AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.821

Vad är vanos

Sida 1 av 2
Visa användare
10
Örjan
325 cupè-93
Tjenare BMW fantaster, Har en bmw 325 -93
Undrar vad vanos är efter som jag har hört rätt mycket om det .
sedan undrar jag hur man ser att man har Vanos??
Mvh
Örjan

Andie_83
Hejsan. Vanos betyder variabla kamtider på insugssidan, alltså att ventilerna på insugssidan inte är beroende av varandra (tror jag mig veta, rätta mig om jag har fel). Alla 325i efter -93 har vanos, så du har det. Ha det bra

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
TobbeBMW
Alla motorer efter 93 har inte vanos som standard, jag bytte motor i min 325:a efter ett kamkedjebrott, fick tag i en 94 and motor med 9000 mil på mätaren, men UTAN vanos. Gör inte mej nånting :-)
Är pratat med kunniga inom området och alla säger att vanos var tillval, men att 9 av 10 bilar hadde det.

och ja, motorn ÄR en 94:a det har jag spårat via motornummer, etc, man vill ju veta vad man betalar för va ;-)
TobbeBMW
Vanos ser du, öppna huven o se om du har en liten "klump" sittandes framför ventilkåpan (fronten på motorn)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På senare modeller är det dubbelvanos, dvs även avgaskamaxeln har den funktionen.

Här är en mycket bra tekniklexikonsida från BMW, som ger bra förklaringar på de flesta BMW-teknikförklaringarna som finns:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
Var köper jag o vad kostar vanos?
till en Bmw 320 -94
svårt o byta?

tacksam för mailat svar: Wohlfie666@msn.com
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
ingen som kan svara på detta!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Wohlfie:
Du "sätter inte på det" i efterhand. Det är ganska rejäl ombyggnation av motorn. Rekommenderar dig att byta hela motorn till en nyare om du absolut vill ha vanos.
TobbeBMW
Inte värt att byta bil bara för att du vill ha Vanos, det är visserligen personligt, men jag tycker inte att det gör någon JÄTTEskillnad om man vanos eller inte, vanosen är bara ytterligare en sak som kan gå sönder o bli dyr att laga :-)

Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
allså vanosen är paj, måste byta ut den?
vad ligger priset på denna pryla.
o är de svårt o byta.
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Efter att först ha använts för M3-modellerna, finns nu Dubbel-VANOS i alla sexcylindriga bensinmotorer från BMW. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållanden, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal.

Resultatet är högre vridmoment i det lägre varvtalsregistret upp till mellanvarv, utan att motorn tappar sin spets vid högre varvtal, där effekten är stor. Tomgångsegenskaperna förbättras också, eftersom mängden oförbrända avgaser minskar.

Speciella motorstyrningsdiagram för varmkörningsfasen höjer katalysatorns verkan. Det goda vridmomentförloppet förbättras ytterligare med hjälp av den elektro-mekaniska styrningen av gasspjället. Denna sörjer för en jämnare tomgång, en mjukare motorkarakteristik vid körning i tät stadstrafik och lägre bränsleförbrukning.

Källa: Länk
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
Nu tror jag att jag vet vad vanos är.
MEN MEN MEN
Vad kostar detta?
Kan man byta själv?
OCH var köper man detta?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Wohlfie:
Läs mitt förra inlägg så förstår du nog.
Hagalund, läs vad han skrev sen.. Han har vanos och behöver byta sin ;]
Ursäkta mig, Haglund skulle det visst vara
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
P3r, Wohlfie:
Ajdå. Missade det. Ber om ursäkt.
No
88
No_Fear
Bmw 328i Coupé
Hej!
Jag har en BMW 328i Coupé 97 årsmodell (E36). Har jat vanos i min isåfall?
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
är det ingen som byt detta?
som vet något om pris lapp?
någon som gjort detta är de svårt?
motornord hade ingen sån här pryl.
inte mekonomen heller.
No_Fear: Ja...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Bytte vanos på min 325-94 i höstas kostade som reservdel på Bmw 2100kr../dutta

Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
2100kr de va inte farligt!
är de med jobb o pryl?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.