AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
26.695

Dåligt bemötande Carlsson bil

Sida 2 av 6
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Åk till mercedes i akalla så ska ni nog få en tankeställare. Där ignoreras alla per automatik. Spelar ingen roll om du har zegnakostym, brioniskjorta church på fötternaa och en daytona på armleden. Du ignoreras i alla fall.
Player -- I Akalla fick jag testa en E-klass efter att ha gått runt där i tio minuter (iklädd blåjeans och vit t-shirt).

Olika erfarenheter uppenbarligen =)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Bilförsäljarna är ett mysterium. "Min" handlare, Kneippbadens i Norrköping sköter sig exemplariskt, men exemplen på motsatsen är många.

På Bilcentralen i Stockholm (innan de flyttade in i nya huset) begärde jag för tre år sedan offert på en sproilans ny 330 Ci. Försäljaren lovade höra av sig efter två dagar men har fortfarande inte ringt. Visst, man kan tycka att man som kund kan jaga säljaren, men det är jag som ska ge dem ett antal hundra tusen och inte tvärtom.

På MB i Akalla (när jag under en förvirrad period trodde jag ville ha en MB C320) måste det finnas en anordning som gör mig osynlig. Likadant var det på Jaguar i Danderyd där jag var strax efter nyår. Jag är medelålders och lagom tjock och hade vid tillfället arbetskläder (mörk kostym och blå ulster) så jag kan inte skylla på att de inte vill prata med pojkspolingar, men jag kunde gå omkring där i en halvtimme utan att någon ens noterade mig. Personalen satt i ett hörn och pratade med varandra så man ville ju inte störa...

Funderar på att behandla kunderna likadant i mitt nystartade konsultföretag. Jag lär inte bli gammal i marknaden...

Den totala motsatsen upplevde jag i höstas på Jaguar i Nacka. Gjorde ett litet spontanbesök och sa uttryckligen till säljaren att jag inte kommer att köpa någon bil det närmsta året. Men han var smart och ville skapa en kundrelation. Vi småpratade om bilar en stund ("Jaha, du kör en BMW 330, väldigt fin bil") och sedan kunde jag inte säga nej när han erbjöd en provtur i en XJ8 som stod på gården. Han lovade återkomma om de får in något i min smak. Kundservice!

My Bimmer is my mistress
bmw320i: Vi på beg-avdelningen i Solna får då och då beröm för att vi är såpass hjälpsamma och alltid behandlar kunderna på ett trevligt sätt. Jag behandlar alla kunder likadant, går fram och frågar om de behöver hjälp osv. Även om det bara är några pojkspolingar i 18-årsåldern som garanterat inte är där för att köpa bil så pratar jag iaf med dem.

Jag och en kollega åkte till Bilia vid Haga Norra efter jobbet en lördagseftermiddag i våras för att kolla på XC90. Vi hade vår jobbklädsel (skjorta, svarta byxor, slips och svarta skor) men inte en enda säljare frågade om vi ville ha hjälp. Å andra sidan kanske Volvo-säljarna resonerar som så att de alltid säljer bilar ändå, en kund mer eller mindre verkar inte spela någon roll för dem.

///Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Gemini__:

Att Volvo inte har några bilar hemma på helgerna beror på att demobilarna är säljarnas personliga tjänstebilar. Är någon ledig (vilket de flesta av dem är på helgerna) så har han bilen hemma - därav bokningen. Värdelöst system jag vet.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
D-diddy
tycker dom blivit avsevärt mycket bättre på Carlsson bil det senaste halvåret. misstänker att dom fått skit från någon kund eller chef och därför snäppt upp sig. Nuförtiden är det Colgate-smajl och ryggdunka när man kommer in i butiken, förr kikade dom bara surt över tidningskanten så att man inte snodde något i bilhallen.
David
Jag kan inte säga något negativt alls om några försäljare jag har varit i kontakt med. När jag har gått in i någon bilhall för att kika på bil, så kommer alltid någon säljare direkt fram och frågar om jag vill ha hjälp . Alltid har dom varit mycket trevliga och hjälpsamma och på så sätt har man känt sig "välkommmen".

Mvh
Maria

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
vad tror du att de beror på ,kanske för att du är kvinna?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Maria: Vilken försäljare skulle ignorera dig ?? Då har han vit käpp eller nått :)) det har sina fördelar att vara kvinna (ibland).

///MVH Hasso
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Volvosäljare har jag fått nog av. Bokade tid för provkörning av S60 T5 2ggr och varje gång jag kom dit så sa de att "bilen inte fanns inne" och erbjöd provtur i en 2,4 140hk istället!
Till saken hör att jag vid bägge dessa tillfällen körde 8mil ENKEL väg för just denna provkörning. Körde lyckligtvis E39 även då så det var inte så plågsamt men dålig stil var det nåt fruktansvärt.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Något som bilsäljare verkar nappa på är när det kommer in ett par som håller hand och går runt å kikar lite.

// TD04
Ringde till Rejmes i Örebro och sa: "Ge mig 3 goda anledingar att köpa S40 T5 istället för en 330i!" Svarat blev: "Skojjaru, eller?" varpå jag bara var tyst. Han blev helt ställd och sa åt mig att komma in och prata om saken. Tyckte han kunde ha dragit NÅGON av fördelarna, men han verkade inte kunna någonting...
Saverman - Jag testade en S40 T5 förra veckan, och trots att jag är ägare av en S60 o därmed inte är lika anti-volvo som de flesta här så kan jag säga att anledningen till att säljaren inte kunde nämna några är för att det inte finns några (okej, priset lär väl skilja lite). Väljer du mellan de två ska du definitivt köpa 330'n.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Sommaren 2002 var jag i Phoenix Arizona en längre tid. Mittemot där jag bodde låg det en Fordhandlare model supersized.
Jag gick dit en dag för att titta på den nya Thunderbirden. Jag han bara innanför dörren så kom det fram en säljare. Liadant var det hos alla andra handlare jag besökte. Porsche i Scottsdale ville låna ut en boxter när vi var på väg ut och festa!!?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag har en teori om att många inte klarar att bli nonchalerade och behandlade som "skit" , då vill de på det enda möjliga sättet visa och läxa upp säljaren genom att bevisa att de minsan har råd ?

Men hur imponerande är det att köpa en volvo för 250 papp på avbetalning å ge sitt gamla ök i inbyte ? njae.... jag väljer hellre en bilhandlare som är tekniskt kunnig och som gör sitt bästa för att hjälpa till , finns så gott om bilar att köpa.

3G ger dig Cancer.
bmw320i: Det ska jag oxå! ;) Skulle bara testa dom!
Jirar
Självklart är det för jävligt att man kanske går runt i en bilhall rätt länge utan att få hjälp.
Men jag tycker inte att det borde vara ett problem att be om lite hjälp,oavsett om man är där för att köpa bil eller bara kolla läget?
Vissa här verkar mäta service efter hur snabbt man får hjälp i bilhallen.
Köp av en bil är väl väldigt mycket mer än så.
När det sen gäller provkörning av nån modell så måste man ju faktiskt inse att nya bilar t.ex XC90 är ute och rullar en hel del.
Det bästa som nån skrev här tidigare är ju att faktiskt ringa och boka en tid, funkar nästan alltid.
Klart att man som säljare inte vill låna ut en bil till nån snorunge som kommer in och alltid skall köra det värsta som finns.
Händer säkert att man går miste om nån kund då och då,
shit happens.
Jobbar själv på Bilia som säljare om nån undrar.
Tycker det är skönt att få ströva runt i bilhallen för sig själv utan nån irriterande bilförsäljare som inte kan ett skit om nån annan bil än det märke han företräder. Vill jag ha hjälp så tar jag kontakt med en säljare. Volvo och Saab har ju hallvärdinnor så man slipper prata med en säljare för att få prova en bil.
Clubsport: Kan helt hålla med dig på den punkten! Alltid roligare att kolla in saker utan att ha någon flåsande i nacken.
Th
69
The strongest power
525iA Touring -93
Jag har även blivit mycket dåligt bemött på Carlsson bil vid flera tillfällen... Senast var när jag fick en ny rem till AC-kompressorn monterad, jobbet tog 10 minuter sedan fick jag stå i 30 minuter och vänta på att få betala pga av att gubben vid disken satt i telefon. Jag hade god lust att dra utan att betala...
Det är också nästan helt omöjligt att beställa tid till service där, de säger bara att man ska ställa dit så fixar de den inom ett par veckor... det är ju väldigt lätt när man har ett pressat schema!!! Ska man cykla de 4 milen till jobbet i två veckor!
Jag har därför slutat att lämna in min bil där, lämnar nu in den på Västhaga bilservice istället, mycket bra verkstad, rekommenderas starkt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.