AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.244

helsyntet sämre smörj vid kallstart!

Sida 1 av 2
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
pratade just med min (nya) mek.
han säger att helsyntetsolja har sämre adhessionsförmåga(vidhäftning) är helsyntet.
det betyder att mineraloljan kan sitta kvar på cylinderväggar och så så att det smörjer lite bättre vid start, och rent allmänt är bättre för motorn.
jag har alltid trott att det var tvärt om..

att helsyntet "verkar" så bra är mycket pga att dessa tillverkare inte har tillgång till olja av den kvalitet som krävs för bra mineralolja, utan man får göra syntet istället!? (säger han)

låter häpnadsväckande tycker jag..

vad tror/vet ni?

mossning,
Dan
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Olja är som relion, var och en är salig i sin tro!
Ring Castrol och be att få info om deras oljor samt broschyr som berättar fundamentan om motoroljor.

Det gjorde jag, undrade ungefär som du, lyssnade på gamla meckar som sa konstiga saker osv. blev lite osäker helt enkelt.

Din nya meck verkar inte trovärdig enligt mina kunskaper, men som Gerhard säger olja är som religion, man kan inte lita på någon--finns gud överhuvudtaget?

TB740

E32 740 92
E38 740 94
MB 300 SE 87(byter kam)
+11 R.I.P.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Använd nån sökmotor på nätet och skriv in "synthetic vs. mineral" så får du en del träffar, men det är nog som gerhard å tb740 skriver, buden är många....
Generellt kan man väl säga att syntetoljor skyddar bättre vid extrema driftsförhållanden.
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Jag va på kurs hos Mobil dom sa att Mobil 1 är världens mest avancerade motorolja. Jag vet inte kanske dom bara vill sälja olja eller kanske è den så bra som dom säger.
Vi fick se diagram där dom gämförde Mobil 1 mot Castrol`s värsta olja, Mobil 1 var givetvis bättre. Jag ställde frågan hur Castrol`s diagram ser ut, troligen tvärt om fick jag till svar. Men dom sa också en helsyntetolja är överlägsen mineraloljorna även vid kallstart, för att den fortfarande är så lättflytande.
Jag hällde i Mobil 1 i min 325IS-88 körde ca 2 månader sen tändes oljetryckslampan. Så var det bara att fylla i 1,5l körde ca 1 månad fick fylla i 1,5l till. Ska prova med en mineral olja men troligen får man lyfta toppen och byta ventilstyrningar och tätningar.
"Världens mest avancerade motorolja" Ja så lätt förbränd som den är kanske man kan ha den som tvåtakts olja.

Hej igen, jag kör med Castrol SLX, and guess what...de sa att den är den bästa......

Den har inte dragit något på 800mil och går finfint.

Religon som Gerhard sa.

TB740

E32 740 92
E38 740 94
MB 300 SE 87(byter kam)
+11 R.I.P.
Byt meck säger jag. Han går inte på fakta utan på lösa rykten. Om det var som han säger skulle väl biltillverkarna avråda från syntetolja och lägga in det som ett garantivillkor!
Ring Mobil eller Castrol och be om lite infomaterial om olja. De har en del som är mycket informativt och bra.
Som sagt, byt meck! Vad råder ha dig nästa gång? Vända däcken i riktning mot rotationspilen?
Byt meck säger jag. Han går inte på fakta utan på lösa rykten. Om det var som han säger skulle väl biltillverkarna avråda från syntetolja och lägga in det som ett garantivillkor!
Ring Mobil eller Castrol och be om lite infomaterial om olja. De har en del som är mycket informativt och bra.
Som sagt, byt meck! Vad råder ha dig nästa gång? Vända däcken i riktning mot rotationspilen?
Angående Starres oljeförbrukning:
Problemet är nog i grund och botten mekaniskt. Det kanske är så att din motor gått på en dålig olja och varit med om många kallstarter? Syntetolja kryper lättare igenom tätningar/spalter. Om din motor har fått stora måttoleranser p g a slitage kan det vara förklaringen.
En frisk motor får högre oljetryck med syntetolja än mineralolja eftersom den flyter lättare! Jämför med att spruta vatten genom en slang eller att spruta sirap.
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Chevamannen:
"Jämför med att spruta vatten genom en slang eller att spruta sirap."

Då handlar det inte om tryck utan flöde

Gerhard//
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Chevamannen:

Jo precis vad jag tror jag skrev att man troligen får lyfta toppen byta tätningar och styrningar det är inte precis ovanligt på dessa motorer (M20). Men jag håller på flytta så jag har varken tid eller råd att göra detta just nu. Därför tänkte jag byta till mineral olja så kanske man bara behöver fylla på engång var tredje månad också är den ju billigare.
Motorn ska ändå isär nån gång i framtiden och efter den renoveringen får man väl fylla på Mobil ettan igen.

JonasB
Olja är en religion, men vad jag hört så är det i alla fall inte någon höjdare att hoppa mellan olika oljor. Särskilt inte att gå från mineralolja till helsyntet eftersom syntetoljan löser upp rester av mineraloljan vilket k a n leda till rätt så katastrofala följder för motorn.
Rätta mig om jag har fel...skulle gärna vilja ha ett svar på detta..

Jonken
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
JonasB:
Det stämmer att syntetoljan kan lösa upprester, men en normalt skött motor så är det inget problem.
Har man däremot en som är dåligt servad och full med skit i är det inte att rekomendera.

Gerhard//
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
det finns sk "flushers" som rensar motorn på rester vid ett sådant byte.. men som sagt, det kan bli sämre med syntet om din motor är sliten..

mossning,
Dan
Ha
64
Habbe
524 TD -84
Det här hör egentligen inte hit men Castrol är den enda oljan som är tillåten och godkänd i flygplans-motorer, det säger väl litegrann.

Habbe
V1
18
V12!!!
850ia -91
Lite mer oljesnack! Min har gått 18000 mil (på mätaren:-) Den drar inte speciellt mycket olja. Brukar max behöva fylla på 0,5 liter mellan service. Har dock ett annat problem. Bilen gick ordentligt varm vid två tillfälle i somras p g a dålig luftning av kylsystem. Topparna klarade sig fint, TUR!!! Men, efter det har vid något tillfälle slammer och tickande från motorn uppstått vid tomgång när motorn är varmkörd, d v s normal temp på mätare men kört på motorväg i nån timme.
Nu har någon olje-jesus påstått att även den bästa helsyntetolja tar skada när den går riktigt varm och bör därför bytas. Någon kommentar till detta. Och förresten hur många liter olja rymmer V12:an.
När man nu läser dom hisnande inläggen om Mekonomen så slår det mig , det är lika dråpligt med syntetoljan, dom har återigen lyckats, lyckats med vad ......jo lura stackars enfaldiga människor att detta är bra, detta måste du ha, finns inget bättre, är det någon som funderat på hur mycket som skiljer i tillverkningskostnad på syntet alternativt mineral, för att inte prata om miljökraven i tillverkningsindustrin i det här fallet petroleumindustrin . Vi kan ersätta allt i stort sett idag på kemisk väg, och det är det alltihop handlar om. Lägg märke till ordet jag strök under , kemisk detta är ett magiskt ord. Men allt du begär som konsument är att det står tilltalande och utförligt på burken, klart som fan detta är ju vad min pärla ska ha, sen är du fast.

J.D
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Habbe,
Jag hoppas du förstår att alla världens flygplansmotorer inte använder Castrol (då vore dom väldigt stora!). Om du inte tror mig kan du ringa till Arlanda först och främst och fråga.

Jonny,
Jag kan ha missuppfattat dig men måste ändå fråga. Tror du att det handlar om tillverkningskostnad när det gäller syntetolja? I så fall är du helt ute och cyklar, för jag kan lova dig att en syntetisk olja är minst dubbelt så dyr att tillverka som en färdig mineralolja. Dessutom så gjorde man från början syntetiska oljor för att klara extrema förhållanden i tex rymdraketer och flygplan. För att ta ett litet och relativt "milt" exempel: Skulle en Formel 1 bil klara sig längre än uppvärmningsvarvet med en mineralolja vore många förvånade. Oljan vore "koksad" redan då eftersom den inte klarar bl.a temperaturen som uppstår. Vi har inte F1-motorer i våra bilar, jag vet. Men vi vill gärna att våra motorer skall hålla i sig i bra skick i bra många tusen mil.

Om vi utgår från att alla biltillverkare vill bygga så bra bilar som möjligt, behöver man förstås dom allra bästa delarna. Skulle man då inte använda det som var bäst enligt dom tester man gör när man tillverkar en bil, eller skulle dom lita blint på vad oljeleverantören sa (så dumma är dom nog inte)? I dom flesta högprestanda-bilar fyller man helsyntetisk olja för att den smörjer bättre och är bättre helt enkelt. Sen att många andra bilar fylls med mineralolja handlar endast om tillverkningskostnad, men det är en annan femma.

Att det sedan står på burken att "denna olja är oslagbar" visst, det är för att sälja och det står i princip på alla fabrikat. Sen är det ju upp till dig som konsument att ta reda på vilken som är bäst alternativt den som passar din motor.

Mvh
Anders S.
ja
28
janos
520 -95 Touring
Snackade i veckan med en snubbe som har sålt oljor till industrier från Karlshamn till Nordpole och Saudi osv. Han påstår att "vanlig bilolja"nu ska ni få höra!
Att viskositeten i oljan kommer av att det finns glykol i den som gör att oljan "rinner" lätt i kyla!!
Att forskarna garvar åt detta med helsyntetisk olja?!?!
En ganska het potatis kan man tycka. Ett kanske annorlund inlägg i oljedebatten. Har någon hört talas om detta!!

Bock och tack innebandyback!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Undrar om han varit i Nordpolen, och stannat för länge kanske ?????

Mvh
Anders S.
Ke
51
Kenny Starfighter
BMW 525i Touring -94
janos:
Den snubben måste ha skämtat med dig. Har personligen haft kontakt med en professor i tribologi, och enligt honom är helsyntet överlägsen. Har själv bekräftat detta via tester när jag gick en doktorandkurs i tribologi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.