AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
511

hastighets, trippmätare och färdatan är paj

_n
5
_nicke
535i-88 e34 KELLENER...
Provade att byta till ett annat instrumenthus men fortfarande samma fel ( dom nya mätarna funkade perfekt i polarens bil så dom är hela.)
Kan det vara hastighetsgivaren som styr allt det här eller kan det vara nåt annat?

535 e34

323E21terror
Jag har haft små tendenser till de problemen du har och det beror enligt experter oftast på att det är glappt /trasigt elektronik kort så du bör få det utbytt.
Tror att det här kanske kan hjälpa dig, men det gäller en 535E34-91a så jag är osäker på om det finns skillnader och vilka de kan vara i så fall

1. Lokalisera den svarta plastkåpa som sitter med fyra stjärnskruvar längst uppe till höger i motorrummet. (från "cockpit" räknat)

2. Lossa stjärnskruvarna (självklart ;-) )Och lyft upp kåpan (den suger sig fast lite pga att den sitter påträngd på några "gummiskyddlock".

3. Den box som sitter närmast torpedvägen är den rätta, sitter i en slags vagga, fast skruvad med 2st muttrar 13:ns om jag inte minns fel. Den inre skyddas ev av en
plastkåpa som bara är att dra upp. Lossa även elkontakten (lyft bygeln uppåt/framåt)

4. Nu är det bara att lyfta ut boxen och in med den på köksbordet. Anteckna "Bosch nr" vanligen 0 261... på boxen. Hämta en tunn flatmejsel och "bänd" upp alla metallflikar som håller skyddkåpan (om det syns "misstänkta" märken runt dessa så kanske ingreppet skett förrut..??) , ingen av skruvarna behövs lossas. Innan du rör själva kretskortet så kan man för säkerhets skull "avjorda" sig genom att peta på metallflärpen i ett jordat 220v uttag, och bär ingen yllekofta eller liknande.....

5. Lyft ur kortet och du kommer se ett IC-krets som sitter fastpressad och är "låst" med ett plastlock, hitta en flatmejsel (kanske samma) som går i spåren på sidan av plastlocket och stick i ett av dessa och bänd försiktigt skruvmejseln inåt och locket skall
lossna. Anteckna nr på chipet....

6. Sen är det bara att "backa" förloppet, när du sätter tillbaka elkontakten så sätt i den först i framkant med ca 45 grader lutning och känn att den hakar i och sen att klackarna på bygeln hakar i motsvarande spår på kontakten annars skall det inte vara några problem.

farten är min drog
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Innan denna operation kan du prova med ett enklare tips ! Har en E34 själv med exakt samma fel som du , i mitt fall var det givaren i bakaxeln samt kabeln till denna som var paj . Ringde till jurgen wiese i haninge och han sa att det var ett väldigt vanligt problem .

BMW tog 349kr för givaren och 129 kr för sladd bitarna .

Lite knöligt att få ut givaren men efter 1h arb så var problemet fixat !

MVH Tony B BMW 525i
_n
5
_nicke
535i-88 e34 KELLENER...
Tack för råden jag ska ta tag i det här imorrn
Har även fler saker att göra med bmw:n,
så det blir en heldag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.