|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Lustigt hur olika det kan vara, senast jag var i ett ärende i Örebro så pep jag förbi Carlssons bil och stod och pratade med en äldre herre som kom med en X3 (det var han som började prata med mig). Han var hur trevlig som helst, kanske berodde på min jobb mundering som består av kostym, slips och rock! /s-w |
|
|
Bara jag som hellre pratar med äldre personer? Mycket bättre med en person som minns hur det var att vara ung än en i min ålder (22) som bara ska vara dryg! Det enda jag fått ut av en yngre försäljare var en lårmassage av hans provisions-erektion! Mindre trevligt... |
|
|
>Jirar Bilia har de absolute otrevligaste säljarna jag någonsin stött på i hela mitt liv, både segeltorp och den i Solna Man ska inte behöva springa efter en säljare för att få hjälp. De ska komma fram själv om de vill sälja. Bästa bemötandet jag fått är faktiskt en Peugeot handlare (Autopunkten Enskede) det blev också 3 bilar där. |
|
|
Jag kör bara Skoda för där är säljarna trevligast! (Skämt) Snälla ni, Om man vill köpa en bil så är det väl inte så svårt att be en säljare om hjälp? Är själv bilförsäljare och jag brukar i regel fråga kunder om de vill ha hjälp men det är inte alltid man ser kunder eller när man är två eller fler säljare så är det lätt att missa en ny kund. Det är ju väldigt enkelt att bara gå fram och säja; Jag skulle vilja titta närmre på den bilen. Om det sen är en som är i 18-20 års åldern och börjar med att fråga, "Kan jag få provköra?" så är det ju inte så konstigt att man kan dra till med en liten nödlögn. Efter en provkörning så ska bilen tvättas och rekondas innan den kommer in i hallen igen samt att det kan ta 10 minuter att få ut bilen ur hallen. Många säljare jobbar på provision och för att få ihop sin lön så får de satsa på de kunder som de uppfattar som mest seriösa. Det kan naturligtvis bli fel iblánd men om man är riktigt intresserad så går det ju att komma tillbaks. Jag för min del brukar föredra att gå runt själv och kolla på bilarna tills det blir riktigt skarpt, tycker inte att det är roligt att ha en försäljare med mundiarre springande efter sig. Säljare som ligger på för hårt och tjatar oavbrutet uppfattar jag som jobbiga och oseriösa. Mvh Per Edvinsson Euro Car Parts Länk |
|
|
Att det finns bilförsäljare som kan ignorera besökare är bara ett bevis på att de tjänar för mycket! ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
Det var ju en väldigt bra förklaring på problemet, sänk lönerna för bilförsäljarna så blir det bättre service? Jag vet inte hur mycket dötid du har på ditt jobb men jag tror inte att det skulle hjälpa i detta fallet. Jag tror inte du förstod min förklaring riktigt, men det finns ju andra sätt att göra på om man ska vara drastisk. Ett sätt är att anställa mer säljare och för att bekosta detta så höjer man priset på bilarna. Du som kund får en personlig betjänt under hela din vistelse hos handlaren men det tas ur din plånbok vid köpet. Det absolut enklaste sättet att få 100% uppmärksamhet samt en bra service är att ringa före ev besök och boka tid. Jag tror inte så många impulsköper en bil utan för det mesta så är det planerat i förväg så att ringa före borde inte vara nåt större problem. Mvh Per Edvinsson Euro Car Parts Länk |
|
|
Man ska väl inte som kund behöva anstränga sig för att kunna få uppmärksamhet, måste man ringa och boka tid för att kunna få bra service ?? Ibland så är man osäker på vilken bil man ska ha , man kanske har 2 - 3 modeller man är sugen på och så åker man runt och kollar in 10 olika av de modellerna. Ska man behöva bok tid på varje då ? Det är inte alltid man vill provköra bilen när man kontaktar säljaren, inte på en gång i allafall. Jag brukar vilja provköra bilen när jag har gått igenom bilen och dokumentation ordentligt. |
|
D-diddy |
jag håller med dig BMW 528M, det är kundens marknad, man ska inte behöva ringa och beställa tid för att kolla på bilar. PPEELLEE: Om man tycker att det är så jobbigt att tvätta eller köra ut en bil ur hallen (när man faktiskt aldrig eller sällan köper något utan att prova produkten först), så tycker jag att man ska syssla med något annat än att vara bilförsäljare. Grundregel i alla försäljningsskolor är ju långsiktiga kundrellationer, alla ungdomar idag är inte fattiglappar, en del tjänar riktigt bra men klär sig ändå som sina kompisar som käkar nudlar och blir fulla från en dunk. Problemet är dock att dom nudelätande killarna och tjejerna ofta tituleras som studenter och dom kommer att inom ganska kort framtid tjäna fina pengar. Men efter att ha varit hos en bilhandlare som behandlar dom som skit så väljer man givetvis en annan handlare. Detta är anledningen till att jag kommer att handla nybil hos BMW i Östersund och inte i Örebro. där insåg handlaren att studenter är framtidens kunder och behandlade mig som vilken kund som helst. Man ska inte dömma en fisk efter hur han låter i telefon, tänk på det. David |
chrille70 |
Jag tycker det är bedrövligt då man ska behöva ursäkta sig för att man stör och undra om man kan få hjälp när man tittar på bilar! En säljare ska alltid vara alert, service-minded och visa framfötterna. För vem är det som har mest nytta av att göra en affär? Inte är det då kunden... Det kostar inte säljaren ett öre att vara lite trevlig! Men att bete sig snobbigt och nonschalant kan kosta många kunder. MVH |
|
Blir rätt bra bemött trots låg ålder. Bmw i solna (beg) ger alltid bra service. Frågar om man behöver hjälp och brukar öppna bilen om man står och tittar på någon extra mycket... MB i Akalla likaså... "Ta mitt nummer så bokar vi en provkörning av en S500L" tackar säger jag bara .=D Audi vid Järva krog är också trevliga... Måste säga att "småhandlarna i stan" är värst. Riktigt otrevliga och misstänksamma, namn behövs inte. Det enda stora Aukt. stället som jag blir otrevligt bemött på är MB i västberga. När handlaren suckar då man börjar fråga om en viss modell känns inte helt okej. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
Problemet med bilförsäljarna är att de säljer bilar. Det gick bra så länge efterfrågan på bilar var större än utbudet och familjen klädde upp sig på lördagen för att åka och titta på den nya modellen, äta korv och få en ballong till barnen. Men den tiden är förbi vilket bilhandeln (med få undantag) vägrar inse. Bilhandlarna har inte för bra betalt, men enligt min mening har de betalt för fel saker. Det handlar om snabba volymer, och därför får man ofta kämpa för uppmärksamheten ända tills man sitter i säljarens bås med ett kontrakt framför sig och pennan i hand. Då ska det gå fort. Sedan är man en icke-person tills det är dags att skriva på nästa gång. Det lönar sig sällan för handlaren att lägga på ett kol för att skapa och vårda relationen med kunden, allt från att vara uppmärksam när det kommer in folk i butiken tills att man kommer tillbaka ett par år senare och är intresserad igen. Visst är det jobbigt med säljare som är alltför påflugna och angelägna om att sälja. Jag har aldrig stött på någon sådan i bilbranschen. Däremot alltför många som tittar på mig som om jag inte hade i deras hall att göra. Jag vill inte skylla på den enskilde säljaren. Problemet är att hela branschen lider av samma fenomen. Det är ett mysterium, eftersom man i USA ända sedan femtiotalet vetat att i personlig försäljning betyder säljarens bemötande ungefär 80% för om det ska bli affär eller inte. Varans kvalitet 20%. Själv har jag träffat på några bra undantag från regeln, Det är dem jag vänder mig till nästa gång det är dags att handla. My Bimmer is my mistress |
|
| Tror Soki snart får svar. | |
|
Vad menar du player? Ny bild 18 Jan- Länk |
|
| Jag har alltid blivit bra bemött när det gäller service och reservdelar hos Carlsson Bil. Att man sen får gå "ostörd" i bilhallen kan jag leva med... | |
|
Nån fördel ska man väl ha för att man blir gammal ;-) My Bimmer is my mistress |
|
|
Soki. Det finns en kille på forumet som jobbar som säljare på MB i Västberga. |
|
|
Soki. Det finns en kille på forumet som jobbar som säljare på MB i Västberga. |
|
Jirar |
Måste bara säga att man blir riktigt jäkla trött på allt skitsnack som skrivs om bilförsäljare. Är det nån som känner till hur mycket kunder som är otrevliga och inte vill ha nån hjälp när man erbjuder det i en bilhall. Det går runt en jäkla massa folk i bilhallarna som man inte alltid får grepp på direkt, det innebär inte automatiskt att man är otrevlig och nonchalant som vissa här vill få det till. BMW528M: Du skriver att Bilia Segeltorp och Haga Norra har dom otrevligaste säljarna du nånsin stött på, det jobbar sammanlagt 55 st säljare på dom två anläggningarna totalt. Har jäkligt svårt att tro att du ens har varit i kontakt med en tiondel av dom "otrevliga säljarna". Många verkar tycka att bilförsäljare skall slicka röven på varenda kund som kommer in i hallen, aldrig. Man lär sig ganska snabbt vilka det är som är där för att köpa bil, samt vilka som är där bara för att dom inte har nåt bättre för sig. Tyvärr så missar man kanske en och annan kund då och då, shit happens. |
|
Jag brukar bli väl bemött på de flesta ställen. Förenade Bil i fosie har enligt mig kanonsäljare som är både trevliga och kunniga (gäller ej en viss reservdelsman...). Förenade Bil i centrums säljare har jag inte så stor erfarenhet av men han jag talat med var i alla fall hur trevlig som helst. Din Bil Audi i Malmö är helt kanon! TRE olika säljare erbjöd sin hjälp under de tjugo minuter jag och min kompis (båda 20 år och jeans) gick runt i hallen och provsatt bilar. Din Bil VW bjöd på helt OK service. Lexus var trevliga men säljaren verkade lite disträ och inte så övertygad om sin produkts överlägsenhet :) Hos Toyota, Volvo och SAAB i Malmö blir man inte bemött alls, utan enbart ignorerad. Helt otroligt! Hos 3xlarssons (där de hade kia) blev vi utskällda för att vi öppnade en begagnad porsche 911 vars larm började tjuta. Säljaren verkade tro att den risiga bilen vars värde max kan ha varit 20 000:- var någon slags klenod... Om man som säljare inte avser att behandla alla kunder på samma (förhoppnings vis goda och trevliga) sätt undrar jag om man verkligen valt rätt yrke...Personligen hade jag tyckt det vore skitkul att arbeta som bilförsäljare! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Player: Han behöver ju inte ta illa upp ifall han inte är en av d som bemött mig illa. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.