|
|
|
|---|---|
|
Kan kylsystemet i bilen sluta fungera om man pga trasig vattenpump? Följande symptom: *Hög motortemp. *Gnissel och skrammel från motor. *Dålig värme. *Tappar vatten. *Iskall kylare. Jag misstänker att toppen kan vara sprucken, men kan det lika gärna vara vattenpumpen som krånglar till det hela? Tacksam för svar. Mvh | |
m_johan |
Det är antagligen pumpen som har gått.. Rasslar det där framme? Ta tag i pumpen och försök "vicka" lite på den... Du känner ganska snabbt om lagren är slut.. Den ska inte gå att dra in och ut så mkt.. När pumpen är trasig så läcker den vatten.. Den fortsätter att gå men den läcker vatten och ger inte motorn den kylning som den behöver.. kör absolut inte med bilen föränn du har åtgärdat det här.. Om inte toppen har gått så kommer den att gå om du kör med bilen...Har den kokat? Du skrev föresten också att det skramlar.. jag kan säga till 99,9% att din vattenpump är trasig då jag har samma problem sjävl just nu.. Sska leta upp en topp o renovera.. Hade oturen att den kokade.. Så iaf.. Ta ett råd.. Fixxa bilen, kör inte med den föränn dess! |
|
Men jag misstänker ändå spricka i toppen. Motorn borde ju kunna bli kyld trots att pumpen är paj. Eller? Och vickar man på fläkten så glappar det inte speciellt mycket, men det låter dock som nått lager vore paj när bilen är igång. När jag hade 2.5 liter kylarvätska för lite, då steg tempen bara vid tomgång, aldrig annars. Det var efter jag fyllde på till max som den började hålla på så här. Det var iof inte jag som fyllde på, det va en bilmeck. Tyckte han sa nått om att det var övertryck också. |
|
m_johan |
Den kyler säkerligen... Men frågan är hur mkt och ifall det räcker , jag menar läcker pumpen så kommer det ju inte tillräckligt med vatten till motorn. Visst kommer det vatten men kanske som sagt inte tillräckligt. Jag har som sagt haft samma prob på min 520 -89.. Där hördes skramlade ljud o sånt.. Lyssna där fram vid kylaren (vid grillen), det är ju typ där pumpen sitter..Är det där ifrån och om det läcker därifrån så är den garanterat död.. Du får la ta ett komptest annars lr nåt.. Jag ska iaf riva isär min motor nu..för jagg mistänker samma sak som dig.. Lycka till |
| Självklart slutar kylsystemet att fungera om vattenpumpen är trasig! Då får du ingen cirkulation på kylarvätskan=ingen kylning! Kylaren ska ju vara kall, eftersom där kyls vätskan. Eller ja, ljummen kan den också vara. Hur ser det ut om du öppnar kylarlocket? Cirkulerar det något där? Bara för att vattenpumpen är trasig betyder det inte att den läker kylarvätska. Men M_Johan:s råd att känna på vattenpumpen och lyssna efter oljud är rätt. Den får inte glappa eller tjuta! Om cirkulationen inte fungerar trots OK vattenpump så tyder det på luft i systemet eller en läcka. Lufta ordentligt! M20 är extremt känsliga för värme och dessutom är dem jobbiga att lufta! | |
|
En trasig v-pump kan cirkulera kylvattnet så länge pumphjulet är någorlunda ok och följer med axeln runt, det som brukar paja är ju lagringen/tätning som ger oljud samt läckage av kylvattan. Kan ju vara så att även termostaten gett upp så att du aldrig kommer upp i temp. /Johan |
|
|
halloj.. Jag håller på att byta vattenpumpen men jag får inte bort muttern till fläkten. Hur fan ska man bära sig åt? Jag kollade under mek tips och på m50 så är muttern vänstergängad. Gäller det samma på m20? Jag antog att muttern var vänstergängad så jag tog hjälp av farsan och han höll emot med mejsel och jag drog med nyckeln. Jag drog medurs, om den är vänstergängad så är det rätt håll hoppas jag. :) Men det sitter som satan. Hur ska jag få bort den? Orka lämna in bilen för att få den bortskruvad! Mvh |
|
|
Nu är du nog på fel ställe o skruvar? Fläktremskivan sitter bara fast med 4 små M6 bultar på vattenpumpen. För att byta vattenpump på M20 B25: *Skruva bort fördelarlocket och rotorn *Skruva bort fläktkåpan runt kylaren. (Den stora svarta) *Skruva bort fläkten, sitter med 4 insex bultar. *Lossa fläktremen och häng av den. *Skruva bort varvtalsgivaren. 2 insex. *Skruva bort den övre kåpan som täcker kamremen. *Skruva bort fläktkopplingen från vattenpumpen, sitter med 4 6-kantsbultar. *Nu kan du komma åt att ta bort vattenpumpen. Var försiktig med kamremsspännaren, så att kamremen inte flyttar på sig! Du måste nämligen lossa på den för att få bort vattenpumpen. |
|
| Menade förstås fläktkopplingen sitter bara fast med 4 små m6 bultar... Själva remskivan behöver du inte skruva bort. | |
|
Hej, vad jag vill minnas så sitter remskivan med fyra skruv och fläktkopplingen är vänstergängad i vattenpumpen med en stor mutter 32mm eller nått sånt,har bytt på 3st och där har det varit vänstergängat.Ta en blocknyckel, försök att hålla emot på remskivan, och knacka med en hammare med lite tyngd i.Kan sitta rätt så hårt. /Johan |
|
| Ah just ja, var lite trött i morse... Helt rätt Tjoa! Fläktkopplingen sitter med en stor mutter. Sedan bakom fläktkopplingen sitter ytterligare en skiva som sitter med 4 bultar. Det sitter alltså 3 "manicker" på vattenpumpen som ska bort. | |
| Jag får försöka lite till då. :) | |
m_johan |
Douglas: Du behöver bara ta bort den översta kåpan! För att komma åt pumpen.. Denna kåpa är delad.. Du tar bara o skruvar av den efter du har tagit bort kylet o fläkten till pumpen... Sedan använder du 32mms nyckel för att ta bort fläkten.. Vänsterjängad som sagt.. sedan bara ta bort skruvarna till fläkten..tror det är 10mm... Lycka till.. Glöm EJ att lufta |
|
jo, men det är fläkten som är svår att få bort. Hur höll du emot så att allting inte snurrade? Mvh |
|
| Ta inte bort bultarna till remskivan (10mm skallen) utan använd dom för att hålla emot när du skruvar bort fläkten. Den är "felgängad" :) | |
| Fick bort fläkten och remskivan m.m. Snurrade då på hjulet till vattenpumpen och det snurrade bra och sög in kylarvatten. Inge glapp heller. Snurrade också på generatorn, det va därifrån oljuden kom. Kul om det är spricka i toppen. :( Får pröva att lufta ordentligt och se om den fortfarande går varm. | |
|
När man fyller på systemet igen med glykol och vatten så ska man väl hälla i expantionskärlet? När jag gör det så händer inget.. Får i typ en liter, sen så stannar nivån och startar jag bilen och varvar lite så händer ingenting.. Ska man göra på nått annat vis när man fyller på? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.