|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| Soki. Det tror jagf inte han skulle göra. Trodde bara att det kanske skulle komma en replik. | |
|
>Jirar Är inte ute efter att säljarna ska slicka ens röv, men varje gång jag varit inne antingen på Bilia Haga Norra eller Segeltorp när jag är i bilbytartankar så är inte säljarna bara otrevliga, de tittar verkligen ner på en när man kommer in. Jag bryr mig inte om att det är 55 säljare där, de är lika snofsiga och nonchalanta varje gång jag är där. Då är jag ändå välklädd och där med min flickvän. Det är just deras kaxiga blick när man kommer in. |
|
|
Kalle Hansen: Håller med dig. Därför köptes Minin från Förenade Bil i Fosie. Kan ju iofs ha nåt att göra med att en kompis till mig är försäljningschef där :) Annars är jag kluven vad gäller bemötande hos bilaffärer. Tycker att de ska fråga om man vill ha hjälp men inte hänga efter en om man tackar nej. Man vill ju helst se sig om efter lämpligt objekt. Hittar jag då nåt så är det klart att jag går till den säljaren som visat intresse. Men jag har också tyvärr varit med på för många ställen där ingen ens frågat mig om jag vill ha hjälp. Och absolut sämst i mina ögon är BMW Group i Gbg! Där har ALDRIG nån frågat mig om jag vill ha hjälp. Inte ens då jag och farsan varit där. Där skulle jag aldrig köpa en bil! /Johan |
|
|
Jirar, Du är helt fel ute! "Man lär sig ganska snabbt vilka det är som är där för att köpa bil, samt vilka som är där bara för att dom inte har nåt bättre för sig. Tyvärr så missar man kanske en och annan kund då och då, shit happens." Resonerar man inte tvärt om? "Man kanske lägger ut lite mycket tid på folk som inte tänkt köpa nån bil, men shit happens. Dom kanske kommer tillbaka efter det bemötandet dom fick?" Jag antar att du inte är bilförsäljare själv eller? |
|
|
Anders S: Det värsta är att han är det... /Johan |
|
|
Är det inte så att bilförsäljare är just FÖRSÄLARE dvs de skall sälja en vara i det här fallet en bil. För att sälja måste man väl anstränga sig lite. Jag har full förståelse för de bilsäljare som har mycket att göra och är upptagna med andra kunder inte har tid att hjälpa de kunder som går runt i hallen, men jag förstår mig inte på de bilförsäljare som sitter inne i ett bås och snackar med varandra med en kaffemugg i handen. Även om kunden i hallen inte just nu har för avsikt att köpa en bil så ökar knappast oddsen att kunden kommer tillbaka när det väl blir dags om man fullständigt ignorerar den ev. blivande kunden. Sen finns det säkert kunder som kan vara hur otrevliga och jobbiga som helst men de har nog inte för avsikt att köpa någon bil iallafall. /Rickard |
|
NOLL7NOLL |
Säljskola: Alla besökare är potentiella kunder. Skapa bara rätt behov. :) Anders S: huvet på spik.. |
|
k1mzo: Jo det kanske är sant men det finns ju många exempel på att folk inte får nån hjälp även när det är folktomt i hallen... /Johan |
|
|
Man skall bemöta alla kunder lika oavsett ålder/utseende.Som försäljare har man absolut inget för att vara högfärdig och tro att man är märvärdig bara för en titel,vi är alla människor,och man vet aldrig när man behöver hjälp tillbaka här i livet. Länk |
|
| bayern munchen: för en gångs skull verkar vi vara inne på samma spår, en nasare är bara en nasare oavsett om han kränger dammsugare eller bilar! | |
| Man köper ju allt annat direkt av butikerna över internet nuförtiden, förhoppningsvis bara en tidsfråga före säljarna försvinner. | |
|
Intressant diskussion att följa. Personligen föredrar jag att säljaren _inte_ kommer fram direkt man sätter fötterna i lokalen. Går gärna runt och tittar lite i fred. Svårförståeligt att vissa måste få känna sig som kung bara för att de ska köpa ( = betala säljarens lön). Samma otrevliga o överlägsna attityd som många har mot servicepersonal inom restaurang eller elektornikhandel. /N |
|
| japsåkare: otrevliga mot säljare? Har du varit på OnOff så kanske du förstår varför... | |
|
-> BoogieElvis Undviker helst de stora kedjorna öht. Eller letar upp någon gammal räv som faktiskt vet vad han säljer. Generaliserade jag nu? Ok, alla är givetvis inte okunniga men tyvärr förvånansvärt många. Så blir det lätt på genomgångsyrken. /N |
|
Jirar |
Det finns tyvärr inga vinnare i den här diskussionen, missnöjda och ignorerade kunder kommer det alltid att finnas. Oavsett om man går runt och hälsar på varenda kund i en hall som finns och mot all förmodan skulle missa en kund så skulle den kunden mycket väl kunna vara nån som sitter här då och skriver att säljarna på det stället bara är skit, dom ignorerade mig. Det går tyvärr inte att tillfredställa kunder. Som sagt shit happens. |
Jirar |
Det går tyvärr inte att tillfredställa alla kunder. Så skulle det stå. |
|
Du har helt rätt Jirar, det finns både bra och dåliga säljare och även kunder. Man ska inte dra alla över en kant det syns även i denna tråden. En del vill ha en säåljare som passar upp dem hela tiden och en del vill gå själva och kolla för att sedan be om hjälp. Som sagt det finns både bra och dåliga säljare och det är ju helt ok att dela sina erfarenheter här på Forumet. Men att säga att en bilhandlare med över 50 säljare inte har en enda bra säljare tycker jag är att ta i. Att även säga att alla bilförsäljare ska bort och att det är enklare att köpa bil över nätet är ju också att ta i, men det är nog helt möjligt att genomföra om nu nån skulle våga att göra detta. Jag för min del föredrar nog att prata med en dryg och överlägsen säljare framför att beställa bilen via ett formulär på nätet. :) Mvh Per Edvinsson Euro Car Parts Länk |
|
|
En del vill ha säljare som passar upp på dom och en del vill gå själva. Ja självklart är alla kunder olika, men har man inte den känslan för vilka människor man får in i hallen så tycker jag att man bör lägga ner sin säljkarriär. "Hej, vill du ha hjälp med något?" "- Nej tack, jag tänkte kolla runt lite" "Okej, skrik till om du undrar över nåt." Är det svårt !? Byt jobb... Länk Länk |
|
|
Anders S. Klockrent!!! Länk |
|
|
Bra Anders...Enkelt föklarat.... Jirar>> Du har just gjort dålig reklam för de företaget du jobbar för...Jag kommer inte gå in där...Men den inställningen du har...Hoppas dina chefer är nöjda me dig... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.