AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.772

Köpa ut leasingbil till restvärdet?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Min svärfar har fått erbjudande att köpa ut en tre år gammal leasingbil till restvärdet, vilket är betydligt lägre än marknadsvärdet. Eftersom skattmasen brukar ha intresse i detta, tänkte vi att jag köper den istället, så att inte finns någon koppling till arbetsgivaren. Sedan säljer vi bilen och delar vinsten.

Enligt bilregistret står leasingföretaget som "Registrerad ägare" till bilen, medan "registrerad brukare" är hans arbetsgivare.

För hans arbetsgivare är det ok, likaså för leasingföretaget. Så vad kan bli problem - kan det vara så här lätt??

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Om du menar att han haft tjänstebil, så har jag följande erfarenhet:

En kollega till mig hade en Audi A4 Avant-96 som tjänstebil.
När han skulle välja ny tjänstebil hösten-99, skulle den "gå tillbaka" till Din Bil.
Jag var intresserad och fick köpa den till samma pris som Din Bil erbjudit sig att "ta tillbaka" den för, vilket då var minst 40' lägre än marknadsvärdet (jag kollade annonser på nätet, både privat och handlare).
Jag slog till och när jag bytte bil nästa gång bytte jag in Audin till ett i mitt tycke väldigt bra pris.

Så nog är det så att det faktiskt ÄR en möjlighet att tjäna lite kulor...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack för infon. Ja, det har varit chefens tjänstebil(=förmånsbil).

Det verkar gå vägen med affären, även detta är en VAG-handlare.

Finns det någon annan som har erfarenheter?

Erik

___
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Har tidigare arbetat inom billeasing och för att minska risken med dessa inte helt ovanliga transaktioner så skall man alltid åka till en auktoriserad ÅF och få en värdering med ett inköpspris (såsom ufo gjorde). Priset som handlaren byter in bilen till anses av Skatteverket som marknadsvärde även om det är mindre än på privata marknaden.
Att sedan bilhandlarna lägger på ca: 30 - 40 000 på en bil som är värd 200 000 är inte så konstigt med tanke på att det skall täcka deras kostnader samt att de även skall tjäna en slant på affären.

/Rickard
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Om man ska ta ut en ny leasingbil av annat märke borde man ju kunna få dem att skriva ut ett värderingsintyg? Borde ju bli ytteligare lägre?

Automat är bekvämt
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack, så ska jag be om att få ett sådant värderingsintyg.

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.