning som du!
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Jag tror att det hela är ett missförstånd, för att klargöra så tror jag nog att ni håller med om följande saker:

En säljare kan missa en kund då och då. Man är inte mer än människa och är man flera säljare kan det lätt slinka in en kund utan att man märker det.

Man bör alltid möta en kund och fråga om han vill titta eller om han vill ha hjälp oavsett ålder och klädsel.

En säljare går absolut inte ifrån en kund som man börjat med bara för att det kommer in ytterligare en kund i hallen. Det är väldigt otrevligt sätt och lär inte uppskattas av kunden.

Det finns naturligtvis även dåliga säljare, men även en bilförsäljare kan ha en dålig dag, de är ju inga undantag. Att tro att man ska bli behandlad som en kung bara för att man spenderar en timma i deras bilhall är nog inte nåt som är vanligt idag. Vet heller inte om jag tycker detta är önskvärt då man i så fall skulle bli lite misstänksam om produkten ifråga. Kan säljaren lägga ett par timmar på en kund som är fullständigt ointresserad så har nog han för hög lön och detta innebär för höga priser på bilarna.

Det jag förväntar mig av en säljare är ett vänligt bemötande och att han är påläst om sin produkt. Har du däremot varit där ett antal gånger och frågat på i stort sett alla bilar som finns i hallen samt avverkat några provkörningar så svalnar nog intresset från säljaren.

Personligen så tycker jag absolut sämst om säljare som pratar oavbrutet samt stressar en att ta beslut. Med denna taktik kanske man får många affärer men man lämnar även många missnöjda kunder efter sig.

Jag kan mycket väl tänka mig att ni som är upprörda och har blivit dåligt behandlade verkligen har råkat ut för några av branschens rötägg, men att dra alla över en kant och påstå att man önskar att alla bilförsäljare skulle försvinna för att sedan beställa sin bil över nätet tycker jag är ett ogenomtänkt uttalande.

Det finns inte många säljare som struntar medvetet i en kund eller behandlar honom illa. Kunderna är deras levebröd och utan dom ingen lön, detta märks ju väl på denna tråden. Säljarna ifråga som betett sig illa tappar kunder. Har man kommit till den gräns att man hellre sitter och fikar än att gå ut och ta en kund så har man antingen en väldigt dålig dag eller så har man tappat viljan att sälja oc bör då byta yrke.

wa
10
wabbe80
320i 93coupe
Visst kan jag hålla med dig och du har delvis rätt. Jag har gått in på ställen som 18 åring utan körkort och fått hjälp...Dvs inte underskattade blickar.. Dessa går jag tillbaks till nu när jag är 23 och har körkort...Diskussionen har lett till bilhalen i Solna. Just specifict den. Många här på forumet har haft dåliga ehrfahrenheter därifrån..Men visst finns de toppen bra bilförsäljare!!Stor eloge till dessa.. Men jirars inställning tycker jag inte om..Däremot Anders har vetig syn på saker och ting...!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Maila dem en länk till denna tråden så kanske de inser sitt misstag....

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Jirar
Tråkigt om man har rört upp en massa känslor.
Tyvärr så överenstämmer inte alltid vissa påhopp från folk här på AP verkligheten.
Skälet till att jag vart irriterad var att BMW528M ansåg att varenda säljare på Bilia Haga N och Segeltorp var dom värsta han nånsin stött på.
Självklart tar man åt sig av sån kritik,kanske har han blivit dåligt bemött där nån gång, men att säga att alla som jobbar där är skit är felaktigt.
Skälet till att jag skriver att man då och då missar en kund beror på att kunder faktiskt har ett visst beteende mönster när dom är ute och handlar bil.
Det är inte så att man står och sållar bort vissa kunder i entren.
Hoppas att även du wabbe 80 förstår vad jag menar.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
ppeellee.
Jag skrev att bilförsäljarna kanske tjänar för bra för att hjälpa alla kunder i butiken. Med det menade jag inte att man ska sänka lönerna för dem! Men tänke efter, en säljare kanske redan sålt en bil för dagen, ser att en "ungdom" kommer in och tänker; Ohnej, inte en spoling som inte ska ha något igen, och skiter blankt i honom. Ungdomen konstaterar att här får han ingen hjälp, kommer han då att köpa bil på detta ställe om fyra år när han ekonomi, nä knappast! Undrar hur många säljare som tänker så här långt framåt?

Ett exempel: Var på SaabOpel i Växjö och tänkte ta och prova nya Saab 9-3 Sport-sedan, och som det står på TV-reklamen, välkommen in för en provtur. Snackade med en säljare om detta, han bad mig vänta ett ögonblick, försvann ut, satte sig i en bil och körde iväg!!! Kommer jag att köpa bil här någon gång? Knappast...
Hade denna säljare inte "tjänat för bra" hade jag förmodligen fått ett trevligare bemötande.
Grejen är att jag knappast är tjugo heller längre.

Det finns trevliga säljare också, jag har t.ex. köpt min nuvarande 525i av en av de trevliga typerna.

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Jag vill strosa runt själv därför att oftast så är jag inte ute efter en ny bil utan bara kollar om det finns nåt intressant, se till och var där regelbundet då garanterar jag att dom inte ignorerar er.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag vill inte behöva besöka en handlare 3 gånger för att få uppmärksamhet. Vill jag ha hjälp så vill jag bli erbjuden hjälp, inte leta efter någon.
Det räcker som sagt med att någon frågar om man vill ha hjälp, vill jag bara titta så kan säljaren gärna få gå och fika igen för min del...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det som upprör mig allra mest är okunnigheten hos säljare av bilar. De är oftast ej kunniga om varken sin produkt eller i konsten i att sälja.

Hur många affärer var jag inte inne i och ställde lite vanliga tekniska frågor men med "fågelholks look" tillbaka.
Jag gillar inte att generalisera så mitt påstående att 99% av alla bilsäljare är hästhandlare så är jag ej fel ute.
Vissa skryter med att de sålde si och så många bilar förra året eller året innan. Vad säger det? Lyckas man knipa åt att vara Phizers 1:a handsval vid tjänstebilsupphandling så behöver man inte vara hjärnkirurg för att räkna ut hur statistiken blir för den säljaren. Shiit! T.o.m en död fisk hade lyckats lika bra med det i det avseendet.
Misstolka mig gärna fel men jag har två polare som jobbar som hästhandlare så tillsammans med deras "historier" och egna erfarenheter så kvarstår det faktum att oavsett så är och förblir bilförsäljare fortfarande gårdfarihandlande hästhandlare.

Nä! USA modell tack. Fler säljare och lite hårdare arbetsvilkor så kanske vi kunder som kommer in hos vissa biliahandlare lyckas att slita kaffemuggen med tillhörande bulle ur handen på den "torgsamling" av säljare som finns samlade i ett av "säljar" båsen.

Nu är iofs inte bilbranchen ett unikum men de ligger långt fram i sin position.

:)

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))
Kävlingepågen
Sluta mobba oss gårdfarihandlare:):)vi är ett utdöende släkte.
Nä jag säljer inte bilar.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Bara för förtydling. Dåligt bemötande/service må vara en sak men när säljaren inte klarar av att svara på vanliga frågor om produkten utan att slå i en produktkatalog eller ringa huvudkontoret är skandal. Det är som om en fiskhandlare skulle kolla på en fiskplanch när jag vill ha en bäckforell eller att bagaren ringer sin fru och undar om det är skall vara ngt mjöl i vetebullarna.

Nä! Upp till kamp. Jag skulle gärna köpa bil av en handlare men av principskäl lär det väl det väl dröjja tills "helle freezes over" så jag fortsätter att köpa prisvärda privatsålda bilar.

;)

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Kävlingepågen
Att du inte blir säljare...
Visste inte att Bilia var så illa, när jag köpte min Volvo för några år sedan var det inga problem, säljaren var både jättetrevlig och gjorde rätt stora prisavslag. Kan iofs ha något att göra med att farsan jobbat som mek där tidigare men men... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.