|
|
|
|---|---|
m_johan |
Min 520i -89 har kokat, vattenpumpen hade nämligen gått sönder innan och jag var lite dåligpå att kolla tempmätarn.. Så den har kokat nu iaf.. pumpen är bytt och det är konstaterat att komp trycks ut i vattensystemet, bubblar väldigt mkt i kylet.. Vad brukar hända, brukar packningen gå? brukar den bli sne? eller blir det en spricka? Nån som har koll på sånt här eller? Bilen blir väldigt varm nu trots vattenpumpen, detta borde bero på att kompen trycks ut i vattensystemet och att det därför blir varmt.. Dt är ju inte direkt kallt i motorn så att säga.. Tacksam för hjälp |
| har du luftat kylarsystemet?? | |
m_johan |
SXR: Nu var det inte jag som gjorde detta utan en annan person.. Vi stod och hade bilen på tomgång i en halvtimme? ungefär.. Och tryckte på lite slangar o hällde på mer vatten.. hur menar du med att lufta?:) Tacksam för svar |
|
för luftnings instruktioner kika här: Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
m_johan |
Men iaf... Kan det bero på att motorn är dåligt luftad? alltså att den går varm lätt.. Och går toppen alltid om en bmw kokar? |
|
Enligt mig är det stor chans att toppen spruckit.. Har blåst en och annan själv. Just b20m20 ÄR känslig för kokning... Har t.o.m hört att det skall vara ett gjutningsfel på dessa motorer som gör att de spricker mellan olje och kyl-kanaler mellan 4-5:e cylindern. DU ser det lättast på att kyslangarna är "slappa" samt att man får in olja i kylsystemet. Syns i exp.kärlet och oljepåfyllningen.. Och en lite speci lukt i motorn. Lycka till... Två bilar är fler än en.. |
|
m_johan |
Metallicamats : Behövde du byta toppen då? Vad kostar sånt? O vart får man tag i sånt? har kikat på bildelsdatabasen.. men hittar inget värt egentligen.. Tips?:) |
| Toppen måste inte ha gått, men det är dessvärre stor chans på M20. Hade en M10 som jag kokade två gånger, men det hände ingenting mer än att det ena gången gick en slangklämma och andra gången att värmepaketet gick. | |
|
Priser varierar ju, men om jag var du skulle jag försöka få tag i en komplett motor istället. Det är topparna som kostar då dessa är mest eftertraktade, så det kan vara värt att lägga 1-2000 extra för en hel motor. Olika ställen att köpa motor på är tex: www.vege.se , www.ecp.nu , karstorpsbildemontering... Säger inget om kvaliten inbördes på dessa, men när/om du köper en motor se då till att det är garanti på den. Finns tex på Kungälvs Bildemontering.. Kan vara bra då en del suspekta element tröttnar på sina bilar när toppen gått, och "krockar" den för att på så sätt få ut f-pengar.. Bitter erfarenhet. Två bilar är fler än en.. |
|
m_johan |
Nu har jag iaf kollat lite på bilen och så.. Jag har följande symptomer nu efter att den har kokat: Avgaserna är rätt vita (vilket kanske inte beror på vattnet utan att det är kallt ute) och sedan kokar det rejält i kylvattnet (bubblar) vilket jag tror är komprission... Det finns inget vatten i olja och det finns heller ingen olja i vattnet... Det jag vill veta egentligen är om nån vet om dessa symptomer pekar på nåt speciellt..typ att det kanske bara är en packnign som har gått.. Lr kan det vara en spricka trots att det inte finns olja i vattnet eller att det inte finns vatten i oljan? Som vanligt tacksam för svar |
|
Låter mer som packningen... Kostar inte mycket att byta, så testa det först. Är problemet kvar så vet du vad det är. En spricka i toppen kan börja som en "microspricka" som sen blir större när motorn kommer upp i arbetstemperatur.. Som sagt. Lycka till.. Två bilar är fler än en.. |
|
|
hm... ja åkte nyligen på att byta min topppackning på min E36:a pga dålig vattenpump (troligen) de va INGEN billig historia. mellan 10-15 på BMW (fick billigare). om nu toppen har gått så kostar en sån på www.vege.se(?) mellan 15-20 papp. dom priserna fick ja av en försäljare där. men som sagt, de e till E36, kanske e hyffsad skillnad på din. min började med att gå upp i temp o attnet försvan hela tiden. mer o mer med tiden. till slut fick ja vatten i oljan (mycket) och sen började den bolma vit rök. då menar ja verkligen bolma. så ja hoppas verkligen för din skll att du klarat toppen, för de e ingen rolig historia! Lycka till /Tony |
|
D-diddy |
byt topplockspackningen och plana toppen så ska du se att det blir finnemang.. Lufta sen systemet NOGA David |
m_johan |
Grejen är väl den att man alltid anar det värsta, sprucken topp:( men men.. bara till att plocka isär skiten nu |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.